Czy testy na COVID mogą być kosztem w działalności gospodarczej?
Stan epidemiczny nałożył na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki zapewnienia bezpieczeństwa pracy, czy zdrowia. Przyniósł też nowe wydatki, jak np. wykonanie testów na COVID. Czy wydatki na testy na koronawirusa, choć nieobowiązkowe, ale jednak związane z działalnością gospodarczą przedsiębiorca może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów? Czy takie same zasady dotyczą firm z pracownikami, jak i jednoosobowych działalności?
Kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione w związku z uzyskaniem przychodu, związane z wykonywaną działalnością gospodarczą. Wykluczone są tu wydatki prywatne, oraz koszty wskazane wprost w art.23 ust. 1 ustawy PIT.
W szerokim katalogu wydatków wyłączonych ustawowo z kosztów nie znajdziemy wydatków o charakterze podobnym do testów na koronawirusa.
Ponadto, objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów (MF) z 21 lipca 2020 r. określają kategorie wydatków “okołoepidemicznych”, które mogą być kosztem, i wśród których obok fartuchów, maseczek, płynów do dezynfekcji zostały wymienione zestawy testowe.
Testy COVID jako koszty pracodawców
Jeśli testy są zakupowane dla pracowników i zapewniają im bezpieczeństwo zdrowotne nie powinno być problemem zakwalifikowanie ich do kosztów uzyskania przychodów. Stanowią one ochronę kadry pracowniczej przed potencjalnym zarażeniem, a w konsekwencji zapobiegają zachwianiu ciągłości działania firmy, czyli realizują warunek, jakim jest poniesienie wydatku w związku z uzyskaniem przychodu.
Objaśnienia podatkowe MF z 21.07.2020 r. podają wprost, że jeśli przedsiębiorca realizuje obowiązek w zakresie BHP, stosuje zalecenia państwowe, czy w wyniku dobrowolnej decyzji przeciwdziała zagrożeniu epidemicznego, to wydatki poniesione m.in. na testy na COVID dla pracowników można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli zostały właściwie udokumentowane.
W koszty można zaliczyć testy dla osób zatrudnionych w dowolnej formie: na umowę o pracę, zlecenie, dzieło.
Mogą się pojawić wątpliwości, czy kosztem są również testy na koronawirusa dla osób współpracujących na kontrakcie, ponieważ ta forma współpracy zakłada, że to kontraktor pokrywa we własnym zakresie niezbędne koszty związane z prawidłowym świadczeniem usług. Zdaniem doradców podatkowych, gdy przedsiębiorca jest zobowiązany, aby w związku z poprawną realizacją usług przebywać w miejscu wyznaczonym przez kontrahenta – wtedy można uznać, że sfinansowanie testu dla kontraktora ma związek z zapewnieniem bezpieczeństwa w firmie dla pozostałych pracowników. Czyli wydatki te mają związek z uzyskaniem przychodu. Podobnie stwierdza Krajowa Informacja Skarbowa.
Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że testy dla pracowników nie stanowią ich przychodu, ponieważ – jak stanowią wytyczne Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt K 7/13) – nie następują one w interesie pracownika, a w interesie pracodawcy.
Na wyrok ten powołuje się Ministerstwo Finansów w przytoczonych wyżej objaśnieniach, stwierdzając, że wykonywane testy na COVID mogą zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa, dzięki czemu w firmie nie będzie dużej nieobecności pracowników, co z kolei jest ważne, aby pracodawca mógł terminowo wywiązywać się z zawartych umów.
Testy COVID a koszty przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność
O ile nie ma wątpliwości, że testy na koronawirusa dla pracowników mogą być zaliczone w koszty działalności, to już takie mogą pojawić się przy pytaniu, czy testy COVID mogą stanowić koszt w jednoosobowej działalności bez pracowników.
W opinii doradców podatkowych, jeśli testy są zakupowane w celach związanych z działalnością gospodarczą, a nie w celach osobistych mogą stanowić koszt działalności. Ponieważ przedsiębiorca ten również spotyka się z klientami, może odbywać podróże służbowe, a testy mogą być zakupowane zarówno w celu zapewnienia bezpieczeństwa sobie, jak i kontrahentom. W efekcie są to wydatki ponoszone przede wszystkim w interesie firmy, spełniające ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów.
Decydującym czynnikiem powinien być tu fakt, czy test został zakupiony w związku z działalnością gospodarczą (a nie czy został zakupiony dla siebie, czy dla pracowników). Choć w przypadku jednoosobowej działalności może nie być łatwo rozgraniczyć wydatki osobiste od biznesowych.
Niemniej jednak, w aktualnym stanie prawnym, wydatki na testy na COVID nie są wyłączone ustawowo z kosztów podatkowych. Jeśli działalność wymaga kontaktu z klientem, to wykonanie testu na COVID, który jest związany z czynnościami mającymi na celu uzyskanie przychodu lub zabezpieczenie jego źródła może stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile jest właściwie udokumentowany.
Jednak z racji, że jest to nowa kategoria wydatków nie uregulowana ustawowo, zaleca się złożyć wniosek o interpretację podatkową, czy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność może zaliczyć w koszty test na koronawirusa.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Wypalenie zawodowe to zjawisko, które coraz częściej dotyka pracowników w różnych branżach – od korporacyjnych biur po sektor medyczny i kreatywny. Szybkie tempo życia, rosnące wymagania i presja na osiąganie wyników sprawiają, że wielu ludzi zmaga się z chronicznym stresem, zmęczeniem i utratą motywacji do pracy.
Sprzedaż produktu, który nie jest zgodny z umową albo nie posiada właściwości przypisanych danemu produktowi bądź który posiada wady fizyczne, niesie za sobą odpowiedzialność. Konsument, który nabył wadliwy produkt, może zwrócić się z odpowiednim roszczeniem do sprzedawcy. Czy takie same zasady obowiązują w przypadku nabycia produktu niebezpiecznego? Kto ponosi odpowiedzialność za produkt niebezpieczny?
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo