Nabycie usługi od zagranicznego podatnika jest na gruncie przepisów ustawy o podatku VAT importem usług. Usługi mogą być kupowane zarówno od kontrahentów z Unii Europejskiej jak również spoza UE, z tzw. krajów trzecich. Do rozliczenia importu usług zobowiązany jest polski przedsiębiorca, który je nabył bez względu na to, czy to będzie nabycie od firmy z UE, czy też spoza UE.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy imporcie usług?
Miejscem świadczenia usługi importu w przypadku, gdy usługa jest wykonywana na rzecz przedsiębiorcy, a więc osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Jeżeli polski przedsiębiorca nabywa usługi od przedsiębiorcy z UE lub spoza UE to wówczas mamy do czynienia z importem usług.
Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu usług powstaje na zasadach ogólnych:
Z chwilą wykonania usługi.
Z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty.
Obowiązek podatkowy powstanie w momencie, w którym dana okoliczność powstała jako pierwsza.
Przykład 1
Jeżeli usługa została wykonana 5 stycznia 2021 r. a zapłata za nią została dokonana 15 stycznia 2021 r. to obowiązek podatkowy w VAT należy rozpoznać w dniu 05.01.2021 r.
Jeżeli rozpoznany zostanie obowiązek podatkowy to wówczas przedsiębiorca ma za zadanie naliczyć podatek VAT należny jak przy sprzedaży, który w przypadku importu usług jest również podatkiem VAT naliczonym jak od zakupu. Będzie podlegał odliczeniu w zależności od tego czy usługa ma związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych w VAT, czy też nie. Przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT również ma obowiązek naliczenia VAT należnego, wykazania w deklaracji VAT-9M lub w VAT-8 i zapłaty do urzędu skarbowego. W tym jednak przypadku nie będzie to jednocześnie podatek VAT naliczony, ale kwota ta zostanie ujęta w PKPiR jako koszt podatkowy.
Jak rozliczyć fakturę za usługę, która nie została wykonana?
Może się tak zdarzyć, że przedsiębiorca otrzyma fakturę za usługę, która nie została jeszcze wykonana. Rodzi się pytanie, czy rozliczyć taką fakturę na gruncie podatku VAT, czy też nie? Skoro ustaliliśmy wcześniej, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi lub dokonania zapłaty za nią w całości lub w części, jeżeli usługa nie zostanie wykonana pierwszy warunek nie będzie spełniony, a więc nie będzie możliwe rozliczenie podatku VAT.
Jeżeli okazałoby się jednak, że zapłaciliśmy za usługę przed jej wykonaniem to wówczas należy rozliczyć fakturę w podatku VAT. Rozliczenie faktury w VAT przed wykonaniem usługi importowej będzie możliwe wówczas, gdy zapłacimy za usługę wcześniej.
Przykład 2
Jan Kowalski nabył usługę reklamową u zagranicznego kontrahenta. Przedsiębiorca z innego kraju wystawił fakturę za usługę dnia 22.12.2020 r. Jan Kowalski zapłacił za usługę 05.01.2021 r., a usługa będzie wykonana dopiero 10.02.2021 r. W takim przypadku obowiązek podatkowy w VAT powstanie 05.01.2021 r. Pan Kowalski jest czynnym podatnikiem VAT wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane, więc naliczy podatek VAT należny, który będzie dla niego jednocześnie podatkiem VAT naliczonym.
Przykład 3
Ewa Nowak jest czynnym podatnikiem VAT z prawem do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego. Pani Ewa zamówiła usługę prawną u przedsiębiorcy z Niemiec. Zgodnie z umową usługa została wykonana dnia 05.01.2021 r., ale kontrahent z Niemiec wystawił fakturę już 31.12.2020 r. Pani Ewa nie zapłaciła za usługę, termin zapłaty został ustalony po wykonaniu usługi na dzień 12.01.2021 r. i w tym terminie miała miejsce zapłata. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie 05.01.2021 r. w dacie wykonania usługi i z taką datą powinien był rozliczony podatek VAT należny i naliczony.
Podsumowując należy stwierdzić, że przy imporcie usług nawet jeszcze przed ich wykonaniem niekiedy należy rozliczyć fakturę w podatku VAT. Pamiętajmy, że będzie to miało miejsce jeżeli przed wykonaniem usługi dokonamy zapłaty za nią, w całości lub w części. Ważny jest moment powstania obowiązku podatkowego, który akurat w tym przypadku powstaje na zasadach ogólnych.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Krajowy System e-Faktur już wkrótce obejmie wszystkich przedsiębiorców w Polsce! System ten stanie się obowiązkowy dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą, niezależnie od jej wielkości. Podstawowym obowiązkiem będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w specjalnym formacie elektronicznym (XML), które następnie będzie trzeba przesłać do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.
Sprzedaż produktu, który nie jest zgodny z umową albo nie posiada właściwości przypisanych danemu produktowi bądź który posiada wady fizyczne, niesie za sobą odpowiedzialność. Konsument, który nabył wadliwy produkt, może zwrócić się z odpowiednim roszczeniem do sprzedawcy. Czy takie same zasady obowiązują w przypadku nabycia produktu niebezpiecznego? Kto ponosi odpowiedzialność za produkt niebezpieczny?
Klient już odwiedził Twój e-sklep. Pytanie teraz: czy wyjdzie z jednym produktem, czy z trzema? Sprawdź, czym jest AOV w e-commerce, jak zwiększyć średnią wartość zamówienia i co zrobić, by każda transakcja była bardziej opłacalna.
Zastanawiasz się, jak wygląda rozliczanie transakcji WDT? W dzisiejszym artykule napiszemy, jak rozumieć rozliczenie za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w WDT.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo