Każdy przedsiębiorca chce, aby obieg informacji w jego firmie odbywał się bez problemów. Prawidłowa komunikacja niesie za sobą bardzo dużo korzyści. Błędy na tej płaszczyźnie mogą utrudnić przepływ informacji oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. W tym artykule przeczytasz, jakie są najczęściej popełniane błędy komunikacji w pracy.
Komunikacja w firmie może napotkać wiele zróżnicowanych trudności. Jeden problem może prowadzić do kolejnego i tworząc pewnego rodzaju efekt domina, będzie stale utrudniać pracę. Zakładając firmę, warto zastanowić się jak wyobrażamy sobie atmosferę w pracy oraz jaką formę komunikacji chcemy zastosować, zarówno w stosunku do kadry menadżerskiej jak i w relacji z resztą pracowników. Jeśli od początku będziemy mieli plan działania, to łatwiej będzie go modyfikować wraz z rozwojem naszego biznesu. Nie jesteśmy jednak w stanie przygotować się na wszystko, dlatego należy trzymać rękę na pulsie i odpowiednio szybko interweniować, gdy pojawi się problem.
Błędy w komunikacji
Brak informacji zwrotnej
Informacja zwrotna, zarówno na początku pracy w nowej firmie, jak i po wielu latach stażu jest bardzo istotna dla pracowników. Wiedza na temat poprawności wykonywanych obowiązków pozwala na określenie obszarów, w których pracownik musi się doszkolić. Brak feedbacku może negatywnie wpływać na jego komunikację z przełożonym. Dzięki wypunktowaniu tego co robi dobrze oraz tego co powinien poprawić, ma on możliwość rozwoju umiejętności i pracy nad efektywnością swoich zadań.
Komunikacja jednostronna
W wielu firmach funkcjonuje przestarzałe, jednostronne podejście do komunikacji zarządu z pracownikami. Plany i zadania są ustalane przez przełożonych i przekazywane podwładnym. Nie mają oni wpływu na proces realizacji projektu, ponieważ muszą wdrożyć dokładnie to, co zostało im zlecone. Pracodawca, który zamiast współpracować z zespołem, narzuca wszystkim swoje zdanie, może doprowadzić do spadku komunikacji. Pracownicy nie będą się angażować i proponować nowych, ciekawych rozwiązań, jeśli ich zdanie będzie nieustannie ignorowane. Warto zastanowić się nad propozycjami podwładnych i wdrożyć te, które mogłyby przynieść biznesowe korzyści dla firmy.
Uwagi na forum
Przekazywanie informacji delikatnych wymaga empatii i umiejętności postawienia się na miejscu drugiej osoby. Zwracanie uwagi jednemu pracownikowi powinno odbywać się na osobności, a nie w obecności innych pracowników. Nie wiemy jak pracownik zareaguje na przekazywane informacje, dlatego, aby nie poczuł się niekomfortowo, warto zaprosić go na rozmowę w cztery oczy.
Za dużo emocji
Komunikacja może wywołać silne emocje zarówno u pracodawcy jak i pracownika. Warto starać się nad nimi panować i zachować otwarty umysł. Nadmierne zdenerwowanie może sprowokować nas do krzyku a nawet płaczu, co nigdy nie wychodzi na dobre, gdyż może zostać uznane za nieprofesjonalne. Dodatkowo, takie skrajne emocje mogą doprowadzić do konfliktu, a on na pewno nie ułatwi komunikacji w przyszłości.
Brak empatii
Wspomniana wcześniej empatia jest istotnym elementem właściwej komunikacji w firmie. Nie będziemy w stanie zrozumieć drugiej osoby, jeżeli nie spróbujemy postawić się w jej sytuacji. Bezwzględna ocena i krytyka drugiej osoby może spowodować, że w przyszłości będzie ona unikać kontaktu z nami. Warto mieć na uwadze, że każda osoba jest inna, a na jej zachowanie może mieć wpływ wiele innych czynników, które nie są związane z pracą.
Obrażanie, groźby
Obrażanie pracownika podczas przekazywania komunikatu, a nawet grożenie np. utratą pracy lub brakiem podwyżki jest bardzo nieprofesjonalne i wywołuje u niego dyskomfort psychiczny. Takie zachowanie nie wpływa korzystnie na współpracę oraz przyszłą komunikację. Przekazywanie informacji powinno się odbywać w taki sposób, aby pracownik zrozumiał intencje przełożonego. Sprawi to, że będzie wykonywał swoją pracę bardziej efektywnie, ale jednocześnie czuł się bezpiecznie na swoim stanowisku. Nawet szef nie ma prawa obrażać swoich pracowników, niezależnie od tego jakie błędy popełnili.
W każdej firmie występują problemy na poziomie komunikacji, jednak warto zadbać o to, aby je zminimalizować. Im gorszy przepływ informacji, tym mniejsze zaangażowanie, motywacja oraz poziom zaufania pracowników do przełożonych. Taka sytuacja nie jest korzystna, ani dla pracownika, ani dla przedsiębiorstwa, dlatego należy dbać o komunikację i wyciągać wnioski z popełnianych błędów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Zastanawiasz się, czy zwrot nadpłaconego podatku VAT znajdzie się w podstawie do naliczania składki zdrowotnej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat.
Wysyłasz newslettery, liczysz otwarcia i kliki, ale sprzedaż wciąż rozczarowuje? Winna może być dostarczalność maili, czyli to, czy wiadomości faktycznie trafiają do skrzynki klienta, a nie znikają w spamie. Z tego artykułu dowiesz się, jak wyeliminować ten problem i zwiększyć skuteczność każdej kampanii e-mailowej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo