Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – czym się charakteryzuje?
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kusi podatników niewielką liczbą formalności i łatwością rozliczania. Ta metoda opodatkowania wybierana jest często wtedy, kiedy ponoszone koszty są stosunkowo niewielkie, a do sprzedaży ma zastosowanie jedna z niższych stawek ryczałtu.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z opcji opodatkowania, dostępna dla małych przedsiębiorców. Z jednej strony pozwala na skorzystania z niższych stawek opodatkowania, z drugiej – nie pozwala na pomniejszenie opodatkowania o koszty uzyskania przychodów. Kiedy warto zainteresować się ryczałtem?
Niewysokie koszty a ryczałt
Specyficzną cechą ryczałtu jest fakt, że podstawę opodatkowania stanowi tu przychód, którego nie pomniejsza się o koszty uzyskania przychodów. W związku z tym za wybraniem tej opcji opodatkowania przemawiają stosunkowo niewysokie koszty uzyskania przychodów, jak np. w sporej części przedsiębiorstw usługowych. W sytuacji, gdy firma generuje wysokie koszty, bardziej efektywnym rozwiązaniem może być wybór formy opodatkowania opierającej się na dochodzie, tj. przychodzie pomniejszonym o koszty.
WAŻNE – Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2020 roku.
Niskie stawki podatkowe w ryczałcie
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ma kilka stawek, stosowanych w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Te najczęściej stosowane są znacznie niższe, niż stawki stosowane w alternatywnych formach opodatkowania, takich jak zasady ogólne czy podatek liniowy.
W zależności od formy prowadzonej działalności, przychody mogą zostać opodatkowane stawką:
3% – np. w handlu lub gastronomii,
5,5% – np. przy robotach budowlanych lub działalności wytwórczej,
8,5% – np. przy prowadzeniu przedszkoli lub gastronomii związanej ze sprzedażą alkoholu o zawartości od 1,5% alkoholu.
Do rzadziej stosowanych stawek należą 2%, 10%, 17% i 20%. Tym samym po upewnieniu się, że prowadzona działalność należy do grupy opodatkowanej niższą stawką podatku może okazać się, że będzie to bardziej opłacalna forma opodatkowania.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – mniej formalności
Dodatkową – choć niefinansową – zaletą ryczałtu jest fakt, że wymaga on znacznie mniej formalności. Co do zasady w zakresie podatku dochodowego prowadzona jest ewidencja dotycząca wyłącznie sprzedaży, co oznacza brak obowiązku księgowania wydatków – wystarczające jest przechowywanie dokumentów zakupowych, szczególnie jeśli podatnik nie jest czynnym VATowcem.
Ważne!
Od 2020 roku podatnicy rozliczający podatek w formie zryczałtowanej powinni liczyć się z tym, iż w przypadku kiedy nie opłacą wydatku do 90 dni od terminu płatności wynikającego z faktury podstawa opodatkowania zwiększy się o wartość nieopłaconej faktury.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Dla kogo ryczałt będzie dobrym rozwiązaniem?
Ryczałt będzie odpowiedni zwłaszcza dla małych przedsiębiorców oraz dla firm które posiadają stosunkowo niewysokie koszty uzyskania przychodów.
Jakie są plusy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Do plusów można zaliczyć między innymi fakt, iż ryczałt pozwala na skorzystanie z niższych stawek opodatkowania a jego podstawę opodatkowania stanowi przychód. Ponadto stawka ryczałtu dopasowana jest do formy prowadzonej działalności. Opodatkowanie w formie ryczałtu wiąże się z mniejszą ilością formalności niż w przypadku innych form.
Czy istnieje jedna stawka opodatkowania?
Nie. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ma kilka stawek, stosowanych w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przygotowanie dobrego planu zdjęciowego to klucz do efektywnej pracy całej ekipy filmowej. Organizacja, podział ról i odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają uniknąć opóźnień, niepotrzebnych kosztów i stresu. Zobacz, o jakie elementy należy zadbać.
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
Jak firmy technologiczne zarabiają i skalują swoje działania? Jednym z najistotniejszych czynników jest sprawdzony model biznesowy. W tym artykule przedstawiamy pięć modeli – od subskrypcji po marketplace – i podpowiadamy, jak możesz wdrożyć je w swojej firmie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo