Początkujący przedsiębiorcy już na starcie, nawet jeśli jeszcze nie zarabiają, muszą liczyć się z kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Są to nie tylko podatki, ale też wydatki na lokal, towar, marketing czy zatrudnienie pracowników. W dzisiejszym poradniku podpowiadamy, jak zaoszczędzić na ZUS, PIT i prowadzeniu firmy w 2018 r.
Choć samo założenie działalności gospodarczej jest bezpłatne, to przedsiębiorca już od początku zobligowany jest do opłacania składek ZUS, podatku PIT i VAT. Mały ZUS w 2018 r. wynosi 504,66 zł lub 520,10 zł, w zależności od tego, czy przedsiębiorca zdecyduje się na opłacanie dodatkowej (nieobowiązkowej) składki na ubezpieczenie chorobowe. Duży ZUS wynosi odpowiednio 1.166,85 zł lub 1.232,16 zł. Do tego dochodzą jeszcze ewentualne koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu (ubezpieczenie, czynsz, opłaty za media, materiały i urządzenia biurowe), księgowością, zatrudnieniem pracowników i pozyskiwaniem klientów. Warto pamiętać, że prowadzenie biznesu to też np. koszty zwrotu towarów, reklamacji czy zniszczeń – i wiele innych. Sprawdź, jak zmniejszyć koszty w działalności, poniżej 5 praktycznych wskazówek:
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
1. Mniejszy ZUS, czyli Ulga na start
W styczniu Sejm uchwalił Konstytucję Biznesu, czyli pakiet 5 ustaw, które mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Wraz z nią wprowadzona została tzw. „Ulga na start”.
Przedsiębiorca, który spełni łącznie trzy warunki:
jest osobą fizyczną,
podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy lub ponownie po upływie 5 lat,
nie będzie świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego w danym lub poprzednim roku podatkowym wykonywał czynności wchodzące w zakres podejmowanej działalności,
będzie mógł skorzystać z 6-miesięcznego zwolnienia z części składek ZUS i w ramach działalności opłacać jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne (która w 2018 r. wynosi 319,94 zł miesięcznie). Proponowane rozwiązanie ma wejść w życie w pierwszej połowie 2018 r., dokładny termin nie jest jednak jeszcze znany.
Inną możliwością obniżenia składek ZUS jest prowadzenie działalności i jednoczesne zatrudnienie w ramach umowy o pracę.
Osoby łączące etat z prowadzeniem działalności gospodarczej (pod warunkiem, że zarabiają na etacie co najmniej minimalne wynagrodzenie) zamiast standardowych składek ZUS w ramach działalności opłacają jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Decydując się na prowadzenie własnego biznesu przy zatrudnieniu na etacie warto jednak sprawdzić, czy umowa zawarta z pracodawcą nie zawiera zapisów o zakazie konkurencji. Prowadzenie działalności w takim samym lub podobnym zakresie może być uznane za działanie na szkodę pracodawcy. Grozi to zwolnieniem dyscyplinarnym, a także z koniecznością zapłaty odszkodowania.
Aby ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem księgowego i utworzeniem nowego stanowiska pracy przedsiębiorca może korzystać z usług biura rachunkowego. Można też prowadzić księgowość samodzielnie, na przykład przy pomocy specjalnego programu do księgowości.
Ile to kosztuje? W przypadku ifirma.pl program do samodzielnego prowadzenia księgowości to koszt 45 zł miesięcznie (w przypadku płatności z góry za 6 miesięcy i 54 zł w przypadku płatności co miesiąc). Natomiast wynajęcie biura rachunkowego dla freelancera kosztuje od 129 zł miesięcznie, w zależności od ilości księgowanych dokumentów kosztowych.
To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela. Biuro rachunkowe sprawdzi się najlepiej u przedsiębiorców, którym zależy na oszczędności czasu i którzy mają szeroki katalog klientów i świadczonych usług. Z kolei księgowość internetowa to dobry pomysł dla firm o mniejszej skali działalności i dla tych, którym bardziej zależy na oszczędności pieniędzy.
Zakładając działalność gospodarczą przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form opodatkowania:
skalę podatkową (zasady ogólne),
podatek liniowy,
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
kartę podatkową,
a tym samym kolejną możliwość zmniejszenia obciążeń podatkowych, tj. wysokości podatku dochodowego do zapłaty. To, która forma opodatkowania będzie się najbardziej opłacać zależy od rodzaju prowadzonej działalności i indywidualnych preferencji przedsiębiorcy.
Przykładowo skala podatkowa może być dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy ponoszą wiele firmowych wydatków i chcą rozliczać się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem. Z kolei ryczałt ewidencjonowany może być bardziej opłacalny dla tych, którzy nie ponoszą wielu kosztów i którym zależy na prostocie prowadzenia ewidencji księgowej.
Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej niejednokrotnie wiąże się ze sporymi kosztami. Co prawda przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym mogą za sprawą kosztów obniżyć wysokość podatku dochodowego do zapłaty (wysokość podatku ustala się procentowo od osiągniętego dochodu, a dochód ustalany jest poprzez odjęcie od przychodu kosztów jego uzyskania), z drugiej strony jednak, jeśli przyjrzeć się uważniej, może się okazać, że tak naprawdę firma wiele pieniędzy wyrzuca w błoto.
Warto przeanalizować wszystkie wydatki i zastanowić się, gdzie można wprowadzić oszczędności. Przedsiębiorca może na przykład zainwestować w energooszczędne sprzęty. Zaopatrywać się w hurtowniach lub komisach zamiast w sklepach detalicznych. Zrezygnować z faktur papierowych na rzecz faktur elektronicznych. W zależności od potrzeb i możliwości – zakupić samochód poprzez kredyt lub leasing.
Kolejnym sposobem na ograniczenie kosztów w działalności jest zatrudnienie pracownika z urzędu pracy. Organizacja stażu z PUP wbrew pozorom nie jest trudna i nie wymaga wielu formalności. Wybierając takie rozwiązanie firma nie ponosi kosztów zatrudnienia, pieniądze za staż wypłaca bowiem urząd.
Przypomnijmy, że całkowite koszty, jakie ponosi pracodawca przy zatrudnianiu pracownika na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem równym minimalnej – obecnie 2.100,00 zł brutto – wynosi 2.532,81 zł.
Zaoszczędzone pieniądze przedsiębiorca może przeznaczyć na zakup dodatkowego, potrzebnego sprzętu, lub na tzw. poduszkę finansową. Zapewni mu ona bezpieczeństwo finansowe na wypadek nieprzyjemnych zdarzeń losowych – np. choroby, nagłej utraty przychodów i różnych nieprzewidzianych wydatków.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy strony umowy mogą napotkać trudności związane z egzekwowaniem swoich praw. W polskim systemie prawnym istnieją dwa istotne instrumenty, które umożliwiają zabezpieczenie interesów stron w takich sytuacjach, tj. kara umowna i odstąpienie od umowy. Aby móc skutecznie dochodzić swoich roszczeń i odpowiedniego zabezpieczyć swoje interesy w ramach zawartych umów, istotne jest zrozumienie ich funkcji oraz różnic.
Wynajmując miejsce parkingowe, należy wiedzieć, że rozliczenia w PIT i VAT różnią się od siebie. To kluczowe, aby nie mylić tych dwóch podatków, ponieważ każdy z nich ma swoje specyfikacje i zasady. Poznaj je, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek ze strony urzędu skarbowego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo