Dofinansowanie w ramach tarczy finansowej ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest skierowane do firm i pracowników. Wsparciem objęte są wszystkie firmy: mikro, małe, średnie a ostatnio mogą również z niego skorzystać firmy o statusie dużych. Środki z subwencji finansowej z PFR uzyskuje się za pośrednictwem banków. Dzięki subwencji firmy mogą poprawić swoją płynność finansową, zrekompensować straty poniesione w związku z pandemią, ochronić miejsca pracy.
Na co można przeznaczyć wsparcie z PFR?
W ramach subwencji z PFR można pokryć bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, do których można zaliczyć m.in:
wynagrodzenia pracowników,
zakup towarów handlowych i materiałów,
zakup środków trwałych, urządzeń wykorzystywanych w prowadzonej działalności,
usługi obce,
należności publicznoprawne.
Wsparcie otrzymane z PFR stanowi pomoc publiczną. Otrzymanie subwencji z PFR nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości skorzystania z innych rozwiązań pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej. Warunkiem jest, aby:
dofinansowania nie były przeznaczane na te same wydatki, żeby się nie dublowały,
suma otrzymanych dofinansowań nie może przekroczyć limitów pomocy publicznej. Z zasadami kumulacji pomocy publicznej związanej z COVID-19 można zapoznać się na stronie UOKIK.
Jak zaewidencjonować subwencje z PFR w PKPiR?
Co do zasady wsparcie przyznane w ramach PFR jest pożyczką. Nie ma więc podstaw, aby je ujmować po stronie przychodów w PKPiR.
Tym samym nie ma przeciwwskazań, aby wszystkie wydatki, które zostaną sfinansowane w ramach pożyczki z PFR ująć po stronie kosztów uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
Koszty muszą spełniać pewne ustawowe uwarunkowania, a mianowicie:
muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów,
nie mogą to być koszty, które znajdują się w art. 23 ustawy o PIT,
muszą być w sposób właściwy udokumentowane,
musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podsumowując subwencji z PFR nie ewidencjonuje się po stronie przychodów a koszty rozlicza się na zasadach ogólnych.
Jak zaksięgować umorzenie subwencji z PFR?
Subwencja, która w istocie jest pożyczką, docelowo po spełnieniu określonych warunków po upływie 12 miesięcy może zostać umorzona maksymalnie do wysokości 75% uzyskanych środków finansowych. Z przepisów, które obowiązują na dzień dzisiejszy umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania w PIT. Możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.
Umorzona część subwencji w PFR jeżeli nie będzie zwolniona z podatku musi zostać zaksięgowana w kol. 8 “Pozostałe przychody” w PKPiR.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
SMS marketing staje się w e-commerce jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji. Wielu właścicieli sklepów zastanawia się jednak, jak wykorzystać SMS marketing, aby był przydatny, a nie nachalny. Dlatego w tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na ten temat.
System KSeF z założenia będzie powszechnym systemem e-fakturowania. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie dotyczył docelowo wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych), którzy zobowiązani są do wystawiania faktur na podstawie polskich przepisów.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo