|
|
3 minut czytania

Nowe przepisy BHP 2024 – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja

Do 17 maja 2024 r. należy dostosować stanowiska pracy pracujących przy monitorach ekranowych do znowelizowanego rozporządzenia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co musisz zmienić na stanowiskach pracy swoich pracowników.


17 listopada 2023 r. weszło w życie znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wprowadza ono m.in. nowe wymagania minimalne dotyczący stanowisk pracy wyposażonych w monitory.
Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie się do nowych przepisów, a więc termin mija 17 maja 2024 r. Jeżeli zatrudniasz pracownika pracującego przy komputerze, koniecznie przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak musisz dostosować jego stanowisko pracy.

Stanowisko pracy – nowa definicja

Nowelizacja rozporządzenia wprowadziła nową definicję stanowiska pracy. Teraz jest to przestrzeń pracy wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym: monitorem, klawiaturą, myszką lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem,
  • opcjonalnie: ze stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Do 17 maja 2024 r. krzesło musi posiadać podłokietniki z możliwością regulacji (do tej pory wystarczyło, aby po prostu było wyposażone w podłokietniki). Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy.

Ponadto blat musi być na tyle obszerny, aby pozwolił na łatwe wykonywanie czynności związanych z pracą i ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem.

Nowelizacja zwraca też uwagę na przestrzeń pod stołem (biurkiem), o której wcześniej nie było mowy – musi być wystarczająca, aby pracownik zmieścił w niej nogi i miał swobodę w zmianie pozycji siedzącej.

Wprowadzenie laptopów do rozporządzenia

W rozporządzeniu dodano punkt o laptopach (rozporządzenie nazywa je “systemami przenośnymi”). To ważna sprawa, ponieważ wcześniej bywały wątpliwości, czy przepisy dotyczą tylko komputerów stacjonarnych, czy także laptopów (rozporządzenie zostało uchwalone w latach, kiedy laptopy w firmach były bardzo rzadko spotykane).

Zgodnie z nowelizacją, pracownikowi, który przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy pracuje na laptopie, należy zapewnić:

  • stacjonarny monitor lub
  • podstawkę gwarantującą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.

Pracodawca musi też zaopatrzyć pracownika w dodatkową klawiaturę (nie będącą integralną częścią laptopa) i mysz.

Szkła kontaktowe na równi z okularami korekcyjnymi

Do czasu wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia pracodawca miał obowiązek zapewnić pracownikowi okulary korygujące zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań wykażą konieczność stosowania w pracy przy monitorze.

Nowela poszerzyła świadczenie o szkła kontaktowe. Tym samym obecnie pracownik może poprosić o dofinansowanie zarówno do okularów korekcyjnych, jak i szkieł kontaktowych.

Nowe przepisy BHP dla stanowisk z monitorami ekranowymi

Całe rozporządzenie dotyczy stanowisk pracy pracowników użytkujących monitory przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Nie ma ono zatem zastosowania w stosunku do pracujących przy monitorach przez mniej godzin. Ważną zmianą dla pracodawców, która już obowiązuje, jest konieczność zrefundowania soczewek kontaktowych na równi z okularami korekcyjnymi.

Ponadto zatrudniający mają obowiązek w terminie do 17 maja 2024 r. dostosować stanowiska pracy do minimalnych wymagań. Najważniejsze z nich dotyczą zapewnienia pracownikom pracującym na laptopach dodatkowego monitora lub podstawki pod laptopa oraz wyposażenia ich w klawiaturę (jako oddzielne urządzenie) oraz mysz.

Wśród kwestii, które uchyliła nowela, warto wymienić odstąpienie od szczegółowych wymagań dotyczących możliwości regulacji ustawień monitora, klawiatury, krzesła. Zrezygnowano także z określania dystansu między sąsiednimi stanowiskami oraz odległością monitora od oczu pracownika. Wiele wytycznych podanych wcześniej w centymetrach czy kątach nachylenia zastąpiono ogólnymi poleceniami, że powinny one być ergonomiczne i zapewniające pracownikowi swobodę.

Autor ifirma.pl

Justyna Czerwińska

Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.

Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.

Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.

Komentarze czytelników
  1. 21 marca 2024 o 16:42
    Monika

    W sumie laptopy wyposażone są we własną klawiaturę,nie posiada myszy.Często w laptopach kursor z myszki wbudowanej,czasem się zatnie więc to ważne by dostosować sprzęt do pracownika pod względem ergonomicznym i wydajności,zapewniającą lepszą pracę.Monitory bardzo często wpływają na wzok,dlatego ważne jest dostosowanie odpowiednich szkieł do pracy przy monitorze.Ważne został zniesiony punkt o wytycznych centymetrów ,aby dostosować sprzęt w odległości od pracownika,zbyt długa praca przy monitorze jest męcząca

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie