Przepisy podatkowe w ściśle określonych sytuacjach dają prawo do stosowania pewnego rodzaju uproszczeń. Możliwość stosowania ułatwień odnosi się zarówno do podmiotu – kto jest opodatkowany, jak również do przedmiotu opodatkowania – co jest opodatkowane.
Jak korygować sprzedaż w przypadku faktury uproszczonej?
Możliwość dokumentowania transakcji handlowej w VAT fakturą, która nie musi zawierać wszystkich wymaganych danych zostało opisane w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 106e ust. 5.
A więc faktura uproszczona nie musi zawierać między innymi: imion i nazwisk, nazw, adresów nabywcy, ale musi zawierać dane pozwalające określić poszczególne stawki i kwoty podatku VAT.
Taka faktura jest traktowana jak każda inna faktura VAT.
Numer faktury uproszczonej
Numer, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę jest również wymaganym elementem faktury uproszczonej. Mogłoby się wydawać, że jest to kwestia banalna, ale nie w przypadku faktury uproszczonej. Przedsiębiorcy, którzy otrzymują takie faktury wiedzą o czym jest mowa.
Na fakturze uproszczonej znajduje się bardzo dużo różnego rodzaju numerów, począwszy od numeru paragonu, poprzez numer transakcji, numer dokumentu niefiskalnego, a skończywszy na numerze faktury uproszczonej.
Numer faktury jest tak istotny, ponieważ powinien umożliwiać porównanie dokumentów sprzedaży z dokumentami zakupu, szczególnie na etapie analizowania JPK_VAT. W chwili likwidacji deklaracji VAT i zastąpienie ich JPK_VDEK błędy w plikach jeżeli nie zostaną wyjaśnione będą obłożone karami, należy o tym pamiętać.
Korygowanie faktury uproszczonej
Błędy na dokumentach sprzedaży w podatku VAT mogą być poprawiane zarówno poprzez wystawienie noty, czy korekty faktury. Przepisy odnoszą się do okoliczności, w których należy wystawić stosowny dokument.
Jeżeli po wystawieniu faktury:
udzielono obniżki ceny w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
udzielono innych opustów i obniżek cen,
dokonano zwrotu towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
– przedsiębiorca wystawia fakturę korygującą.
W 2019 roku Ministerstwo Finansów wydało komunikat w sprawie zasad wystawiania faktur. Z informacji tam zamieszczonych jasno wynika jakie pozycje powinny być korygowane fakturą korygującą.
Takie same zasady obowiązują faktury zwykłe i faktury uproszczone.
Faktura korygująca powinna zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–6,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) przyczynę korekty;
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już od 1 czerwca 2025 roku wejdą w życie ważne zmiany dla cudzoziemców spoza Unii Europejskiej, którzy chcą pracować w Polsce w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach to efekt wdrożenia unijnej dyrektywy 2021/1883/UE – a w praktyce oznacza ułatwienia w uzyskiwaniu tzw. Niebieskiej Karty UE, uproszczenie procedur oraz szersze prawa dla pracowników i ich rodzin.
W ostatnich latach praca zdalna zyskała na popularności, stając się powszechnym i chętnie wybieranym rozwiązaniem dla wielu pracowników na całym świecie. W związku z tym coraz częściej pojawiają się pytania, czy możliwe jest, aby pracownicy zdalnie wykonywali swoje obowiązki zawodowe nie tylko z domu, ale także z zagranicy? Czy praca zdalna poza granicami Polski wpływa na podatki i składki ZUS?
Cennik Przychody z działalności gospodarczej PIT-36, PIT-36L i PIT-28 Zeznanie roczne wyłącznie z jednoosobowej działalności gospodarczej (rozliczanej w BR ifirma.pl), w tym ulga na dziecko 115 zł Rozliczenie straty wykazanej w zeznaniach, które nie były sporządzane przez BR ifirma 15 zł/strata z jednego roku Rozliczenie działalności zawieszonej w trakcie roku, dla której BR ifirma nie […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo