Blog ifirma.pl

Kim jest asystent wirtualny?

|
Nadmiar obowiązków to częsta bolączka przedsiębiorców. Kłopotliwe i nadmiernie czasochłonne okazuje się dopinanie formalności, umawianie się na spotkania z kontrahentami, czy też odbieraniem telefonów i odpisywanie na maile. Pomoc w postaci wirtualnego asystenta może okazać się rozwiązaniem tego typu problemów. Czym zajmuje się wirtualny asystent? Kto to dokładnie jest i na jakich warunkach można z nim współpracować?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Wirtualny asystent – co to oznacza?

Sprawy biurowe, z których można wyręczyć swojego pracodawcę – w skrócie – tym właśnie zajmuje się wirtualny asystent.

Praca asystenta/asystentki nie polega jednak wyłącznie na porządkowaniu spraw organizacyjnych. Specyfika każdej branży, w zasadzie, warunkuje nakład obowiązków spoczywających na wirtualnym asystencie. Przykładami działań, których podejmują się asystenci są:

  • wsparcie techniczne na każdym kroku np. tworzenia strony internetowej lub landing page,
  • standardowe obowiązki organizacyjne: odpowiadanie na korespondencję, kontakt telefoniczny z kontrahentami,
  • zajmowanie się wizerunkiem przedsiębiorstwa w social mediach.

Obowiązków może być oczywiście o wiele więcej. Ich rozpiętość zależy od branży, w której asystent(ka) się specjalizuje.

kim jest wirtualny asystent

Wirtualny asystent – praca zdalna

Istnieje zasadnicza różnica między tym, czym zajmuje się “tradycyjny” asystent, a tym co robi wirtualny. Praca zdalna to główny czynnik, który wyróżnia tych drugich.

Asystentów zdalnych najczęściej zatrudnia się do pracy przy sklepach internetowych. Oczywiście nie jest to żadną regułą. Trzeba jednak podkreślić, że w pracy wirtualnego asystenta liczą się przede wszystkim konkretne kompetencje, takie jak:

  • podstawowa wiedza nt. księgowości,
  • zdolności office managera i project managera,
  • umiejętność sprawnego pisania tekstów.

kompetencje wirtualnego asystenta

Formy zatrudnienia

Jak można zatrudnić wirtualnego asystenta? Zdecydowana większość asystentów pracuje na samozatrudnieniu, a pracodawcom zainteresowanym ich usługami wystawiają faktury VAT.

Biurem wirtualnego asystenta najczęściej jest jego dom lub mieszkanie. Coraz popularniejszą formą pracy tych osób jest także wynajem przestrzeni coworkingowej na własny użytek.

Rzadko zdarza się, aby asystenci byli zatrudnieni na umowę o pracę. Podejmowanie się tego zawodu jest z reguły domeną freelancerów.

Czym NIE zajmują się wirtualni asystenci?

Wirtualni asystenci nie są jednak typowymi pracownikami sprzedażowymi. Zakres ich obowiązków nie obejmuje sprzedaży telefonicznej lub innych prób zdobywania nowych klientów poprzez podobne działania.

Wirtualni asystenci nie pracują w taki sposób jak call center. Choć często dzwonią do kontrahentów, to nie w celach sprzedażowych. Połączenia telefoniczne najczęściej wykonują w celu umówienia spotkania osobom, którym asystują.

Wirtualny asystent – specjalizacje

Mile widzianymi cechami u wirtualnych asystentów będą na pewno dyspozycyjność i sumienność. Brzmi to jak standardowy frazes, ale mimo wszystko warto mieć to na uwadze, zwłaszcza ze względu na zdalny charakter pracy asystentów.

Nie można jednoznacznie określić tego, które umiejętności asystentów są szczególnie istotne. Praca w różnych branżach wymaga różnego podejścia i zakresu kompetencji. Można śmiało wysnuć tezę, że asystent nie obejdzie się bez znajomości języków obcych i umiejętności organizacyjnych. Taka potrzeba wynika ze zmian na rynku, których efektem jest to, że wiele wydarzeń odbywa się przez Internet. Umiejętność sprawnej organizacji tego typu wydarzeń jest na pewno zawsze mile widziana.

Zarobki w zawodzie

Zarobki wirtualnych asystentów są uzależnione od branży, w której się specjalizują. Pod uwagę należy brać jeszcze takie czynniki jak:

  • liczba godzin w tygodniu,
  • zakres obowiązków,
  • ilość pracodawców, u których asystent jest zatrudniony,
  • doświadczenie w zawodzie,
  • staż na rynku pracy.

Średnia stawka, która przypada asystentowi to, w zależności od doświadczenia i kompetencji, od około 30 do 80 złotych netto. Zwiększenie dochodów jest możliwe głównie dzięki zatrudnieniu się u więcej niż jednego pracodawcy.

Kto korzysta z takich usług?

Rodzi się w tym miejscu jedno z najważniejszych pytań. Jak wirtualny asystent ma szukać klientów? Jakimi kryteriami powinien się kierować, gdy poszukuje odpowiedniego miejsca zatrudnienia?

Pokrótce:

  • branża dopasowana do wiedzy i umiejętności asystenta,
  • dopasowanie ilości konkretnych zadań,
  • ustalenie prawdopodobnych problemów i metod ich rozwiązania,
  • dobre zapoznanie się z branżą, w której pracuje klient – dla przykładu – jeżeli klient prowadzi bloga kulinarnego, należy pogłębić swoją wiedzę na ten temat na tyle, na ile jest to możliwe.

Praca wirtualnego asystenta to z pewnością interesujący kierunek dla freelancerów poszukujących nowych wyzwań. Poza kompleksową wiedzą, należy wykazywać się zestawem umiejętności, które pozwolą na stałą i owocną współpracę z klientami. Ponadto, jest to jeszcze nie do końca wyeksploatowany kierunek zawodowy i warto go eksplorować na swoich zasadach.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. Kim jest asystent wirtualny?

      Jest to osoba, która zajmuje się organizacją i wsparciem technicznym swoich klientów. Praca asystenta może obejmować różny zakres obowiązków w zależności od branży, w której się specjalizuje.
    2. Wirtualny asystent - na jakich zasadach pracuje?

      Najczęściej jest to freelancer lub osoba samozatrudniona. Oczywiście zdarzają się przypadki, gdy asystent wirtualny zatrudnienie zdobyta na bazie umowy o pracę.
    3. Ile zarabia wirtualny asystent?

      Kwestia zarobków jest uwarunkowana kilkoma czynnikami. Asystenci z większym stażem na rynku, szeregiem odpowiednich kwalifikacji i z dobrą organizacją mogą spodziewać się atrakcyjnych stawek godzinowych.
    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie