Kosztem uzyskania przychodu może być każdy wydatek, który został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zabezpieczenia, czyli taki, który bezpośrednio lub pośrednio jest związany z zarobkiem z działalności gospodarczej. Przy czym związek wykazania kosztu z działalnością każdorazowo spoczywa na przedsiębiorcy.
Do kosztów nie można zaliczyć wydatków wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. Nie znajdziemy w nim zakupu drona, stąd – jeśli został zakupiony na cele firmowe, to dron można zaliczyć w koszty firmowe.
Jak rozliczyć zakup drona?
Sposób rozliczenia drona w firmie zależy od ceny jego nabycia. Jeżeli wartość początkowa:
nie przekracza 10 000 zł – wtedy możemy go rozliczyć bezpośrednio w kosztach lub wpisać do ewidencji środków trwałych i dokonać amortyzacji.
przekracza 10 000 zł – wtedy musimy zapisać do ewidencji środków trwałych oraz rozliczać poprzez odpisy amortyzacyjne.
Jeżeli chodzi o 10 000 – limit, to w przypadku czynnych podatników VAT, patrzymy na kwotę netto.
Do ewidencji środków trwałych wpisujemy te składniki majątku, których zamierzamy używać w firmie co najmniej jeden rok oraz są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania.
O kompletności i zdatności do użytku mówimy wtedy, gdy dana rzecz:
spełnia wymogi prawnie dopuszczenia do użytku, uregulowane w odpowiednich przepisach, np. posiada odpowiednie certyfikacje, oznaczenia itd.,
Jeśli przewidywany czas użytkowania danego składnika jest krótszy niż rok, wtedy zakup możemy rozliczyć bezpośrednio w kosztach – niezależnie od kwoty zakupu.
W kosztach firmowych możemy zaliczyć także inne wydatki związane z lataniem dronem, jak np. ubezpieczenie, szkolenia, badania lekarskie, egzamin, licencję – pod warunkiem, że spełniają definicję kosztów uzyskania przychodu wskazaną w poprzednim nagłówku.
Jaka stawka amortyzacji dla drona?
Podstawowe stawki amortyzacyjne odnajdziemy w załączniku nr 1 do ustawy o PIT, czyli w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Wśród nich nie ma wprost wymienionej nazwy “dron”. Musimy więc sięgnąć do Rozporządzenia Rady Ministrów z 3.10.2016 w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) i tam odszukać kategorię, do której może przynależeć nasz dron.
Dron jest bezzałogowym statkiem powietrznym. Taką kategorię znajdziemy w grupie 7 KŚT “Środki transportu”. Ponadto, dron jest utożsamiany ze śmigłowcem, stąd dla drona zazwyczaj znajdzie zastosowanie pozycja 781. A ta kategoria ma w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych przypisaną wartość 14%.
Dostępne sposoby amortyzacji dla firmowego drona, to:
amortyzacja liniowa,
amortyzacja degresywna,
amortyzacja jednorazowa – dla nowych lub małych podatników PIT,
amortyzacja sezonowa,
amortyzacja indywidualna.
Omówienie każdej z procedur znajdziemy w artykule: Amortyzacja środków trwałych. Wybraną metodę należy stosować aż do pełnego zamortyzowania danego środka lub zbycia z firmy.
Odliczenie VAT od drona
Jeżeli dron jest wykorzystywany w celach działalności gospodarczej (ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, bezpośrednio lub pośrednio) – wtedy można odliczyć 100% VAT od zakupu.
Latanie dronem może być dobrym pomysłem na biznes, a wydatki związane z bezzałogowym statkiem powietrznym bez większych problemów można wrzucić w koszty firmowe.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co wpływa na sposób rozliczenia zakupu drona w firmie?
Sposób rozliczenia drona w firmie zależy od ceny jego nabycia.
Jakie są dostępne sposoby amortyzacji po zakupie drona w firmie?
Do dostępnych sposobów amortyzacji dla firmowego drona można zaliczyć amortyzację liniową, degresywną, jednorazową, sezonową lub indywidualną.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Marketing lokalny to ważne narzędzie dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w najbliższym otoczeniu. Takie skupienie się na lokalnych działaniach może przynieść lepsze efekty niż szeroko zakrojone kampanie. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać marketing lokalny, by zyskać lojalność klientów i umocnić swoją pozycję na rynku.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców ze względu na stosunkowo prostą formę prowadzenia działalności oraz ograniczoną odpowiedzialność wspólników za zobowiązania firmy. Mimo licznych zalet w praktyce pojawiają się pytania, na które trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo