Nowe przepisy BHP 2024 – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja
Do 17 maja 2024 r. należy dostosować stanowiska pracy pracujących przy monitorach ekranowych do znowelizowanego rozporządzenia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co musisz zmienić na stanowiskach pracy swoich pracowników.
17 listopada 2023 r. weszło w życie znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wprowadza ono m.in. nowe wymagania minimalne dotyczący stanowisk pracy wyposażonych w monitory.
Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie się do nowych przepisów, a więc termin mija 17 maja 2024 r. Jeżeli zatrudniasz pracownika pracującego przy komputerze, koniecznie przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak musisz dostosować jego stanowisko pracy.
Stanowisko pracy – nowa definicja
Nowelizacja rozporządzenia wprowadziła nową definicję stanowiska pracy. Teraz jest to przestrzeń pracy wraz z:
wyposażeniem podstawowym: monitorem, klawiaturą, myszką lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
krzesłem i stołem,
opcjonalnie: ze stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Do 17 maja 2024 r. krzesło musi posiadać podłokietniki z możliwością regulacji (do tej pory wystarczyło, aby po prostu było wyposażone w podłokietniki). Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy.
Ponadto blat musi być na tyle obszerny, aby pozwolił na łatwe wykonywanie czynności związanych z pracą i ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem.
Nowelizacja zwraca też uwagę na przestrzeń pod stołem (biurkiem), o której wcześniej nie było mowy – musi być wystarczająca, aby pracownik zmieścił w niej nogi i miał swobodę w zmianie pozycji siedzącej.
Wprowadzenie laptopów do rozporządzenia
W rozporządzeniu dodano punkt o laptopach (rozporządzenie nazywa je “systemami przenośnymi”). To ważna sprawa, ponieważ wcześniej bywały wątpliwości, czy przepisy dotyczą tylko komputerów stacjonarnych, czy także laptopów (rozporządzenie zostało uchwalone w latach, kiedy laptopy w firmach były bardzo rzadko spotykane).
Zgodnie z nowelizacją, pracownikowi, który przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy pracuje na laptopie, należy zapewnić:
stacjonarny monitor lub
podstawkę gwarantującą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.
Pracodawca musi też zaopatrzyć pracownika w dodatkową klawiaturę (nie będącą integralną częścią laptopa) i mysz.
Szkła kontaktowe na równi z okularami korekcyjnymi
Do czasu wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia pracodawca miał obowiązek zapewnić pracownikowi okulary korygujące zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań wykażą konieczność stosowania w pracy przy monitorze.
Nowela poszerzyła świadczenie o szkła kontaktowe. Tym samym obecnie pracownik może poprosić o dofinansowanie zarówno do okularów korekcyjnych, jak i szkieł kontaktowych.
Nowe przepisy BHP dla stanowisk z monitorami ekranowymi
Całe rozporządzenie dotyczy stanowisk pracy pracowników użytkujących monitory przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Nie ma ono zatem zastosowania w stosunku do pracujących przy monitorach przez mniej godzin. Ważną zmianą dla pracodawców, która już obowiązuje, jest konieczność zrefundowania soczewek kontaktowych na równi z okularami korekcyjnymi.
Ponadto zatrudniający mają obowiązek w terminie do 17 maja 2024 r. dostosować stanowiska pracy do minimalnych wymagań. Najważniejsze z nich dotyczą zapewnienia pracownikom pracującym na laptopach dodatkowego monitora lub podstawki pod laptopa oraz wyposażenia ich w klawiaturę (jako oddzielne urządzenie) oraz mysz.
Wśród kwestii, które uchyliła nowela, warto wymienić odstąpienie od szczegółowych wymagań dotyczących możliwości regulacji ustawień monitora, klawiatury, krzesła. Zrezygnowano także z określania dystansu między sąsiednimi stanowiskami oraz odległością monitora od oczu pracownika. Wiele wytycznych podanych wcześniej w centymetrach czy kątach nachylenia zastąpiono ogólnymi poleceniami, że powinny one być ergonomiczne i zapewniające pracownikowi swobodę.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
W sumie laptopy wyposażone są we własną klawiaturę,nie posiada myszy.Często w laptopach kursor z myszki wbudowanej,czasem się zatnie więc to ważne by dostosować sprzęt do pracownika pod względem ergonomicznym i wydajności,zapewniającą lepszą pracę.Monitory bardzo często wpływają na wzok,dlatego ważne jest dostosowanie odpowiednich szkieł do pracy przy monitorze.Ważne został zniesiony punkt o wytycznych centymetrów ,aby dostosować sprzęt w odległości od pracownika,zbyt długa praca przy monitorze jest męcząca
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Coraz więcej sklepów internetowych wdraża chatboty, które obsługują pytania, doradzają produkty i pomagają domykać sprzedaż. A te oparte na AI, jak chatbot GPT, potrafią prowadzić rozmowy zbliżone do ludzkich. Dobra wiadomość? Takiego chatbota w sklepie można uruchomić samodzielnie – bez pisania ani jednej linijki kodu.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 02.09.2025 Dobieranie języka faktury na podstawie kraju kontrahenta Wystawianie faktury zaliczkowa i końcowa w metodzie kasowej VAT Ewidencja zużycia paliwa Aktualizacja kodów zawodu przedsiębiorcy Możliwość dodania kont bankowych w formacie innym niż IBAN Połączenie z kontrahentem, automatyczne rozliczanie dokumentów przy transakcjach bankowych Obsługa korekt faktur w rozrachunkach faktury krajowej Powiadomienie o niezaksięgowanych […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
W sumie laptopy wyposażone są we własną klawiaturę,nie posiada myszy.Często w laptopach kursor z myszki wbudowanej,czasem się zatnie więc to ważne by dostosować sprzęt do pracownika pod względem ergonomicznym i wydajności,zapewniającą lepszą pracę.Monitory bardzo często wpływają na wzok,dlatego ważne jest dostosowanie odpowiednich szkieł do pracy przy monitorze.Ważne został zniesiony punkt o wytycznych centymetrów ,aby dostosować sprzęt w odległości od pracownika,zbyt długa praca przy monitorze jest męcząca