Rejestracja firmy jest bezpłatna, a samo zakładanie działalności gospodarczej to kwestia kilku godzin. Sprawdź, co musisz zrobić, aby stać się przedsiębiorcą.
Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą należy:
Złożyć wniosek CEIDG-1 do dowolnego Urzędu Miasta/Gminy (drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście). Wniosek CEIDG-1 jest równocześnie zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP.
W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy udać się do ZUS celem wybrania odpowiednich składek. Przedsiębiorca zgłasza, jakie składki będzie za siebie odprowadzał na druku ZZA (tylko ubezpieczenie zdrowotne) lub ZUA (ubezpieczenie społeczne i zdrowotne)
W przypadku rejestracji do VAT: najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT należy złożyć w urzędzie skarbowym wniosek VAT-R.
Większość przedsiębiorców nie musi jednak rejestrować się do VAT. Taki obowiązek dotyczy jedynie osób sprzedających określone towary (np. opodatkowane akcyzą, z wyjątkiem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych) lub świadczących określone usługi (prawnicze, doradcze i jubilerskie). Obowiązek rejestracji do VAT może też dotyczyć niektórych przedsiębiorców przekraczających 150 000 zł obrotu ze sprzedaży w danym roku podatkowym.
Ile kosztuje prowadzenie działalności gospodarczej?
Założenie firmy jest bezpłatne, ale samo prowadzenie już nie. Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą muszą regularnie płacić składki ZUS i podatki.
Osoba, która nie prowadziła działalności gospodarczej w przeciągu 60 ostatnich miesięcy oraz nie będzie świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy (umowa o prace w tym samym zakresie co działalność) może skorzystać z “małego ZUS-u”.
ZUS preferencyjny przysługuje przez okres 24 miesięcy. W 2015 r. wynosił 434,02 zł (bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) lub 446,88 zł (z dobrowolnym ubezpieczeniem). Duży ZUS to odpowiednio 1.037,17 zł lub 1.095,37 zł. W 2016 wysokość składek wzrośnie, ale dokładną kwotę poznamy dopiero w styczniu.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która ma też umowę o pracę zawarta na co najmniej minimalne wynagrodzenie (w 2015 r. – 1750,00zł, bez względu na wielkość etatu) nie musi odprowadzać składek ZUS. Zamiast tego opłaca jedynie składkę zdrowotną w wysokości 279,41 zł.
Wysokość składek ZUS jest stała, natomiast wysokość podatków uzależniona jest od obrotów w firmie.
Dodatkowym kosztem, którego nie da się uniknąć, jest księgowość. Przedsiębiorca może wynająć księgową lub korzystać z programów do samodzielnego prowadzenia księgowości (w ifirma.pl już od 49 zł/mies.).
Na szczęście niektóre wydatki – takie jak ZUS czy księgowość – można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki czemu firma ma możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak najlepiej zaplanować urlop w 2025 roku? W dzisiejszym artykule podpowiemy ci kiedy wziąć urlop, żeby cieszyć się długim weekendem.
Zastanawiasz się, jak wygląda rozliczanie transakcji WDT? W dzisiejszym artykule napiszemy, jak rozumieć rozliczenie za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w WDT.
Branża beauty to bardzo rozległy obszar, który obejmuje wiele różnych działalności i w którym wielu przedsiębiorców może widzieć drogę do rozwijania swojego biznesu. Zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje o tym sektorze, aby przedstawić pigułkę wiedzy dla każdego, kto rozważa start w branży beauty.
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo