35-godzinny system pracy – co zakłada projekt ustawy?
Najnowszy poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ustanowienia 35-godzinnego tygodnia pracy przewiduje skrócenie tygodniowego systemu pracy z 40 godzin do 35 bez wpływu na wysokość dotychczasowego wynagrodzenia.
Zobacz nasz film na temat 35-godzinnego systemu pracy
O tym co jeszcze przewiduje przedmiotowy projekt ustawy oraz jaki jest rzeczywisty cel i potrzeba uchwalenia ww. aktu prawnego dowiecie się z niniejszego artykułu.
Założenia projektu ustawy
W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ustanowienia 35-godzinnego tygodnia pracy wskazano cel i potrzebę uchwalenia analizowanego projektu. Przede wszystkim proponowane jest stopniowe skrócenie normy tygodniowego czasu pracy ze standardowych 40 godzin do 35 godzin przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wynagrodzeń.
Skrócenie tygodnia pracy uzasadnia się zwiększeniem czasu, który pracownicy będą mogli przeznaczyć na odpoczynek. Co więcej ma się to przyczynić do poprawy stanu zdrowia polskich pracowników i zapobieżeniu wypaleniu zawodowemu. Dodatkowo w uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że:
krótszy tydzień pracy pozwoli pracownikom spędzić więcej czasu z bliskimi;
mniejsze zmęczenie obowiązkami pracowniczymi zachęcą do częstszego kontaktu z kulturą i większej aktywności fizycznej, a także ułatwi naukę, w tym zwiększanie kompetencji zawodowych;
dodatkowe godziny wolne umożliwią większe zaangażowanie społeczne, w tym w formie wolontariatu;
oczekiwanymi skutkami skrócenia tygodniowego czasu pracy ma być wzrost wydajności pracy i nieznaczne zwiększenie zatrudnienia.
Propozycja zmiany przepisów Kodeksu pracy i innych ustaw
Przepisy Kodeksu pracy, w szczególności art. 129 § 1 stanowi, że czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Z kolei w przepisie art. 131 § 1 ustawodawca wskazał, że tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Natomiast proponowane brzmienie przepisu art. 129 § 1 Kodeksu pracy odnosi się do czasu pracy, który miałby nie móc przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
Projektowany przepis daje zakładom pracy dużą swobodę w zakresie sporządzania rozkładów czasu pracy, w tym nie uniemożliwia stosowania systemu pracy na trzy ośmiogodzinne zmiany.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy: Konsekwencją zmiany długości maksymalnej przeciętnej długości tygodnia pracy są także zmiany zasad ustalania wymiaru czasu pracy (art. 130) i maksymalnego tygodniowego czasu pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi w wymiarze 43 godzin (art. 131). Ze względu na szczególny charakter systemu czasu pracy w ruchu ciągłym, w jego przypadku zachowana zostaje zasada, że każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 – a nie 7 – godzin (art. 138 § 5)
WAŻNE – zgodnie z proponowanym przepisem art. 40 analizowanej ustawy skrócenie tygodnia pracy nie będzie mogło skutkować́ obniżeniem wysokości miesięcznego wynagrodzenia, a składniki wynagrodzenia określone w inny sposób ulegną̨ podwyższeniu w stopniu zapewniającym zachowanie wynagrodzenia nie niższego niż dotychczas otrzymywane. Kontrola przestrzegania przepisu zostanie powierzona Państwowej Inspekcji Pracy.
Warto również wiedzieć, iż projektowane zmiany dotyczą nie tylko ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, ale również 32 innych ustaw, które regulują m.in. czas wykonywania pracy, pełnienia służby, odbywania przygotowania zawodowego lub odbywania praktyk.
WAŻNE – analogiczne jak w Kodeksie pracy zmiany wprowadza się przykładowo w Karcie Nauczyciela, ustawie o pracownikach urzędów państwowych, ustawie o Policji, ustawie o Straży Granicznej, ustawie o Ochronie Środowiska, ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, ustawie o Najwyższej Izbie Kontroli, ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawie o strażach gminnych, ustawie o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, Prawie własności przemysłowej i innych ustawach.
35-godzinny wymiar pracy tygodniowej a praktyka
Jak już wskazano powyżej, proponowana zmiana brzmienia przepisu art. 129 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że czas pracy nie mógłby przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
Poniższa tabela przedstawia jak mógłby wyglądać rozkład czasu pracy według założeń projektu analizowanej ustawy:
Okres rozliczeniowy będący wielokrotnością
Przykładowy rozkład godzin
1 tygodnia
pięć razy siedem godzin w tygodniu
2 tygodni
pięć razy osiem godzin w pierwszym tygodniu, pięć razy sześć godzin w drugim tygodniu
trzy razy osiem godzin i dwa razy sześć godzin w pierwszym tygodniu, dwa razy osiem godzin i trzy razy sześć godzin w drugim tygodniu
4 tygodni
po osiem godzin od poniedziałku do czwartku i cztery godziny w piątek przez trzy tygodnie, po osiem godzin od poniedziałku do czwartku i wolny piątek w czwartym tygodniu
8 tygodni
ośmiogodzinny dzień pracy z trzema pięciodniowymi tygodniami pracy i pięcioma czterodniowymi
pięć razy osiem godzin przez siedem tygodni, ósmy tydzień wolny
Wejście w życie ustawy
Zgodnie z proponowanym przepisem art. 43 ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia roku następującego po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami zastrzeżonymi w projekcie, przykładowo zmian dla sektora dydaktycznego.
Podsumowanie
Skrócenie czasu pracy z 40 godzin tygodniowo do 35 niewątpliwie stanowiłoby rewolucyjną zmianę, która wymagałaby stopniowego wdrażania i rzetelnej organizacji systemu pracy w danym zakładzie. Skrócenie czasu pracy może być jedną z wielu zmian Kodeksu pracy, które wejdą w życie na przełomie roku 2022/2023. Należy również pamiętać, że projekt analizowanej ustawy zawiera także rozwiązania dla poszczególnych grup zawodowych, przykładowo dla nauczycieli, strażników gminnych czy załóg samolotowych. Wszelkie zmiany wprowadzane do porządku prawnego, muszą być respektowane przez ich adresatów.
Jednakże najistotniejszą kwestią z punktu widzenia każdego pracownika winien pozostać fakt, iż wprowadzenie norm czasu pracy przewidzianych w ustawie nie powoduje obniżenia wysokości wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w stałej miesięcznej wysokości. Z kolei jeśli jesteś pracodawcą, to warto wiedzieć, że zmiany przepisów Kodeksu pracy nie powinny utrudniać Ci w żaden sposób prowadzenia przez firmy. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Co zakłada projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ustanowienia 35-godzinnego tygodnia pracy?
Przede wszystkim proponowane jest stopniowe skrócenie normy tygodniowego czasu pracy ze standardowych 40 godzin do 35 godzin przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wynagrodzeń.
Jak 35 godzinny tydzień pracy miałby wyglądać w praktyce?
Proponowana zmiana brzmienia przepisu art. 129 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że czas pracy nie mógłby przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
Zgodnie z proponowanym przepisem art. 43 ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia roku następującego po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia
Czy to oznacza, że może wejść w życie dopiero w 2024 r.?
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
By w pełni wykorzystać potencjał wielkich modeli językowych (Large Language Models, LLMs), firmy muszą wdrożyć skuteczne podejście do zarządzania tymi zaawansowanymi systemami. Potrafią one generować naturalnie brzmiące teksty, tworzyć kod, tłumaczyć języki naturalne i odnajdywać kluczowe informacje w ogromnych zbiorach danych. LLM-y mają ogromny potencjał w zakresie poprawy wykonywania firmowych zadań, ale wymagają również specjalistycznego zarządzania całym cyklem ich życia — od treningu, przez techniki promptowania, po wdrożenie produkcyjne. Rozwiązaniem jest LLMOps, czyli zestaw najlepszych praktyk operacyjnych dla wielkich modeli językowych.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Zgodnie z proponowanym przepisem art. 43 ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia roku następującego po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia
Czy to oznacza, że może wejść w życie dopiero w 2024 r.?