JPK czyli Jednolity Plik Kontrolny – najważniejsze informacje
Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy zostaną objęci nowymi zasadami kontroli skarbowej, czyli obowiązkiem przekazywania co miesiąc Jednolitego Pliku Kontrolnego. Niestety nie wszyscy przedsiębiorcy i nie wszystkie biura rachunkowe są na to gotowe. Tymczasem za brak przesłania JPK grożą sankcje karno-skarbowe.
Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy zostaną objęci nowymi zasadami kontroli skarbowej, czyli obowiązkiem przekazywania co miesiąc pliku JPK. Niestety nie wszyscy przedsiębiorcy i nie wszystkie biura rachunkowe są na to gotowe. Tymczasem za brak przesłania JPK grożą sankcje karno-skarbowe. Czym jest jednolity plik kontrolny? Kto ma obowiązek go wysyłać?
Jednolity Plik Kontrolny – co to jest?
JPK to zbiór danych finansowych, m.in. ewidencja zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), które należy przesyłać do urzędu skarbowego w wersji elektronicznej. Przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub Profilu Zaufanego.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2017 roku.
Dane do utworzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego mają być pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa, w określonym układzie i formacie (schemat xml).
JPK_VAT należy przesyłać co miesiąc (do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca).
Co ważne, dotyczy to także przedsiębiorców rozliczających się kwartalnie – oni też będą musieli dostarczać JPK_VAT co miesiąc.Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego to prawdziwa rewolucja w podatkach, która od 2018 r. obejmie większość firm. Dlatego już teraz upewnij się, czy Twoje biuro rachunkowe jest na nią gotowe.
5 pytań o plik JPK, które powinieneś zadać swojej księgowej
1. Czy masz obowiązek wysyłania JPK?
Obowiązek wysyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) od 2018 r. będzie dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, którzy są zarejestrowani do VAT i prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych (w tym arkuszy kalkulacyjnych, np. Word lub Excel).
Obowiązkiem tym objęte są już duże i małe przedsiębiorstwa. Od 1 stycznia 2018 r. dołączą do nich mikroprzedsiębiorcy – a więc firmy, które:
zatrudniają mniej niż 10 osób,
generują obroty nieprzekraczające 2 mln euro.
2. Czy Twoje biuro rachunkowe obsłuży JPK?
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) można wysłać wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, przy użyciu podpisu elektronicznego. Oprócz podpisu elektronicznego Twojemu księgowemu będzie potrzebny specjalny program księgowy dostosowany do nowych wymogów i potrafiący obsłużyć JPK.
JPK_VAT – generowany na podstawie dokumentów kosztowych i faktur sprzedaży – musi zawierać wszystkie wystawione faktury (faktura po fakturze), także te w wersji papierowej. W praktyce należy wpisać dane z faktur do ewidencji VAT i na tej podstawie wygenerować JPK.
3. Czy Twoje biuro rachunkowe podniesie ceny?
Wdrożenie i obsługa Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to więcej pracy i większa odpowiedzialność, a także dodatkowe koszty dla biur rachunkowych, takie jak zakup nowego oprogramowania, podpisu elektronicznego albo zatrudnienie dodatkowych osób.
Większa liczba księgowań, konieczność składania korekt JPK_VAT (w przypadku zmian w ewidencji VAT – np. gdy otrzymasz fakturę korygującą od kontrahenta) i inne dodatkowe obowiązki związane z przygotowywaniem i weryfikowaniem danych do JPK może wpłynąć na koszt obsługi księgowej Twojej firmy.
4. Czy będziesz musiał kupić jakieś oprogramowanie?
Sprawdź, czy Twoje biuro księgowe nie będzie wymagało od Ciebie zakupu aplikacji do wystawiania faktur lub programu księgowego przystosowanego do obsługi JPK.
5. Co jeszcze czeka Cię w związku z JPK?
Obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT to nie wszystko, co czeka na mikroprzedsiębiorców w nowym roku. Od lipca 2018 r. oprócz ewidencji VAT, na żądanie organów podatkowych (np. w czasie kontroli), przedsiębiorcy będą musieli dostarczyć także:
wyciąg bankowy,
faktury,
podatkową księgę przychodów i rozchodów,
ewidencję przychodów,
które również mają być przygotowane w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), w odpowiednim układzie i formacie. Przedsiębiorca będzie miał na to nie mniej niż 3 dni (w uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony). Niezłożenie pliku JPK będzie wiązało się z sankcjami karno-skarbowymi.
Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) ma na celu usprawnienie i zwiększenie efektywności kontroli podatkowych. Przedsiębiorcy zyskają więcej komfortu – skróceniu ulegnie bowiem czas kontroli skarbowych – a administracja rządowa sprawne narzędzie do uszczelnienia systemu VAT.
Pliki JPK są zgodne ze specyfikacją określoną przez Ministerstwo Finansów.
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) jest już dostępny w ifirma.pl zarówno w Księgowości Internetowej jak i w Biurze Rachunkowym
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że kantory to znak rozpoznawczy wielu polskich miast. Jak podaje parkiet.com – w Berlinie znajduje się ich 30, w Pradze 50, a w Warszawie aż 130. Aby założyć kantor wymiany walut, należy jednak spełnić szereg wymogów oraz zadbać o niemały kapitał początkowy. W przypadku kantoru internetowego jest trochę łatwiej. Sprawdź, jak krok po kroku stać się właścicielem własnego kantoru wymiany walut.
Aby wystawiać i odbierać faktury w KSeF, należy przejść proces uwierzytelnienia, który potwierdza tożsamość użytkownika i przyznaje mu odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo