Świadczenie niektórych kategorii usług może powodować problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Pośrednictwo kredytowe, które mieści się w kategorii szeroko rozumianych usług finansowych jest takim przykładem. I właśnie w dzisiejszej publikacji będziemy analizować, kiedy rozpoznać przychód w PIT w pośrednictwie kredytowym.
Jak należy rozumieć usługi pośrednictwa kredytowego?
Pod pojęciem usług finansowych może się kryć szereg świadczeń. Przykładowo będą to usługi: inwestycyjne, ubezpieczeniowe, ale również kredytowe. Najczęściej pośrednictwo kredytowe jest realizowane przez doradców finansowych, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują swoje usługi m.in. na rzecz instytucji udzielających kredytów. Pośrednik wybiera dla klienta taką opcję kredytu, która będzie przy jego zdolności kredytowej optymalna. Oczywiście za świadczenie usługi pośrednik otrzymuje ustaloną wypłatę, która może mieć postać prowizji.
Przychód w działalności gospodarczej
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychód powstaje w momencie dostawy towarów, wykonania usługi w całości lub w części, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury lub uregulowania należności. Przychód należny rozpoznajemy w tej dacie, która będzie najwcześniejsza. Istnieją jeszcze inne szczególne momenty rozpoznania przychodu, np. w okresach rozliczeniowych lub w momencie otrzymania zapłaty. W przypadku pośrednika finansowego najczęściej świadczona usługa jest objęta systemem prowizyjnym rozliczanym w okresach wskazanych w umowie o współpracy. W tym miejscu rodzi się pytanie, kiedy w takim razie powstanie przychód w podatku dochodowym.
Wynagrodzenie pośrednika kredytowego – kiedy wykazujemy w przychodach?
Na tym przykładzie mamy do czynienia z usługą, która jest powiązana najczęściej z prowizyjnym systemem wynagradzania. Przy czym usługa jest wykonywana przeważnie w innym okresie rozliczeniowym niż wypłacana prowizja. Wydaje się, że w omawianej problematyce decydujący będzie moment, w którym znana będzie kwota należnej prowizji, a więc po zatwierdzeniu do wypłaty. Te kwestie powinny być więc wyartykułowane w zawieranych umowach o współpracy.
Jeżeli świadczone usługi pośrednictwa kredytowego będą rozliczane w tzw. okresach rozliczeniowych, to wówczas powinno to być wyraźnie wskazane w umowie o współpracy. W takim przypadku jeżeli to będzie np. ostatni dzień ustalonego okresu rozliczeniowego, to będzie jednocześnie okresem wykazania przychodu w PIT.
Z umowy mogą jednak wynikać inne warunki dokonywania rozliczeń pomiędzy firmą udzielającą kredytów a pośrednikiem. Może to być np. sytuacja, w której wypłata jest dokonywana na podstawie zestawienia zawartych umów kredytowych w danym miesiącu wraz z kwotami prowizji, które jest przekazywane w terminie np. do 15 dnia następnego miesiąca, to wówczas przychód należałoby rozpoznać w tej dacie.
Przykład
Pan Piotr jest pośrednikiem kredytowym. W umowie zawartej pomiędzy stronami jest zapis, że wypłata prowizji będzie dokonywana na podstawie zestawienia zawartych umów pożyczek w danym miesiącu, które ma trafić do zatwierdzenia najpóźniej w terminie do 15 dnia następnego miesiąca. Rozliczenie za miesiąc lipiec 2021 roku pan Piotr złożył 10 sierpnia i zostało ono zatwierdzone do wypłaty prowizji. Pan Piotr powinien wykazać przychód w PIT 15 sierpnia 2021 r., zgodnie z postanowieniami umowy.
Podsumowanie
Rozpoznanie przychodu przy rozliczaniu usług pośrednictwa kredytowego każdorazowo powinno być analizowane indywidualnie, pod kątem konkretnego przypadku. Kluczowe w tym przypadku będą uzgodnienia sposobu rozliczenia w zawartej umowie o współpracy. Najczęściej umowy są rozliczane w okresach rozliczeniowych, jest to konkretny dzień i przychód powstanie w ostatnim dniu tego okresu.
W artykule opisano ogólnie, w jaki sposób uzyskane przychody w przypadku świadczenia usług pośrednictwa kredytowego mogą być opodatkowane. Jeżeli konkretna sytuacja wykracza poza ramy opisane powyżej, należałoby temat skonsultować z doradcą podatkowym lub wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Termin na złożenie zeznania podatkowego PIT za 2024 rok upłynął 30 kwietnia 2025 r., co oznacza, że osoby, które nie rozliczyły się z urzędem, są narażone na konsekwencje karnoskarbowe. Złożenie PIT po terminie nie zawsze jednak musi skutkować automatycznym nałożeniem mandatu czy grzywny, bowiem jeśli podatnik niezwłocznie dopełni należnych formalności, może uniknąć kary.
W jaki sposób lokalne firma z sektora MŚP może skutecznie zaistnieć w Internecie i przyciągnąć klientów z najbliższego otoczenia? Odpowiedzią jest SEO lokalne – strategia, która pozwala zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i skuteczniej docierać do odbiorców z okolicy. Dowiedz się, jakie działania warto wdrożyć, by Twoja firma stała się bardziej widoczna i zyskała przewagę na lokalnym rynku.
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
Mandat to dokument potwierdzający nałożenie kary pieniężnej przez uprawniony do tego organ. Mandat zazwyczaj kojarzony jest z karą nakładaną przez policję za wykroczenie drogowe, ale może mieć również charakter karny skarbowy i dotyczyć popełnienia wykroczeń skarbowych.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo