Nowy przedsiębiorca musi zarejestrować działalność i w zależności od jej formy złożyć wniosek o wpis – pytanie brzmi tylko, czy musi zarejestrować się w CEIDG czy w KRS? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Przedsiębiorca, który nie spełni obowiązku rejestracji działalności musi liczyć się z tym, że podlega karze grzywny, a nawet ograniczenia wolności. Powinien więc zarejestrować działalność i – w zależności od jej formy – złożyć wniosek o dokonanie wpisu w CEIDG lub w KRS.
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
CEIDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr firm prowadzonych przez osoby fizyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Wniosek o wpisanie do CEIDG można również złożyć w przypadku zakładania spółki cywilnej. Wniosek jest bezpłatny i można go dostarczyć osobiście, korespondencyjnie lub drogą elektroniczną (w ramach reformy „jedno okienko”). Składając go przedsiębiorca wysyła jednocześnie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, wysyła zgłoszenie o nadanie firmie numeru REGON i numeru NIP, a także zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego.
W przeciwieństwie do rejestracji w KRS, działalność można rozpocząć już w dniu złożenia wniosku do CEIDG.
Na stronie ifirma.pl/ceidg udostępniliśmy interaktywny formularz wniosku CEIDG-1, zawierający bazę PKD i urzędów oraz system podpowiedzi, który chroni przed popełnieniem błędu.
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy to rejestr prowadzony przez rejonowe sądy gospodarcze, które obejmują swoją właściwością obszar całego województwa lub część województwa. Do KRS rejestrują się osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, spółki akcyjne, europejskie, jawne, partnerskie i komandytowe. Jak również spółki komandytowo-akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Pod KRS podlegają również spółdzielnie, instytuty badawcze i przedsiębiorstwa państwowe. Wniosek można złożyć w odpowiednim sądzie osobiście, korespondencyjnie lub drogą elektroniczną. Wpis do KRS wiąże się z kosztem w wysokości 500zł za rejestrację. Ponadto należy opłacić ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Rejestr jest jawny, aczkolwiek Centralna Informacja Krajowego Rejestru Sądowego pobiera opłaty za wydawanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń oraz udzielanie informacji mających moc dokumentów urzędowych.
W przypadku rejestracji do KRS działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu.
Warto wiedzieć
Po dokonaniu wpisu do CEIDG przedsiębiorca nie musi wysyłać dodatkowych wniosków i zgłoszeń do innych rejestrów. Wiele nieuczciwych firm próbuje wyłudzić pieniądze od nowopowstałych działalności, podając się za instytucje państwowe i wysyłając informacje o konieczności zapłaty za wpisanie firmy do różnych rejestrów, np. rejestru działalności gospodarczych. Na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej znajduje się wielki żółty banner, który informuje o tym, że wszelkie czynności związane z wpisem do CEIDG są bezpłatne. Warto o tym pamiętać.
Warto też wiedzieć, że na stronie CEIDG można za darmo sprawdzić wpisy działalności gospodarczych do rejestru. Natomiast na stronie Krajowego Rejestru Sądowego można za darmo pobrać swój aktualny odpis z KRS.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
CEIDG a KRS - jakie są różnice?
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr firm prowadzonych przez osoby fizyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. W przeciwieństwie do rejestracji w KRS, działalność można rozpocząć już w dniu złożenia wniosku do CEIDG. Krajowy Rejestr Sądowy to rejestr prowadzony przez rejonowe sądy gospodarcze, które obejmują swoją właściwością obszar całego województwa lub część województwa. W przypadku rejestracji do KRS działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ministerstwo Sprawiedliwości planuje zmiany w funkcjonowaniu Krajowego Rejestru Sądowego, które wpisują się w szerszy proces cyfryzacji usług publicznych. Celem jest nie tylko ułatwienie dostępu do informacji, ale też uproszczenie procedur, ograniczenie kosztów i poprawa efektywności administracji. Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez rząd 27 maja 2025 r. i tego samego dnia skierowany do Sejmu.
Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się, czy możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. do innego kraju, gdy chcą przykładowo rozwinąć działalność w innym kraju bądź szukają po prostu korzystniejszego otoczenia podatkowego. Powody mogą być różne i może być ich znacznie więcej, ale każdorazowo należy wiedzieć, na jakich zasadach możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. za granicę oraz jakie obowiązują procedury.
Jakie prawa kontrolne przysługują wspólnikowi spółki z o.o. i czy zarząd może odmówić dostępu do dokumentów? Wspólnik sp. z o.o. ma możliwość przeglądania ksiąg, żądania wyjaśnień od zarządu i monitorowania działalności spółki, jednak w określonych przypadkach zarząd może odmówić przeprowadzenia przez wspólnika czynności kontrolnych. Jakie uprawnienia do kontroli posiada wspólnik spółki z o.o. oraz jakie działania może podjąć w przypadku odmowy zarządu do wglądu do ksiąg?
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo