



Opłata reprograficzna to obowiązkowa należność finansowa nakładana na niektórych posiadaczy urządzeń oraz nośników umożliwiających kopiowanie utworów chronionych prawem autorskim. Mimo że nie jest ona podatkiem, to niewątpliwie stanowi dodatkowe obowiązkowe obciążenie finansowe nakładane na producentów i importerów sprzętu elektronicznego.
Opłata reprograficzna w Polsce wynika z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a szczegółowe zasady jej naliczania oraz lista urządzeń i nośników objętych opłatą określone są w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym jest reprografia i urządzenia reprograficzne:
Z powyższego przepisu wynika obowiązek uiszczania opłat przez posiadaczy urządzeń reprograficznych (np. kopiarki, skanery, urządzenia do nagrywania), którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na zwielokrotnianiu utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich.
Przede wszystkim regulacja ta określa kwestie związane z:
Z kolei w ustępie 2 powołanego powyżej przepisu wynikają również regulacje wykonawcze, tj. minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ma prawo określić szczegóły dotyczące wysokości tych opłat, ich pobierania, podziału oraz wskazania organizacji, które będą odpowiedzialne za ich pobieranie. w tym celu minister musi zasięgnąć opinii odpowiednich organizacji, takich jak organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, stowarzyszenia twórców i wydawców, a także izby gospodarcze.
Zastanawiasz się, jak legalnie wykorzystać cudzą muzykę w filmie? Jeśli tak, to przejdź tutaj.
W przepisie art. 20(1) ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych użyte zostało słowo „posiadacze”, które odnosi się do wszystkich osób posiadających urządzenie reprograficzne zarówno w sposób samoistny, jak i zależny, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich. Zatem podmiotem zobowiązanym do zapłaty jest przedsiębiorca zajmujący się zwielokrotnianiem utworów.
Opłatę reprograficzną muszą płacić:
W tym przypadku opłatę tę przekazuje się za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (np. ZAiKS, Kopipol), a środki te są następnie dzielone pomiędzy uprawnionych twórców, artystów wykonawców oraz producentów i wydawców.
W takim przypadku są oni zobowiązani do uiszczania opłaty w wysokości do 3% wpływów z tego tytułu – również za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania. Uzyskane środki są dzielone po połowie pomiędzy twórców i wydawców.
Opłata reprograficzna w Polsce obowiązuje od 2001 roku, tj. od czasu wejścia w życie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Akt ten wprowadził m.in. system rekompensaty dla twórców za możliwość prywatnego kopiowania ich dzieł, poprzez pobieranie opłat od producentów i importerów urządzeń oraz nośników umożliwiających kopiowanie treści chronionych prawem autorskim. Należy zapamiętać, że obowiązek uiszczenia opłaty nie powstaje, jeśli kopiowanie odbywa się na podstawie zawartej umowy licencyjnej lub innej umowy z uprawnionym (np. autorem lub wydawcą danego utworu).
Wysokość opłaty reprograficznej różni się w zależności od rodzaju urządzenia lub nośnika. Zgodnie z przepisami opłata wynosi do 3% wpływów z tytułu zwielokrotniania utworów na rzecz twórców oraz wydawców, co oznacza, że wynosi od 1% do 3% ceny urządzenia lub nośnika.
Z rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 27 czerwca 2003 r. w sprawie opłat uiszczanych przez posiadaczy urządzeń reprograficznych wynikają następujące stawki:
W wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 8 lutego 2011 r., sygn. akt I ACa 924/10 wskazano, że „sprzedawcy i importerzy zobowiązani są do uiszczania opłat reprograficznych dopiero po sprzedaży wskazanych urządzeń na polskim rynku w wysokości nie przekraczającej 3% kwot należnych im z tego tytułu. Nie są to zatem opłaty publiczno-prawne należne od importerów, tylko opłaty dotyczące wszystkich sprzedaży przedmiotowych urządzeń bez względu na ich pochodzenie (produkt krajowy czy importowany w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego czy poza Europejskim Obszarem Gospodarczym). Wyróżnienie importerów obok sprzedawców służy jedynie uściśleniu. Celem pobierania opłat jest realizacja funkcji kompensacyjnej związanej ze zwielokrotnianiem utworów w zakresie własnego użytku osobistego przy wykorzystaniu urządzenia reprograficznego a nie zwiększenie obciążeń importerów jako takich”.
Opłata reprograficzna obejmuje:
Powyższe urządzenia i nośniki są wymienione w załącznikach do rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 27 czerwca 2003 r. w sprawie opłat uiszczanych przez posiadaczy urządzeń reprograficznych, co oznacza, że są objęte opłatą reprograficzną na podstawie art. 20 i 20¹ ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Nowy projekt rozporządzenia Ministra Kultury – co się zmieni od 1 stycznia 2026 r.? Przede wszystkim nowelizacja wprowadza nowy katalog urządzeń objętych opłatą, tj.:
Dodatkowo w większości przypadków opłata będzie wynosić około 1% ceny sprzedaży (maksymalny ustawowy próg to 3%) oraz zmniejszy się ilość organizacji pobierających i dzielących opłaty.
Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że producenci lub importerzy smartfonów, tabletów czy laptopów będą musieli zapłacić 1% opłaty od ceny urządzenia, co może wpłynąć na cenę dla klienta oraz będą musieli płacić opłaty za nowe rodzaje urządzeń, zwłaszcza tych z dużą pamięcią, czyli smartfonów, tabletów i komputerów powyżej 32 GB. Natomiast korzyści będą płynąc dla twórców, bo autorzy i artyści będą mogli liczyć na większe zyski finansowe za kopiowanie ich dzieł na własny użytek.
Projekt przewiduje wejście w życie nowego rozporządzenia od 1 stycznia 2026 roku, a z jego treścią zapoznasz się tutaj.
STAN PRAWNY – DO 31 GRUDNIA 2025 ROKU
Opłata reprograficzna nie zasila budżetu państwowego, tylko trafia do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, tj.:
Powyższe organizacje mają za zadanie podzielić wpływy z opłaty między twórców i wydawców jako rekompensatę za możliwość kopiowania ich utworów na użytek prywatny. Z dochodów uzyskanych z opłat pobieranych przy sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz powiązanych z nimi czystych nośników przypada:
Organizacje mają obowiązek pobrać opłatę za dany kwartał i uregulować ją w terminie 14 dni po zakończeniu tego kwartału. Do opłaty muszą dołączyć informacje, które stanowią podstawę do ustalenia jej wysokości. Co więcej, zobowiązane są również do przekazania w ciągu 60 dni po zakończeniu kwartału odpowiednich kwot organizacjom reprezentującym twórców lub wydawców, które zajmują się zarządzaniem prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Do tych kwot należy dołączyć szczegółowe rozliczenie pobranych opłat, a przekazane środki powinny trafić do podmiotów uprawnionych, czyli twórców i wydawców.
STAN PRAWNY – OD 1 STYCZNIA 2026 ROKU
Po nowelizacji:
Opłata reprograficzna obejmuje szeroki zakres urządzeń i nośników, a jej wysokość jest uzależniona od kategorii sprzętu, na który jest nakładana. Celem opłaty reprograficznej jest rekompensata dla twórców, którzy tracą dochody z powodu kopiowania ich dzieł na użytek prywatny.
A jeśli interesuje Cię temat związany z pomysłem i jego ochroną prawnoautroską, to przeczytaj ten artykuł.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.