Już od paru lat przedsiębiorca może tworzyć samodzielnie zaświadczenia z danymi od ZUS, które mogą być od niego wymagane przez inne organy państwowe, na przykład banki. Samodzielnie wygenerowane dokumenty są opatrzone pieczęcią elektroniczną ZUS i nie wymagają podpisu pracownika ZUS.
Kto może samodzielnie utworzyć zaświadczenia od ZUS?
Możliwość samodzielnego utworzenia zaświadczeń z informacjami od ZUS mają:
płatnicy – czyli osoby, które płacą składki na ubezpieczenia społeczne za siebie lub/i inne osoby, jak np. pracodawcy, przedsiębiorcy (także prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze);
ubezpieczeni – czyli osoby podlegające ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu lub wypadkowemu; a także zdrowotnemu;
świadczeniobiorcy – czyli każdy, kto pobiera świadczenia z ZUS, jak np. emerytury, renty, zasiłki itd.
Uwaga! Przedsiębiorca jest jednocześnie płatnikiem (odprowadza składki za siebie) oraz ubezpieczonym (jest objęty ubezpieczeniem społecznym).
Samodzielnie utworzony dokument z informacjami ZUS jest opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS, co potwierdza jego autentyczność i wygenerowanie w systemie ZUS.
Jak przedsiębiorca może samodzielnie utworzyć zaświadczenie z ZUS?
Płatnik (czyli np. przedsiębiorca), który chce samodzielnie wygenerować dokumenty od ZUS, powinien:
Zalogować się na swoje konto na PUE/eZUS.
Przejść do zakładki „Płatnik”.
Z menu bocznego wybrać „Moje dane – zaświadczenia”, a następnie „Utwórz nowy”.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: wybór danych
Wskazać dane potrzebne na zaświadczeniu. Dostępne są m.in. następujące opcje:
dane dotyczące salda bieżącego i rozliczeń miesięcznych za ostatnie 12 miesięcy;
potwierdzenie, że jest się płatnikiem składek pobieranych przez ZUS;
dane dotyczące liczby ubezpieczonych we wskazanym okresie;
informacje o danych adresowych firmy;
dane dotyczące wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne za osobę prowadzącą działalność.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: informacje
Ostatnim krokiem jest potwierdzenie swojego wyboru przez wybranie opcji „Zatwierdź” u dołu ekranu przedstawionego wyżej kreatora.
Zaświadczenie pojawi się na liście zaświadczeń ze statusem „Oczekuje”. Gdy dokument zostanie podpisany pieczęcią elektroniczną ZUS, status zmieni się na „Wystawiony”. Proces ten może potrwać kilka minut. Może się jednak zdarzyć, że z przyczyn technicznych status „Oczekuje” nie zmieni się po kilku minutach. W takim przypadku zaświadczenie zostanie automatycznie usunięte przez system po 2 dniach od jego wystawienia. W międzyczasie można wystawiać kolejne zaświadczenia.
Wygenerowane zaświadczenia można zapisać jako plik PDF, XML i wysłać na dowolny adres e-mail lub wydrukować.
Samodzielne pozyskanie danych ZUS przez ubezpieczonego
Samodzielne wygenerowanie elektronicznego dokument z danymi z ZUS jest także możliwe przez ubezpieczonych.
W celu utworzenia dokumentu z danymi ZUS, należy:
Zalogować się na swoje konto na PUE/eZUS.
Przejść do zakładki „Ubezpieczony”.
Z menu bocznego wybrać: Zaświadczenia – ubezpieczenia, a następnie „Utwórz nowy”.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: wybór danych ubezpieczonego
Wskazać dane potrzebne na zaświadczeniu. Dostępne są m.in. następujące opcje:
dane o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń,
dane o wysokości podstawy wymiaru składek,
informacje o przerwach w pracy,
informacje o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: zaświadczenia
Ostatnim krokiem jest potwierdzenie swojego wyboru przez wybranie opcji „Zatwierdź” na dole ekranu przedstawionego wyżej kreatora.
Utworzone zaświadczenie pojawi się na liście zaświadczeń ze statusem „Oczekuje”.
Należy wybrać przycisk „Odśwież”, żeby status zaświadczenia zmienił się na
„Wystawiony”. Zmiana statusu zaświadczenia z „Oczekuje” na „Wystawiony” może trwać kilka minut.
Zaświadczenie można także utworzyć za pomocą aplikacji mobilnej mZUS.
Samodzielne utworzenie informacji od ZUS przez świadczeniobiorcę
Także osoby, które pobierają świadczenia z ZUS (np. rentę, emeryturę), mogą samodzielnie utworzyć informacje z danymi dotyczącymi pobieranych świadczeń, by móc później przekazać instytucjom, które tego potrzebują, np. bankom.
W celu utworzenia dokumentu z danymi ZUS, należy:
Zalogować się na swoje konto na PUE/eZUS.
Przejdź do zakładki „Świadczeniobiorca”.
Z menu bocznego wybrać „Moje dane – zaświadczenia”, a następnie „Utwórz nowy”.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: wybór danych świadczeniobiorcy
Jeśli pobieramy świadczenia, ale nie widać zakładki “Świadczeniobiorca” lub brakuje w niej danych na temat świadczeń, należy przejść do zakładki “Ubezpieczony” –> “Zaświadczenia – emerytury i renty”, a następnie „Utwórz nowy”.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: wybór wariantu świadczeniobiorcy
Wskazać dane potrzebne na potwierdzeniu. Dostępne są m.in. następujące opcje:
emerytury i renty: prawo i kwota świadczenia,
zasiłki: prawo i kwota do świadczenia,
potwierdzenie, że nie pobiera się świadczenia we wskazanym okresie.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS
Ostatnim krokiem jest potwierdzenie swojego wyboruprzez wybranie opcji “Zatwierdź” na dole przedstawionego wyżej kreatora.
Aby uzyskać zaświadczenie, że ubezpieczony nie pobiera świadczenia we wskazanym okresie, należy wybrać przycisk “Następny”.
Utworzone zaświadczenie pojawi się na liście zaświadczeń ze statusem „Oczekuje”. Warto kliknąć przycisk “Odśwież”, żeby status zaświadczenia zmienił się na „Wystawiony”.
Może się zdarzyć, że z przyczyn technicznych status „Oczekuje” nie zmieni się po kilku minutach. Takie zaświadczenie zostanie usunięte przez system po 2 dniach od wystawienia. W tym czasie można wystawiać kolejne zaświadczenia.
Jak wysyłać zaświadczenia e-mailem?
Samodzielnie utworzone zaświadczenie z danymi ZUS można wysłać e-mailem – zarówno do siebie, jak i do instytucji, które wymagają takiego potwierdzenia. Aby to zrobić, należy zaszyfrować wiadomość hasłem. Hasło będzie unikalne dla danej wiadomości i posłuży do otwarcia załącznika.
Samodzielne tworzenie zaświadczeń z danymi z ZUS: szyfrowanie
Zaświadczenie to elektroniczny dokument podpisany kwalifikowaną pieczęcią ZUS, który nie wymaga podpisu pracownika. Jest ważne tylko z widoczną pieczęcią elektroniczną ZUS.
Jak można sprawdzić, że dokument pochodzi z ZUS?
Samodzielnie wygenerowane dokumenty z informacjami od ZUS opatrzone są kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS, co stanowi dowód ich autentyczności.
Ważność pieczęci sprawdzić można klikając w jej ikonę na dokumencie.
Pieczęć ZUS
Kliknięcie ikonę pieczęci pozwala sprawdzić szczegóły kwalifikowanego certyfikatu, w tym jego ważność i potwierdzenie, że dokument nie został zmieniony.
Dodatkowo autentyczność dokumentu można zweryfikować w wyszukiwarce zaświadczeń ZUS, podając unikalny numer (znak), datę utworzenia pisma oraz identyfikator płatnika składek, które pozwalają na jednoznaczną identyfikację każdego zaświadczenia. Zaświadczenie nie zostanie wyszukane, jeśli od momentu jego utworzenia upłynęło więcej niż 90 dni.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
SMS marketing staje się w e-commerce jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji. Wielu właścicieli sklepów zastanawia się jednak, jak wykorzystać SMS marketing, aby był przydatny, a nie nachalny. Dlatego w tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na ten temat.
Zastanawiasz się jak zaksięgować otrzymanie grantu i jak rozliczyć dodatkowe wydatki w tym zakresie? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Autorskie prawa majątkowe są niewątpliwie kluczowym elementem ochrony twórczości, który pozwala twórcom w sposób legalny kontrolować wykorzystywanie ich dzieł przez osoby trzecie oraz czerpać z tego korzyści finansowe. Istotne jest jednak umiejętne sporządzenie umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych, aby jasno określić zakres uprawnień, obowiązki stron oraz warunki korzystania z utworu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo