Nadmiar obowiązków to częsta bolączka przedsiębiorców. Kłopotliwe i nadmiernie czasochłonne okazuje się dopinanie formalności, umawianie się na spotkania z kontrahentami, czy też odbieraniem telefonów i odpisywanie na maile. Pomoc w postaci wirtualnego asystenta może okazać się rozwiązaniem tego typu problemów. Czym zajmuje się wirtualny asystent? Kto to dokładnie jest i na jakich warunkach można z nim współpracować?
Sprawy biurowe, z których można wyręczyć swojego pracodawcę – w skrócie – tym właśnie zajmuje się wirtualny asystent.
Praca asystenta/asystentki nie polega jednak wyłącznie na porządkowaniu spraw organizacyjnych. Specyfika każdej branży, w zasadzie, warunkuje nakład obowiązków spoczywających na wirtualnym asystencie. Przykładami działań, których podejmują się asystenci są:
wsparcie techniczne na każdym kroku np. tworzenia strony internetowej lub landing page,
standardowe obowiązki organizacyjne: odpowiadanie na korespondencję, kontakt telefoniczny z kontrahentami,
zajmowanie się wizerunkiem przedsiębiorstwa w social mediach.
Obowiązków może być oczywiście o wiele więcej. Ich rozpiętość zależy od branży, w której asystent(ka) się specjalizuje.
Wirtualny asystent – praca zdalna
Istnieje zasadnicza różnica między tym, czym zajmuje się “tradycyjny” asystent, a tym co robi wirtualny. Praca zdalna to główny czynnik, który wyróżnia tych drugich.
Asystentów zdalnych najczęściej zatrudnia się do pracy przy sklepach internetowych. Oczywiście nie jest to żadną regułą. Trzeba jednak podkreślić, że w pracy wirtualnego asystenta liczą się przede wszystkim konkretne kompetencje, takie jak:
podstawowa wiedza nt. księgowości,
zdolności office managera i project managera,
umiejętność sprawnego pisania tekstów.
Formy zatrudnienia
Jak można zatrudnić wirtualnego asystenta? Zdecydowana większość asystentów pracuje na samozatrudnieniu, a pracodawcom zainteresowanym ich usługami wystawiają faktury VAT.
Biurem wirtualnego asystenta najczęściej jest jego dom lub mieszkanie. Coraz popularniejszą formą pracy tych osób jest także wynajem przestrzeni coworkingowej na własny użytek.
Rzadko zdarza się, aby asystenci byli zatrudnieni na umowę o pracę. Podejmowanie się tego zawodu jest z reguły domeną freelancerów.
Czym NIE zajmują się wirtualni asystenci?
Wirtualni asystenci nie są jednak typowymi pracownikami sprzedażowymi. Zakres ich obowiązków nie obejmuje sprzedaży telefonicznej lub innych prób zdobywania nowych klientów poprzez podobne działania.
Wirtualni asystenci nie pracują w taki sposób jak call center. Choć często dzwonią do kontrahentów, to nie w celach sprzedażowych. Połączenia telefoniczne najczęściej wykonują w celu umówienia spotkania osobom, którym asystują.
Wirtualny asystent – specjalizacje
Mile widzianymi cechami u wirtualnych asystentów będą na pewno dyspozycyjność i sumienność. Brzmi to jak standardowy frazes, ale mimo wszystko warto mieć to na uwadze, zwłaszcza ze względu na zdalny charakter pracy asystentów.
Nie można jednoznacznie określić tego, które umiejętności asystentów są szczególnie istotne. Praca w różnych branżach wymaga różnego podejścia i zakresu kompetencji. Można śmiało wysnuć tezę, że asystent nie obejdzie się bez znajomości języków obcych i umiejętności organizacyjnych. Taka potrzeba wynika ze zmian na rynku, których efektem jest to, że wiele wydarzeń odbywa się przez Internet. Umiejętność sprawnej organizacji tego typu wydarzeń jest na pewno zawsze mile widziana.
Zarobki w zawodzie
Zarobki wirtualnych asystentów są uzależnione od branży, w której się specjalizują. Pod uwagę należy brać jeszcze takie czynniki jak:
liczba godzin w tygodniu,
zakres obowiązków,
ilość pracodawców, u których asystent jest zatrudniony,
doświadczenie w zawodzie,
staż na rynku pracy.
Średnia stawka, która przypada asystentowi to, w zależności od doświadczenia i kompetencji, od około 30 do 80 złotych netto. Zwiększenie dochodów jest możliwe głównie dzięki zatrudnieniu się u więcej niż jednego pracodawcy.
Kto korzysta z takich usług?
Rodzi się w tym miejscu jedno z najważniejszych pytań. Jak wirtualny asystent ma szukać klientów? Jakimi kryteriami powinien się kierować, gdy poszukuje odpowiedniego miejsca zatrudnienia?
Pokrótce:
branża dopasowana do wiedzy i umiejętności asystenta,
dopasowanie ilości konkretnych zadań,
ustalenie prawdopodobnych problemów i metod ich rozwiązania,
dobre zapoznanie się z branżą, w której pracuje klient – dla przykładu – jeżeli klient prowadzi bloga kulinarnego, należy pogłębić swoją wiedzę na ten temat na tyle, na ile jest to możliwe.
Praca wirtualnego asystenta to z pewnością interesujący kierunek dla freelancerów poszukujących nowych wyzwań. Poza kompleksową wiedzą, należy wykazywać się zestawem umiejętności, które pozwolą na stałą i owocną współpracę z klientami. Ponadto, jest to jeszcze nie do końca wyeksploatowany kierunek zawodowy i warto go eksplorować na swoich zasadach.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kim jest asystent wirtualny?
Jest to osoba, która zajmuje się organizacją i wsparciem technicznym swoich klientów. Praca asystenta może obejmować różny zakres obowiązków w zależności od branży, w której się specjalizuje.
Wirtualny asystent - na jakich zasadach pracuje?
Najczęściej jest to freelancer lub osoba samozatrudniona. Oczywiście zdarzają się przypadki, gdy asystent wirtualny zatrudnienie zdobyta na bazie umowy o pracę.
Ile zarabia wirtualny asystent?
Kwestia zarobków jest uwarunkowana kilkoma czynnikami. Asystenci z większym stażem na rynku, szeregiem odpowiednich kwalifikacji i z dobrą organizacją mogą spodziewać się atrakcyjnych stawek godzinowych.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wnioskodawca może zwrócić się do ZUS-u z prośbą o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego. Służy do tego druk ERPO, udostępniony przez instytucję także w formie elektronicznej. W niniejszym artykule wskazujemy, jakie są przesłanki do tego, by zdecydować się na wypełnienie wniosku. Krok po kroku wytłumaczymy także w jaki sposób wypełnić dokument, sprawdzić jego poprawność oraz złożyć w ZUS-ie.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo