Karty paliwowe są bardzo pomocne przy rozliczaniu transakcji zakupu paliwa. Nie ma w takim przypadku obowiązku po każdym zakupie wystawiania faktury, można to zrobić dopiero po zakończonym okresie rozliczeniowym, najczęściej jest to miesiąc. Otrzymujemy i księgujemy tylko jedną fakturę, a nie kilka czy kilkanaście. Z takiego modelu współpracy zadowolone są stacje paliw, ale i przedsiębiorcy, szczególnie ci, którzy posiadają dużą flotę samochodową. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie rozstrzygnięcia dotyczące kart paliwowych zostały zapisane w interpretacji ogólnej Ministra Finansów.
Dlaczego wydano interpretację ogólną?
Problem z rozliczaniem transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych na gruncie podatku VAT jest znany przedsiębiorcom i księgowym. Karty paliwowe realizowane są w modelu trójstronnym i na tym tle dochodziło do sporów z organami podatkowymi. Ponadto w jednym z wyroków Trybunału Sprawiedliwości zapadło rozstrzygnięcie w zakresie kwalifikacji transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych, co wymusiło również konieczność doprecyzowania przez Ministerstwo Finansów sposobu ich opodatkowania.
Co rozstrzyga interpretacja ogólna dotycząca kart paliwowych?
W interpretacji ogólnej odniesiono się do transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych realizowanych z udziałem trzech podmiotów:
- odbiorcy, który dokonuje zakupu paliwa od stacji paliw, często leasingobiorca, spółka zależna,
- dostawcy – spółki paliwowej/stacji paliw,
- podmiotu pośredniczącego, który udostępnia karty paliwowe (nie jest ich emitentem), często leasingodawca, spółka dominująca.
Kluczowe w omawianej sprawie jest określenie, czy mamy do czynienia z dostawą towarów, czy ze świadczeniem usługi. W pierwszym przypadku taka dostawa będzie opodatkowana 23% podatkiem VAT, a w drugim przypadku, jako usługa finansowa będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
Kiedy mamy do czynienia ze świadczeniem usług?
W przypadku transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych musi dojść do łącznego spełnienia przesłanek, o których napisało MF w interpretacji ogólnej, żeby można było mówić o świadczeniu usługi:
- Odbiorca/posiadacz karty paliwowej nabywa paliwo bezpośrednio ze stacji paliw.
- Odbiorca decyduje o miejscu nabycia towaru/paliwa, ilości oraz jakości, momencie zakupu i sposobie wykorzystania.
- Odbiorca ponosi całość kosztów związanych z nabyciem paliwa.
- Rola podmiotu pośredniczącego zostaje ograniczona jedynie do udostępnienia odbiorcy karty paliwowej.
Jeżeli zostaną spełnione łącznie powyższe warunki można uznać, że podmiot pośredniczący świadczy usługę na rzecz odbiorcy – dostarcza tylko kartę paliwową. W takim przypadku będzie to usługa finansowa, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek będzie mówiła o tym, że mamy do czynienia z dostawą towarów opodatkowaną stawką 23%.
Co na temat dostawy towarów mówi interpretacja ogólna?
W interpretacji ogólnej MF jeżeli chodzi o zinterpretowanie kiedy mamy do czynienia z dostawą towarów napisało jedynie, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Niezbędne jest więc ustalenie komu dostawca towaru/paliwa, przekazał prawo do dysponowania nim jak właściciel. Jak wskazuje MF kluczowe będzie, czy prawo to zostało przeniesione przez dostawcę na rzecz:
- podmiotu pośredniczącego, który udostępnia kartę paliwową czy
- odbiorcy paliwa, który jest użytkownikiem karty.
Podsumowanie
W interpretacji ogólnej MF napisało także, że w obrocie gospodarczym funkcjonuje duża ilość modeli wykorzystania kart paliwowych, dlatego też każdy z nich powinien być jeszcze raz przeanalizowany pod kątem wydanej interpretacji ogólnej. Sprawa jest bardzo ważna dla firm, które korzystają z kart paliwowych i chcą odliczać podatek VAT za paliwo. Będzie to możliwe tylko wówczas, gdy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów opodatkowaną stawką 23%. W praktyce może to więc oznaczać, że w dalszym ciągu może dochodzić do problemów z rozliczaniem kart paliwowych, a dotychczas wydane interpretacje podatkowe straciły swoją moc ochronną.