Jakimi podpisami elektronicznymi można posługiwać się w firmie?
Załatwianie spraw online wymaga podpisu elektronicznego, czyli potwierdzenia swojej tożsamości. Choć każdy podpis elektroniczny zastępuje podpis własnoręczny, to jednak nie każdy ma zastosowanie we wszystkich sytuacjach.
Załatwiając sprawy przez internet, czy to urzędowe, czy prywatne (np podpisanie umowy) niezbędny jest podpis elektroniczny. Wyróżniamy kilka rodzajów e-podpisów. Sprawdź czym się różnią.
Kwalifikowany podpis elektroniczny
Kwalifikowany (bezpieczny) podpis elektroniczny jest też zwany podpisem kwalifikowanym. Możesz nim podpisać dowolny dokument – załatwiać zarówno sprawy urzędowe, jak i prywatne/firmowe, np.:
złożyć deklaracje podatkowe, np. PIT roczny, JPK, ZUS DRA
Bezpieczny podpis kwalifikowany jest komercyjny, stąd możesz go zakupić u prywatnych certyfikowanych dostawców, których listę znajdziesz na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (NCCert).
Zestaw składający się na podpis kwalifikowany to najczęściej:
specjalna karta kryptograficzna, na której jest zapisany twój certyfikat kwalifikowany,
czytnik kart, który podłączasz do swojego komputera,
Obok kwalifikowanego e-podpisu, który został omówiony powyżej, jest jeszcze niekwalifikowany podpis elektroniczny.
Podpis niekwalifikowany (powszechny) ma węższe zastosowanie niż kwalifikowany – można go używać w prywatnych lub firmowych relacjach i to pod warunkiem, że dwie strony zawrą umowę, że taki podpis będzie akceptowany.
Podpis niekwalifikowany nie znajdzie zastosowania w kontaktach z urzędami.
Podpis zaufany i profil zaufany
Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem publicznym, powiązany z ePUAP-em. Służy on do załatwiania spraw online, ale już tylko z urzędami.
Za pośrednictwem profilu zaufanego możesz logować się do serwisu elektronicznego konkretnego urzędu, czy do ePUAP-u.
Integralną częścią profilu zaufanego jest podpis zaufany. Za pomocą Profilu logujesz się na konkretną stronę (poświadczasz swoją tożsamość), natomiast podpis zaufany służy do podpisywania dokumentów. Podpis zaufany jest tworzony razem z profilem zaufanym.
Profil zaufany można więc przyrównać do dowodu tożsamości potwierdzającego wiarygodność danej osoby, a podpis osobisty do podpisu własnoręcznego. Porównując do osobistej wizyty w urzędzie: na początku pokazujesz dowód osobisty (Profil Zaufany), a potem podpisujesz długopisem jakiś dokument (Podpis zaufany).
Profil zaufany ma zastosowanie do m.in:
spraw firmowych na CEIDG: rejestracja, zawieszenie, likwidacja działalności gospodarczej,
spraw ZUS-u: sprawy związane z ubezpieczeniem swoim lub pracownika na PUE ZUS,
spraw urzędowych: sprawdzisz swoje rozliczenia podatkowe, czy załatwisz inne sprawy w e-urzędzie skarbowym.
Profil Zaufany możesz założyć wybierając jedną z opcji na stronie: Jak chcesz uzyskać profil zaufany lub rejestrując się na ePUAP – wtedy automatycznie jest tworzony Profil Zaufany. Jeżeli wybierzesz opcję zakładania podpisu elektronicznego przez bank (dostawcę tożsamości), e-dowód, czy z podpisem kwalifikowanym – to profil zaufany utworzysz bez wychodzenia z domu. W pozostałych przypadkach będziesz musiał w ciągu 14 dni udać się z dowodem osobistym do tzw. punktu potwierdzającego (są to zasadniczo urzędy), aby podpisać wniosek.
E-dowód
E-dowód co prawda nie jest rodzajem podpisu elektronicznego, ale ten z certyfikatem podpisu osobistego zawiera taką funkcjonalność. Jeśli masz zwyczajny dowód osobisty lub e-dowód, ale bez certyfikatu, wystarczy, że złożysz wniosek o wydanie dowodu z certyfikatem.
E-dowód z certyfikatem podpisu osobistego/do logowania pozwala na m.in.
podpisywanie dokumentów wysyłanych online do urzędu,
logowanie do portali administracji publicznej (biznes.gov.pl, epuap, pue, praca.gov),
korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego – możesz w e-dowodzie umieścić kwalifikowany podpis, co sprawi, że będziesz mieć jedną (uniwersalną) kartę. W tym celu musisz jednak skontaktować się z firmą, od której kupiłeś podpis kwalifikowany
Dane autoryzujące jako e-podpis
Podpisem elektronicznym są także tzw. dane autoryzujące czyli zestaw danych składający się z:
imienia i nazwiska,
daty urodzenia,
PESEL-u lub NIP-u
kwoty ubiegłorocznego przychodu (brana z PIT rocznego).
Danymi autoryzującymi można podpisać deklaracje podatkowe; PIT lub VAT.
Pieczęć elektroniczna
Na koniec warto jeszcze napomknąć o pieczęci elektronicznej. Nie jest ona podpisem elektronicznym, lecz pełni funkcję pieczątki. E-pieczęć nie zawiera danych osobowych, ale dane firmy (np. nazwę, NIP, REGON). Mogą ją stosować tylko osoby prawne. Pieczęć elektroniczna to poświadczenie od jakiego podmiotu pochodzi dokument, nie zaś kto go podpisuje.
Czym można podpisać wybrane formularze?
Kwalifikowany podpis elektroniczny
Profil Zaufany (podpis zaufany)
Podpis osobisty (e-dowód)
Dane autoryzujące
Rodzaje dokumentów
dokumenty urzędowe i prywatne
dokumenty urzędowe
dokumenty urzędowe (prywatne – jeśli druga strona wyrazi zgodę).
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Planujesz otworzyć sklep na Shopify w 2025 roku? Dowiedz się, ile to kosztuje! Przygotowaliśmy pełen przegląd wydatków, których możesz się spodziewać podczas rozpoczęcia swojej przygody z e-commerce. Poznaj szczegóły w naszym najnowszym artykule.
W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd odpowiada za jej reprezentację na zewnątrz, jednak w praktyce często korzysta z możliwości ustanowienia pełnomocnika lub prokurenta. O tym, jak powołać pełnomocnika w spółce z o.o. i czym się od siebie różnią poszczególne formy reprezentacji spółki, przeczytasz w poniższym artykule.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo