Przedsiębiorca, który udaje się poza stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej powinien wiedzieć, że zgodnie z przepisami może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wiele wydatków, które są z tym związane. Rozpoczęliśmy serię artykułów na temat rozliczania delegacji właściciela firmy. W dzisiejszej publikacji zaprezentujemy, jak rozliczyć w kosztach taką delegację.
Koszty rozliczane w podróży krajowej związane z dojazdami będą zależały od środka transportu:
Często w delegacji przedsiębiorcy przemieszczają się samochodem osobowym. W takim przypadku mogą rozliczyć wszystkie poniesione wydatki na zasadach ogólnych:
Jeżeli samochód jest wpisany do ewidencji środków trwałych, bądź jest użytkowany na podstawie umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, to wówczas w kosztach znajdzie się 100% lub 75% poniesionych wydatków. Zależy to od sposobu użytkowania samochodu, czy jest wykorzystywany tylko w działalności gospodarczej, czy w sposób mieszany, w działalności i prywatnie.
Samochód prywatny, nie wpisany do ewidencji środków trwałych, wówczas można odliczyć 20% poniesionych wydatków.
Jeżeli to będzie pociąg, autobus, samolot – podstawą do uznania kosztu będzie faktura, bilet.
Najem samochodu – koszty będą rozliczane na podstawie faktury za najem.
Przejazd taksówką – rozliczenie kosztu na podstawie faktury, rachunku.
Przejazdy w delegacji a VAT
Rozliczanie podatku VAT w krajowej podróży służbowej odbywa się na zasadach ogólnych. VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi zależy od sposobu użytkowania:
tylko w działalności – 100% VAT,
w działalności i prywatnie – 50% VAT.
Przy dokumentowaniu przejazdów biletami muszą one posiadać niezbędne dane, takie jak: datę i numer, dane przedsiębiorcy świadczącego usługę transportową, nazwę usługi, kwotę do zapłat, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wystawiania faktur. Wówczas taki bilet będzie można uznać za fakturę i odliczyć podatek VAT naliczony.
Przy najmie samochodów osobowych w podróżach krajowych na podstawie otrzymanej faktury można odliczyć 50% podatku VAT.
Przy przejazdach taksówkami odliczenia podatku VAT można dokonać jedynie na podstawie otrzymanej faktury. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma paragon, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT.
Przy rozliczaniu delegacji zagranicznej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, tak jak przy delegacji krajowej. Przejazd taksówką czy najem samochodu nie będzie stanowił dla przedsiębiorcy importu usług.
Jak rozliczyć delegację przedsiębiorcy?
Jeśli już wiemy, jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia delegacji, możemy przystąpić do ich ujmowania w PKPiR:
Faktury, faktury VAT RR, rachunki, inne dowody zawierające niezbędne dane, bilety jednorazowe stanowiące fakturę – na podstawie otrzymanego dokumentu bezpośrednio do kol. 13 w PKPiR.
Diety, bilety z parkometru, kupony, bilety jednorazowe, paragony na zakup paliwa, olejów za granicą – powinny być opisane na odwrocie i zaksięgowane na podstawie dowodu wewnętrznego w kol. 13 w PKPiR.
Koszty delegacji wpisywane do kol. 13 PKPiR
Na podstawie otrzymanego dokumentu
Na podstawie dowodu wewnętrznego
faktury, np. paliwo,
rachunki, np. przejazd taksówką,
inne dowody zawierające dane, o których mowa w § 11 pkt 3 rozporządzenia w sprawie PKPiR, np. nocleg,
bilety jednorazowe traktowane na podstawie rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, jak faktura, np. bilet przejazd pociągiem na odległość nie mniejszą niż 50 km,
paragony, dowody kasowe za zakup paliwa, olejów za granicą.
diety,
bilety z parkomatu,
kupony, bilety jednorazowe związane z targami, wystawami, pokazami,
W przypadku delegacji są wyjątki w jej dokumentowaniu, m.in. przy ujmowaniu biletów za przejazdy komunikacją miejscową. Więcej na ten temat można się dowiedzieć z artykułu na temat jak udokumentować delegację przedsiębiorcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie social mediów, w którym królują Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn, łatwo przeoczyć potencjał drzemiący w mniej oczywistych kanałach komunikacji. Tymczasem w 2025 roku marki coraz częściej zerkają w stronę platform niszowych – takich jak X (dawniej Twitter), Pinterest, Twitch, Reddit, Quora czy Wykop – nie tylko po to, by się wyróżnić, ale przede wszystkim, by skuteczniej docierać do zaangażowanych i lojalnych społeczności.
Od 2026 r. Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla większości firm, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak uzyskać dostęp do KSeF, kto nadaje uprawnienia, oraz w jaki sposób odbierać e-faktury z systemu. Na powyższe pytania znajdziesz odpowiedź w niniejszym artykule!
Chcesz pozyskać kapitał na dalszy rozwój swojego startupu? Dowiedz się, co to pitch deck, co powinien zawierać i dlaczego jest ważny w procesie pozyskiwania środków.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo