Rozliczanie sprzedaży w procedurze VAT marża kieruje się swoimi prawami. Przepisy mówiące o rozliczaniu marży zostały zapisane w ustawie o podatku VAT. Jednak nie wszystko wynika wprost z przepisów. Dzisiaj będziemy się zastanawiali, czy do rozliczenia w procedurze marży przedsiębiorca musi posiadać dokument zakupu.
Kiedy możemy stosować VAT marżę?
Jednym z podstawowych założeń rozliczania w procedurze marży jest to, że towar, który stanowi przedmiot transakcji musi być używany i nabyty od:
przedsiębiorców, którzy nie są podatnikami VAT lub
rozliczają się w procedurze marży lub
od osób prywatnych.
Przedsiębiorcy często się zastanawiają, czy zawsze muszą posiadać dokument zakupu towaru używanego. W praktyce często może być kłopot z uzyskaniem jakiegoś dokumentu. W takim razie rodzi się pytanie, czy można bez dokumentu nabywać towary i je sprzedawać w procedurze marży.
Dokumenty zakupu w procedurze marży
Wiemy już od kogo można kupować towary używane, żeby je sprzedawać w procedurze marży. Teraz zastanowimy się nad dokumentowaniem takich zakupów. W ustawie o VAT jest jedynie ogólny zapis, że nabywca musi posiadać dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów, ale w przypadku nabycia towarów od innego przedsiębiorcy. Z takim dokumentowaniem nie powinno być więc większych problemów. Nabywca powinien otrzymać dokument potwierdzający zakup w postaci faktury, która zawiera wszystkie niezbędne dane, żeby ją uwzględnić w rozliczeniu marży.
Problematyczny może się okazać zakup od podmiotów prywatnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a nie zawsze chcą dokonywać sprzedaży na umowę kupna – sprzedaży. Jak powinno się w takiej sytuacji postąpić? Otóż przedsiębiorca, który zakupi towar używany od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej np. na aukcji internetowej, targowisku, giełdzie czy od przypadkowego sprzedawcy nie będzie pozbawiony prawa do rozliczenia takiego zakupu w procedurze marży.
Czy zakup w procedurze marży można udokumentować dowodem wewnętrznym?
Wydaje się więc, że ustawodawca dał przedsiębiorcom rozliczającym się w procedurze marży pewien margines swobody. W ustawie o VAT przy osobach niebędących podatnikami nie napisał nic o wymaganiach jeżeli chodzi o dokumentowanie zakupu. Jeżeli więc nie będzie możliwe ustalenie danych osobowych podmiotu – osoby nieprowadzącej działalności, to w takim przypadku należałoby sporządzić dowód wewnętrzny, na którym znajdzie się informacja o tym co zostało zakupione, gdzie i za jaką kwotę. Taki sposób postępowania potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji nr 0114-KDIP1-3.4012.511.2018.1.JG z dnia 9 października 2018 r.
Podsumowanie
Jak wynika z przeprowadzonej analizy przedsiębiorca, który rozlicza się w procedurze marży nie zawsze musi posiadać dokument zakupu towaru używanego. Jeżeli sprzedawca będzie również przedsiębiorcą, to musi posiadać dokumenty jednoznacznie potwierdzające zakup. Natomiast jeżeli zakup będzie dokonywany od osób nieprowadzących działalności gospodarczej, to można go udokumentować dowodem wewnętrznym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo