Media społecznościowe stały się ważnym kanałem dotarcia do klienta. Wiele firm decyduje się na reklamę swoich produktów lub usług właśnie w takiej formie. Nie wszyscy jednak wiedzą, w jaki sposób prawidłowo zaksięgować fakturę za usługę w podatku dochodowym i w podatku VAT. Spieszymy z partią informacji, które będą pomocne, aby prawidłowo zaksięgować fakturę z Facebooka.
Kto wystawia fakturę za reklamę na Facebooku?
Firma Facebook, jak się okazuje, posiada siedzibę działalności gospodarczej również w Polsce. Najbardziej jednak znana jest siedziba na terenie Irlandii. Najczęściej faktury są wystawiane z danymi firmy Facebook Ireland Limited, numer identyfikacji podatkowej 9692928F z siedzibą w Irlandii. Jeżeli otrzymamy taką fakturę, to wówczas z punktu widzenia podatku VAT jest to import usług (art.28b) i tak należy dokonać rozliczenia w tym podatku.
Obowiązek zgłoszenia na formularzu VAT-R Więcej informacji na temat obowiązku rejestracji jako podatnik VAT-UE będzie można przeczytać w dedykowanym artykule.
Nie zawsze przedsiębiorca musi być zarejestrowany jako podatnik unijny. Jakie to będą transakcje UE bez zgłoszenia do VAT-UE szczegółowe informacje są dostępne w proponowanej publikacji.
Księgowanie faktury z Facebooka w VAT przez czynnego podatnika VAT
Import usług od irlandzkiej firmy Facebook jest opodatkowany podatkiem VAT w Polsce. Jeżeli przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, to wówczas taka transakcja będzie neutralna podatkowo. Podatek VAT należny, taki jak od sprzedaży, będzie jednocześnie podatkiem VAT naliczonym takim jak od zakupów.
Przykład 1
Pani Anna Nowak jest czynnym podatnikiem VAT z prawem do odliczenia podatku VAT, VAT rozlicza miesięcznie. W miesiącu grudniu 2020 r. nabyła usługę reklamową od firmy Facebook na kwotę 1.000 zł. VAT należny od usługi wyniesie 230 zł i jednocześnie 230 zł znajdzie się po stronie podatku VAT naliczonego. Transakcja po stronie podatku VAT wyniesie 0 zł. W JPK_V7M w części sprzedaży kwota netto 1.000 zł znajdzie się w poz. 29, natomiast podatek VAT 230 zł znajdzie się w poz. 30. W części zakupów kwota netto 1.000 zł znajdzie się w poz. 42, natomiast VAT 230 zł w poz. 43.
Księgowanie faktury z Facebooka w podatku dochodowym
Kwota netto wyrażona w walucie polskiej będzie dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów jeżeli wybrał zasady ogólne według skali podatkowej lub podatek liniowy do rozliczania swoich dochodów. W takim przypadku kwota netto znajdzie się w kol. 13 “Pozostałe wydatki” PKPiR.
Faktura wystawiona przez firmę Facebook może być w walucie euro bądź w PLN. Jeżeli będzie w walucie euro, przedsiębiorca musi dokonać przeliczenia na PLN po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku. W podatku dochodowym jest to dzień wystawienia faktury.
Przykład 2
Pan Jan Kowalski otrzymał fakturę od firmy Facebook wystawioną z datą 20.01.2021 r. w euro. Na fakturze znajduje się kwota 100 euro. Do przeliczenia należy przyjąć kurs NBP z dnia 19.01.2021 r. (kurs 4,5342 zł=1 euro tabela nr 011/A/NBP/2021 z dnia 19.01.2021 r.). Wartość netto transakcji wyniesie 453,42 zł i ta kwota znajdzie się w kol. 13 PKPiR.
W przypadku faktur w walucie obcej należy jeszcze pamiętać o rozliczeniu różnic kursowych. Dodatnie różnice kursowe znajdą się po stronie pozostałych przychodów w kol. 8, natomiast ujemne różnice kursowe będą zaksięgowane jako pozostałe wydatki w kol. 13. Faktury wystawione w walucie polskiej nie wymagają rozliczania różnic kursowych.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Faktura z Facebooka - jak księgować?
Import usług od irlandzkiej firmy Facebook jest opodatkowany podatkiem VAT w Polsce. Jeżeli przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, to wówczas taka transakcja będzie neutralna podatkowo. Podatek VAT należny, taki jak od sprzedaży, będzie jednocześnie podatkiem VAT naliczonym takim jak od zakupów.
Jak zaksięgować fakturę z Facebooka w podatku dochodowym?
Kwota netto wyrażona w walucie polskiej będzie dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów jeżeli wybrał zasady ogólne według skali podatkowej lub podatek liniowy do rozliczania swoich dochodów. W takim przypadku kwota netto znajdzie się w kol. 13 “Pozostałe wydatki” PKPiR.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przygotowanie dobrego planu zdjęciowego to klucz do efektywnej pracy całej ekipy filmowej. Organizacja, podział ról i odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają uniknąć opóźnień, niepotrzebnych kosztów i stresu. Zobacz, o jakie elementy należy zadbać.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Program afiliacyjny to sposób na współpracę, w której obie strony zyskują – dana firma zwiększa swoją sprzedaż i zasięgi, a osoba promująca otrzymuje prowizję za polecenia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo