Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek wystawiania faktur jeżeli przeprowadza transakcje handlowe z innym przedsiębiorcą. Najczęściej po wystawieniu faktury jeżeli dojdzie do zmiany danych na niej zawartych wystawiana jest korekta faktury. Niekiedy jednak mogą wystąpić okoliczności pozwalające na anulowanie faktury. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, czy jest możliwe anulowanie faktury elektronicznej.
Faktura elektroniczna a faktura papierowa
Faktury elektroniczne i faktury papierowe zawierają takie same dane, są wystawiane w oparciu o te same przepisy ustawy o podatku VAT. Różnicuje je jedynie sposób przesyłania. Faktura elektroniczna może być przekazana w dowolnym formacie elektronicznym:
na wskazany przez nabywcę adres e-mail lub
może być również zamieszczona na serwerze i pobierana zdalnie.
Czy można anulować fakturę elektroniczną?
Odkąd czynni podatnicy VAT mają obowiązek comiesięcznego przesyłania JPK_V7 rodzi się pytanie, jak wykazać w zestawieniach niektóre transakcje gospodarcze. Każda czynność związana z wystawieniem faktury i jej dalszymi losami jest istotna z punktu widzenia prawidłowości rozliczeń podatkowych. W przepisach podatkowych nie zostało jeszcze doprecyzowane, kiedy można anulować wystawioną fakturę, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę.
Co do zasady o anulowaniu faktury można mówić w sytuacji, gdy:
faktura nie została wprowadzona do obrotu – nie została wysłana do nabywcy albo została wysłana, ale nieodebrana,
transakcja handlowa nie została zrealizowana.
Obydwa warunki muszą być spełnione łącznie.
Z pytaniem w sprawie anulowania faktury elektronicznej zamieszczonej na portalu, z którego kontrahenci mogą pobierać faktury z wykorzystaniem posiadanego loginu i hasła dostępu zwrócił się do Dyrektora KIS przedsiębiorca. Wnioskodawca przedstawił sposób postępowania w przypadku zamieszczania faktur na portalu. Jednocześnie w oparciu o przeprowadzoną analizę przedstawił własne stanowisko, z którego wynikało, że może usunąć fakturę z portalu elektronicznego zanim zostanie ona pobrana przez nabywcę. W interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK z dnia 03.02.2022 r. Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Podkreślił jednak, że instytucja anulowania faktury powinna dotyczyć wyłącznie sytuacji, gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną. Taki sposób postępowania należy przyjmować tylko w sytuacjach wyjątkowych i wykorzystywać sporadycznie.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy można anulować fakturę elektroniczną?
W przepisach podatkowych nie doprecyzowano jeszcze, kiedy można anulować wystawioną fakturę. Co do zasady o anulowaniu faktury można mówić w sytuacji, gdy jednocześnie faktura nie została wprowadzona do obrotu (nie została wysłana do nabywcy albo została wysłana, ale nieodebrana), a transakcja handlowa nie została zrealizowana.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo