NDG a koszty – jakie dokumenty są niezbędne? Działalność nierejestrowana a rozliczenie PIT
Zastanawiasz się jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat i pokażemy jak należy je wykazać w rozliczeniu rocznym.
Prowadzenie działalności gospodarczej jest bardzo sformalizowane, nakłada wiele obowiązków na przedsiębiorców, a nigdy nie ma pewności, czy pomysł na biznes się sprawdzi. Dlatego tak wiele osób ma uzasadnione obawy przed podjęciem decyzji o założeniu własnej firmy. Pewnym substytutem prowadzenia działalności jest na pewno działalność nierejestrowana. W dzisiejszej publikacji opiszemy temat kosztów w działalności nierejestrowanej i sposób ich wykazania w zeznaniu rocznym.
Kilka słów na temat działalności nierejestrowanej
Sprawdź nasz materiał wideo:
Pod pojęciem działalności nierejestrowanej kryje się działalność na niewielką skalę, którą można prowadzić bez rejestracji firmy w CEIDG. Nie oznacza to, że nie obowiązują tu żadne zasady. Jeśli ktoś zdecyduje się na jej prowadzenie, powinien znać podstawowe założenia.
Uzyskiwane przychody w działalności nierejestrowanej nie mogą przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, którego wysokość w każdym roku kalendarzowym jest inna
Kwota minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku wynosi 4.666 zł, a to oznacza, że limit przychodów w działalności nierejestrowanej na 2025 r. wynosi 3.499,50 zł
Po przekroczeniu limitu działalność nierejestrowana staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie
W działalności nierejestrowanej musi być prowadzona ewidencja sprzedaży, w której zapisywane są kwoty przychodów uzyskiwane z tytułu przeprowadzanych transakcji. Pod pojęciem przychodu kryje się przychód należny nawet jeśli nie został otrzymany, co oznacza, że brak zapłaty nie zwalnia z obowiązku wykazania przychodu
Sprzedaż jest ewidencjonowana na podstawie faktur, rachunków, które najczęściej są wystawiane na żądanie kupującego. W pozostałych przypadkach zapisywana jest kwota, na jaką opiewa przeprowadzona transakcja
W działalności nierejestrowanej nie ma obowiązku opłacania składek ZUS z pewnymi wyjątkami
Osoba na działalności nierejestrowanej może niekiedy podlegać pod ubezpieczenia społeczne na takich samych zasadach, jak osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, szczególnie w przypadku zawierania umów cywilnoprawnych
Ważne! W ocenie ZUS zawarcie umowy cywilnoprawnej, również przez osobę wykonującą czynności w ramach działalności nierejestrowanej, zobowiązuje podatnika do rozliczenia składek ZUS na zasadach ogólnych
W trakcie roku nie trzeba płacić zaliczek na podatek dochodowy, rozliczenia dokonuje się w zeznaniu rocznym PIT-36
Działalność nierejestrowana może być prowadzona tylko przez osobę fizyczną
NDG a koszty uzyskania przychodów
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadzono przepisów, które byłyby dedykowane tylko dla działalności nierejestrowanej. Mowa jest jedynie o kosztach uzyskania przychodów w działalności gospodarczej. Stanowi to pewnego rodzaju wskazówkę, co można uznać za koszt. W celu rozliczenia dochodu w działalności nierejestrowanej niezbędne jest posiadanie dowodów potwierdzających poniesienie wydatku, o ile ma on związek z tą działalnością. Koszty będą zmniejszały przychód podlegający opodatkowaniu, dlatego tak ważne jest jego prawidłowe sklasyfikowanie.
W działalności nierejestrowanej opodatkowany jest dochód, który stanowi różnicę pomiędzy kwotą przychodów i kosztów uzyskania przychodów
Koszty działalności nierejestrowanej wykazuje się dopiero w składanym zeznaniu rocznym
Kosztem uzyskania przychodów będzie uznawany koszt, który ma związek z działalnością nierejestrowaną a obowiązek udowodnienia, że tak jest leży po stronie przedsiębiorcy
Przykładowymi kosztami uzyskania przychodów w działalności nierejestrowanej mogą być:
zakup towarów handlowych,
zakup surowców do produkcji wyrobów,
koszty transportu, takie jak np. zakup paliwa,
utrzymanie strony internetowej,
koszt reklamy,
obsługa księgowa,
materiały biurowe,
zakup sprzętu typu: laptop/tablet/komórka,
kursy, szkolenia, które mają związek z działalnością nierejestrowaną.
Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji kosztów, ale dla celów dowodowych wskazane były posiadanie takiego zestawienia w dowolnej formie
Dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatku mogą być np. faktury, rachunki, umowy, a nawet paragony, o czym szerzej napiszemy w dalszej części artykułu
Na dokumentach kosztowych powinny się znaleźć dane nabywcy takie jak: imię i nazwisko, adres
Koszty w działalności nierejestrowanej – stanowisko organów podatkowych
Wiele osób, które podejmują działalność nierejestrowaną ma wątpliwości, co tak naprawdę może znaleźć się w kosztach uzyskania przychodu. Żeby nie wchodzić w polemikę z organami podatkowymi składane są wnioski o wydanie interpretacji podatkowej. W jednym z takich wniosków sygn. 0114-KDIP3-1.4011.612.2021.2.EC z dnia 28.09.2021 r. padło pytanie, czy można zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na kursy językowe czy ukończenie kursu rachunkowości? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) napisał w uzasadnieniu, że w sytuacji gdy wydatki z tytułu kursu językowego, rachunkowości oraz koszty związane z procesem zdobycia certyfikatu pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem i faktycznie zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu mogą zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów z tej działalności.
W innej interpretacji podatkowej sygn. 0115-KDIT3.4011.138.2024.3.KP z dnia 18.04.2024 r. padło pytanie co do możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od pojazdu i laptopa wykorzystywanego w działalności nierejestrowanej. W tym przypadku Dyrektor KIS uznał, że skoro przy działalności nierejestrowanej nie ma obowiązku prowadzenia PKPiR i ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, tym samym nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych, które stanowiłyby koszty uzyskania przychodów. Odpis amortyzacyjny może być kosztem pod warunkiem, że środek trwały został ujęty w ewidencji.
Jednak brak możliwości rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od samochodu nie przesądza jeszcze prawa do rozliczenia kosztów w innej formie. W interpretacji z dnia 31.07.2023 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.524.2023.2.MT zadano pytanie czy w działalności nierejetrowanej można skorzystać z przepisu ustawy PIT, który mówi o prawie zaliczenia do kosztów 75% poniesionych wydatków w sytuacji wykorzystywania samochodu w sposób mieszany – prywatnie i działalności nierejestrowanej. Dyrektor KIS uznał, że nie znajdują zastosowania przepisy ustawy PIT. Napisał jednak, że koszty eksploatacji oraz ubezpieczenia pojazdu w sytuacji, gdy wydatki te pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem i faktycznie zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu można je zaliczyć do kosztów działalności nierejestrowej w takiej części, w jakiej samochód osobowy wykorzystywany jest do prowadzenia tej działalności.
Uwaga!
Na podstawie tej interpretacji można wysunąć wnioski, że podobnym kluczem można by było rozliczać również inne zakupy powyżej 10.000 zł, od których nie można zaliczać odpisów amortyzacyjnych do kosztów działalności nierejestrowanej.
Jeśli przykładowo samochód byłby wykorzystywany tylko w działalności nierejestrowanej, to można by było rozliczyć wydatki z nim związane w 100% w kosztach.
Czy na podstawie paragonu można rozliczyć koszty w działalności nierejestrowanej?
Osoba zajmująca się działalnością nierejestrowaną nie prowadzi PKPiR, a więc nie obowiązuje ją Rozporządzenie w sprawie prowadzenia PKPiR. Tak naprawdę nie ma przepisów, które regulowałyby kwestie rozliczania podatkowego w takiej działalności, mowa jest jedynie o prowadzeniu ewidencji sprzedaży. Nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawia się, czy udokumentowanie wydatku paragonem będzie właściwe? W jednej z interpretacji podatkowych sygn. 0115-KDIT3.4011.71.2024.4.JS z dnia 28.03.2024 r. padło pytanie, czy sam paragon bądź paragon razem z wydrukowanym z rachunku bankowego potwierdzeniem zapłaty może być dowodem poniesionych kosztów? W uzasadnieniu Dyrektor KIS napisał m.in., że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że dany wydatek został faktycznie poniesiony i że spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu – w szczególności, że pozostaje on w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub możliwością powstania przychodu. Natomiast dowodami w postępowaniu podatkowym może być w szczególności dowody, o których mowa w art. 181 ustawy Ordynacja podatkowa, np.: księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych. Katalog dowodów jest otwarty, tym samym nie ma przeszkód do rozliczenia kosztu uzyskania przychodów na podstawie paragonu.
Ujmowanie przychodów i kosztów z działalności nierejestrowanej w zeznaniu rocznym
Po zakończonym roku podatkowym każda z osób, która osiągnęła jakiekolwiek przychody i koszty z działalności nierejestrowanej, ma obowiązek wykazać je w zeznaniu rocznym PIT-36 w specjalnie do tego przeznaczonym wierszu:
Działalność nierejestrowana – deklaracja PIT-36
poz. 116 – suma przychodów z działalności nierejestrowanej,
poz. 117 – suma kosztów uzyskania przychodów,
poz. 118 – dochód do opodatkowania, jeśli przychód jest wyższy od kosztów,
poz. 119 – strata, jeśli koszty są wyższe od przychodów.
Zeznanie składa się w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego i w tym samym terminie należy dokonać zapłaty podatku.
Podsumowanie
W dzisiejszej publikacji omówiony został temat rozliczania kosztów w działalności nierejestrowanej, między innymi sposób ich dokumentowania i wykazywania w zeznaniu rocznym.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej jest możliwe tylko przez osoby fizyczne, które m.in. nie mogą prowadzić działalności gospodarczej przez okres co najmniej 60 miesięcy. Ponadto miesięczny przychód z takiej działalności nie może przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Podatek od dochodu z tytułu działalności nierejestrowanej jest płacony dopiero po zakończonym roku podatkowym. W zeznaniu rocznym PIT-36 wpisywana jest kwota przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tej działalności. Dochód z działalności nierejestrowanej jest sumowany z pozostałymi dochodami, jeśli takie zostaną wykazane w zeznaniu.
Koszty uzyskania przychodów w działalności nierejestrowanej muszą mieć związek przyczynowo-skutkowy z tą działalnością a obowiązek udowodnienia takiego związku leży po stronie podatnika. Nie mniej ważne jest dokumentowanie kosztów. Pomimo tego, że przepisy nie nakładają obowiązku prowadzenia wykazu takich kosztów, to dla celów porządkowych zaleca się prowadzenie takiego zestawienia w dowolnej formie. Warto pamiętać, że również w tym przypadku dokumenty muszą być przechowywane przez okres 5 lat do upływu terminu przedawnienia.
W dzisiejszym artykule nawiązaliśmy do interpretacji podatkowej, w której Dyrektor KIS zgodził się z podatnikiem, że koszty mogą być również udokumentowane paragonem. Jednak warto jeszcze dodatkowo opisać taki paragon jeśli miałoby to pomóc w przyszłości obronić poniesiony wydatek. MF zaleca, żeby dokumenty potwierdzające poniesienie kosztu zawierały imię i nazwisko nabywcy, więc warto o tym pamiętać i nie gromadzić tylko dokumentów w formie paragonów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
witam,mam pytanko w kwestii dzialalnosci nierejestrowanej ze sprzedazy olx ,dostalem raport z olx nastepujacej tresci Raport DAC7 za rok 2024
Grupa OLX Sp. z o.o. Ul. Królowej jadwigi 431
Liczba transakcji
I kwartał: 13
II kwartał: 13
III kwartał: 10
IV kwartał: 6
Wynagrodzenie
I kwartał: 1513.00 PLN
II kwartał: 1848.00 PLN
III kwartał: 1384.00 PLN
IV kwartał: 572.00 PLN
Prowizje zatrzymane lub pobrane
I kwartał: 4.57 PLN
II kwartał: 10.93 PLN
III kwartał: 0.00 PLN
jak to uzupelnic w pit 36 ?,tzn co wpisac w przychod a co w dochod? oprocz tego pracuje na etat i korzystam z ulgi rehabilitacyjnej ale z tymi rzeczami dalem rade
7 czerwca 2025 o 09:48
M
Czy koszty mam ująć jako wartości z podatkiem, czy bez podatku?
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Dobry Start” to coroczne wsparcie finansowe w wysokości 300 zł na każde dziecko uczące się w szkole. Przysługuje niezależnie od dochodu rodziny, a wnioski o świadczenie można składać już od 1 lipca do 30 listopada 2025 r. wyłącznie drogą elektroniczną.
Zawieszenie działalności gospodarczej to jedna opcji, która może okazać się niezwykle potrzebna przedsiębiorcom przechodzącym przez trudniejszy okres w firmie. Nie tylko przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą zawiesić działalność – z tego rozwiązania mogą skorzystać też przedsiębiorcy prowadzący firmę w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zobacz, jak zawiesić i jak wznowić działalność w spółce z o.o.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
witam,mam pytanko w kwestii dzialalnosci nierejestrowanej ze sprzedazy olx ,dostalem raport z olx nastepujacej tresci Raport DAC7 za rok 2024
Grupa OLX Sp. z o.o. Ul. Królowej jadwigi 431
Liczba transakcji
I kwartał: 13
II kwartał: 13
III kwartał: 10
IV kwartał: 6
Wynagrodzenie
I kwartał: 1513.00 PLN
II kwartał: 1848.00 PLN
III kwartał: 1384.00 PLN
IV kwartał: 572.00 PLN
Prowizje zatrzymane lub pobrane
I kwartał: 4.57 PLN
II kwartał: 10.93 PLN
III kwartał: 0.00 PLN
jak to uzupelnic w pit 36 ?,tzn co wpisac w przychod a co w dochod? oprocz tego pracuje na etat i korzystam z ulgi rehabilitacyjnej ale z tymi rzeczami dalem rade
Czy koszty mam ująć jako wartości z podatkiem, czy bez podatku?