Metodyka design thinking krok po kroku – definiowanie problemu
Zapewne każdy z nas zastanawiał się choć raz, czy dany problem jest warty uwagi lub czy ma jakieś
sensowne rozwiązanie. Z problemami spotykamy się w życiu codziennym, czy to od błahych poczynając
aż na poważniejszych kończąc. Niekiedy też warto dopytać o zdanie innych w tej kwestii, żeby
rozszerzyć swoje pole widzenia. Istota rozwiązania problemu jest zdefiniowanie go, więc jak podejść do
niego w taki sposób aby się z nim uporać?
W pierwszej części artykułu: Metodyka design thinking krok po kroku – empatyzacja, zostało wytłumaczone czym jest sam proces myślenia projektowego. Natomiast dlaczego jest on nazywany “ludzka metodą”?
Odpowiedź jest dosyć prosta, ze względu na całe podejście do tematu problemu. Tak jak w przypadku
odruchów ludzkich, podczas mierzenia się z jakimkolwiek problem, w gruncie rzeczy szargają nami
uczucia. W przypadku pomocy komuś innemu niż sobie, jesteśmy zmuszeni wczuć się w problem z jakim
dana osoba się mierzy. Inaczej mówiąc, jeżeli dobrze chcemy odnieść się do problemu, powinniśmy
wzbudzić w sobie empatie. Jest ona odpowiedzialna właśnie za to, żebyśmy byli w stanie wejść “w czyjeś
buty”.
Czym jest ,,Definiowanie problemu” w procesie myślenia projektowego?
Pierwszym etapem myślenia projektowego jest empatyzacja. To od niej wszystko tak naprawdę się
zaczyna. Po dokładnym przeprowadzeniu badań w fazie empatii przychodzi czas na definiowanie
problemu. Z pozoru łatwy etap, bardzo często przysparza wielu problemów zespołowi pracującemu nad tym wyzwaniem. Wymaga on otwartości, zrozumienia oraz przede wszystkim – czasu. Zbyt wczesne
wyciąganie wniosków lub potencjalnych problemów zwęża nasze pole widzenia przez co proces jest
mniej efektywny.
W pierwszej kolejności należy zacząć od usystematyzowania zebranych informacji, dopracowania mapy
empatii oraz stworzenia odpowiednich person. Ważnym jest, aby przy tworzeniu persony były one
odzwierciedleniem grupy ludzi, z którymi przeprowadzaliśmy wywiady lub obserwacje.
Kiedy wszystko zostanie ułożone na odpowiednim miejscu, należy zadbać o to, aby zebrane informacje
podzielić na odpowiednie kategorie: potrzeby, problemy oraz korzyści użytkownika. Czyli w tzw. matrycę proporcji wartości. Jeżeli ten etap zostanie źle wykonany, dalsza praca będzie utrudniona, gdyż badacze zawężą sobie obszar poszukiwań.
Narzędzia wykorzystywane w etapie ,,Definiowania problemu”
Narzędziem, które w dużej mierze pozwoli zrozumieć użytkownika oraz jego oczekiwania jest właśnie
matryca propozycji wartości. Wszystkie zebrane informacje należy umieścić właśnie zgodnie z
definicjami na planszy (problemy, korzyści, potrzeby).
Warto dokładnie zrozumieć definicje tych obszarów, tak aby wszystkie dopasować należycie.
Potrzeby – informują o tym czego wymaga użytkownik, aby jego życie stało się prostsze oraz
dlaczego sięgnął po dany produkt.
Problemy – czyli sytuacje z którymi konsument musi mierzyć się każdego dnia, a są one dla niego
nieprzyjemne lub ciężkie do zrealizowania. Pomaga w zrozumieniu na czym zależy
użytkownikowi i na co warto zwracać uwagę.
Korzyści – czyli to, co sprawia radość i satysfakcję odbiorcy. Na tym etapie warto zaczerpnąć
informacji z wcześniej stworzonej mapy empatii.
Poza matrycą propozycji wartości, możemy wymienić inne, również używane przez badaczy narzędzia w
procesie definiowania problemu. Są to m.in.:
Persony – które zostały już wcześniej wspomniane. Konkretne, stworzone osoby bądź grupy brane
na zwór, jako postać klienta. Przy tworzeniu person, trzeba wziąć pod uwagę rysopis danej osoby,
podać wiek, zawód, zainteresowania, potrzeby, bolączki, a także opisać pokrótce bio – czyli
życiorys, tak aby badający był w stanie w wyższym stopniu wyobrazić sobie tworzoną postać.
Customer Journey Map (mapa podróży klienta) – dosłownie jest to mapa klienta, z tym że zawarte
na niej dane, informują o tym, jakie powiązanie dany klient posiada z firmą bądź danym
produktem oraz przedstawia dotychczasowe jego doświadczenia związane z nim.
Rose Thorn Bud – podczas budowania produktu, rozkładane jest to na Rose (róża), czyli
najważniejsze wydarzenie lub coś pozytywnego co się wydarzyło. Thorn (ciernie) – jako
wyzwanie, którego doświadczyliśmy lub coś, przy czym możemy skorzysta z większego wsparcia,
oraz Bud (pąk), najprościej mówiąc są to nowe pomysły lub coś czegoś możemy doświadczyć w
przyszłości.
Oczywiście istnieje wiele różnych narzędzi, które możemy wykorzystać do etapu definiowania problemu.
Możemy zastosować metodę 5WHY, bazującej na zadawaniu pytań „dlaczego?”, tym samym
sprowadzając zaistniały problem do meritum. Popularnym jest również mapowanie problemu, zarówno
tworzenie map podróży, o których zostało już wcześniej wspominane, map interesariuszy, map myśli czy
empatii – każda z nich stanowczo może pomóc w przybliżeniu nas do istoty i dalszego rozwiązania
problemu.
Nie ma więc jednej, stałej reguły, która definiowałaby to w jaki sposób właściwie podejść do
tego etapu. Jest on natomiast niesamowicie ważny i podczas całego procesu myślenia projektowego, nie
należy go lekceważyć, tym bardziej pomijać.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 27.11.2024 Obsługa Wakacji składkowych ZUS (sprawdź instrukcję) Możliwość opłacania zobowiązań ZUS i podatkowych bezpośrednio z serwisu Nowa wersja e-deklaracji PIT-11 Usprawnienia w obsłudze zaliczek w wydatkach Dowody sprzedaży na kontach nierejestrowanej działalności Przeglądanie / usuwanie wpisów z danymi pracownika Przypisanie transakcji bankowej od strony dokumentu Ponadto zestaw poprawek i usprawnień między innymi […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo