Akcja marketingowa a prezenty i nagrody na gruncie VAT
Prowadzisz akcję marketingową w swojej firmie, w ramach której planujesz przekazywać potencjalnym klientom prezenty, nagrody o charakterze nieodpłatnym i zastanawiasz się jakie rodzi to skutki na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
W niniejszym artykule wyjaśnimy tę kwestię.
Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania usługi marketingowe, to szereg działań marketingowych związanych z sektorem usług.
Wśród czynności wchodzących w skład usługi marketingowej można zaliczyć czynności takie jak:
przygotowanie i prowadzenie akcji marketingowej;
planowanie kanałów dystrybucji;
zakup i dystrybucja nagród rzeczowych;
zarządzanie kampanią reklamową;
tworzenie strategii marketingowych;
tworzenie akcji promocyjnych;
tworzenie sloganów/tekstów reklamowych;
koordynacja projektów marketingowych;
prowadzenie profili w social mediach;
tworzenie materiałów w social mediach.
Tym samym w skład usługi marketingowej wchodzi m.in. prowadzenieakcji promocyjnej, która charakteryzuje się zazwyczaj czynnościami związanymi z:
przygotowaniem akcji poprzez stworzenie regulaminu;
powiadomieniem potencjalnych uczestników o planowanej akcji np. drogą e-mail;
sprawowaniem nadzoru nad akcją promocyjną;
dokonaniem zakupu przedmiotów rzeczowych, mających stanowić prezent, nagrodę na potencjalnego klienta;
dążeniem do osiągnięcia celu akcji promocyjnej.
Dostawa towarów a VAT
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Dostawy towarów w rozumieniu Ustawy o VAT, to wszelkiego rodzaju faktyczne rozporządzenie towarem, która nie musi się wiązać z przeniesieniem własności na osobę trzecią.
– przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 30 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Ke 577/22 wskazano, że:
opodatkowania VAT jest bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług);
przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel;
czynność podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Ponadto, aby świadczenie usługi podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi mieć miejsce również odpłatność, tj. gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usługi a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym, a usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usługi oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności.
Za dostawę towarów rozumie się również nieodpłatne przekazanie towaru.
Nieodpłatne przekazanie towaru a VAT
W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatnie przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej przez taką dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
wszelkie inne darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
– obowiązek opodatkowania podatkiem VAT powstaje nie tylko w razie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przekazywanego towaru, ale także jego wytworzenia (odliczenie przy nabyciu surowców do produkcji) albo importu.
Dlatego też samo nieodpłatne wydanie prezentu w ramach akcji promocyjnej nie podlega opodatkowaniu, w przypadku gdy taka aktywność nie ma bowiem związku z działalnością opodatkowaną, w przeciwnym przypadku, tj. gdy przekazanie prezentu ma związek z prowadzoną działalność, to należy uiścić podatek VAT.
Z kolei w przedmiocie wydawania nagród osobom trzecim nieodpłatnie na gruncie opodatkowania podatkiem VAT wypowiedziały się sądy administracyjne, przykładowo:
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 sierpnia 2015 r., sygn. akt I FSK 1340/13, wskazał, że Wydawanie nagród osobom trzecim nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, jeśli zapłaty dokonał zlecający. W rezultacie czynność wydawania nagród wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.) i podlega opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy;
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 listopada 2014 r. I FSK 1652/13 wskazał, że Nieodpłatne przekazanie nagrody rzeczowej klientowi przez organizatora konkursu realizowane na zlecenie podmiotu trzeciego w ramach działań marketingowych tego podmiotu, stanowi dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), odrębną od części usługowej;
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 września 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2084/15, w którym wskazano, że
Dostarczanie nagród nie jest elementem koniecznym do realizacji marketingu sensu largo i wobec tego możliwe jest wyodrębnienie w ramach takiej usługi dostawy towarów w postaci wydania uczestnikom określonych nagród. W rezultacie przekazywanie tych towarów jest na tyle fizycznie i ekonomicznie rozdzielne od świadczenia usługi marketingowej opisanej we wniosku, że dla celów podatku VAT powinno być traktowane jako świadczenie dające się z niej wyodrębnić. Zatem czynność wydawania towarów na rzecz uczestników konkretnych akcji promocyjnych jest odrębną czynnością od świadczonej na rzecz zleceniodawcy usługi marketingowej i jako odpłatna dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
Wydanie przez spółkę towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej, jako wypełniająca dyspozycję art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) dostawa towarów i wypełniająca dyspozycję art. 8 ust. 1 tej ustawy świadczenie usług, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Więcej na temat nieodpłatnego przekazania towarów przeczytasz w tym artykule.
Tym samum co do zasady, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów (czyli przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel) jest opodatkowana podatkiem VAT. Dodatkowo podkreślić należy, że opodatkowane jest również nieodpłatne przeniesienie towarów, co wynika z przepisu art. 7 ust. 2 – lecz tylko w przypadku, gdy przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie.
Przekazanie towarów niekonsumpcyjnych
Pamiętaj jednak, że podatkiem VAT nie podlegają wydane kontrahentom materiały reklamowe, w postaci ulotek promocyjnych, broszur itp.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 19 lipca 2022 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.229.2022.1.AKS wskazał, że nieodpłatne wydanie kontrahentom (…) materiałów reklamowych, na których znajdują się: logo danej marki i hasła reklamowe, w celu reklamowania produktów Spółki oraz ich odpowiedniego eksponowania, nie mających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Prezenty o małej wartości a VAT
Wyjątkiem od powyższej zasady opodatkowania podatkiem VAT jest przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, o czym mowa w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.
Z kolei ustęp 4 omawianej regulacji stanowi, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
– co do zasady wydawanie prezentów o małej wartości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowanie
Tym samym, jeśli będziesz w ramach akcji promocyjnej przekazywał prezenty, nagrody swoim klientom o małej wartości, to nie będziesz ponosił z tego tytułu podatku na gruncie Ustawy o VAT. Natomiast gdy dojdzie do nieodpłatnego wydania prezentu w ramach akcji marketingowej i ma to oczywiście związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wówczas należy uiścić podatek VAT. Warto również wspomnieć o towarach o charakterze niekonsumpcyjnych, czyli o materiałach reklamowych, których dostarczenie klientowi w ramach akcji promocyjnej również nie będzie powodować konieczności uiszczenia należnego podatku VAT.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Tworzenie e-booków jako formy content marketingu nie jest niczym nowym. Od lat firmy wykorzystują tę formę publikacji do edukacji klientów, budowania wizerunku eksperta czy generowania leadów sprzedażowych.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Gdy nadchodzi Black Friday w e-commerce, serwery parują, a klienci kupują jak szaleni. To czas, który może przynieść rekordowe zyski albo… falę reklamacji. Zanim zacznie się gorączka, zobacz, jak przygotować sklep na szczyt sprzedażowy i przejść przez sezon bez potknięć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo