Dlaczego muszę podawać kod zawodu do ZUS-u skoro jestem na samozatrudnieniu?
Nowelizacja przepisów ZUS-u z maja 2021 roku nałożyła na przedsiębiorców obowiązek zgłaszania kodu zawodu w kontekście zatrudnionych pracowników. Informacje te muszą podawać nie tylko przedsiębiorcy korzystający z pracowników etatowych czy zleceniobiorców, ale także i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym argumentem ZUS-u za zmianami jest potrzeba gromadzenia danych w celach statystycznych.
Kod zawodu do ZUS na samozatrudnieniu – materiał video
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Na czym polegają zmiany w formularzach ZUS?
Osoby zgłaszane do ubezpieczeń po 16 maja 2021 roku mają obowiązek uzupełnienia w formularzach zgłoszeniowych ZUS ZUA i ZZA informacji na temat kodu wykonywanego zawodu. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców zatrudniających pracowników, jak i samozatrudnionych płatników.
Kod zawodu musi być każdorazowo uzupełniany w dwóch przypadkach:
w nowych dokumentach zgłoszeniowych, w tym za okresy przed umowną datą nowelizacji,
w przypadku składania zmian i korekt, np. w związku ze zmianą danych teleadresowych.
Informacje uzupełnia się bezpośrednio w formularzu zgłoszeniowym, przechodząc do rubryki nr 01 w bloku X, bądź korzystając z pola nr 02 w bloku V (w zależności od rodzaju dokumentu) opisanej jako “kod wykonywanego zawodu”.
Czym jest kod wykonywanego zawodu ZUS?
Kod zawodu to unikatowy, oryginalny ciąg cyfr, przypasowany i odpowiadający nazwie konkretnego zawodu. Naniesiony na dokument kod zawodu musi być w pełni zgodny z wytycznymi prawnymi, określonymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
W przepisach ujęto zestawienie wszystkich obowiązujących zawodów wraz z wyróżnionymi ciągami cyfr. Ze względu na ich dużą liczbę, podmiot publiczny udostępnił także rejestr internetowy, wyposażony w intuicyjną wyszukiwarkę do sprawdzania danych.
ZUS dla samozatrudnionych. Gdzie najszybciej sprawdzić kod zawodu?
Co ważne, obowiązek uzupełniania kodów zawodu w formularzach ZUS-u (także jeżeli chodzi o samozatrudnienie) wymusił korektę wzorów elektronicznych, dostępnych m.in. w programie Płatnik i ePłatnik. Aplikacje zostały w pełni dostosowane do obowiązujących norm, natomiast poprzednie formularze tracą ważność i nie będą już dłużej akceptowane. W przypadku składania formularzy online, użytkownik może wybierać kod z rozwijanej listy, bez konieczności ręcznego wyszukiwania rekordu.
Na co zwrócić uwagę podczas sprawdzania kodu, gdy naszym modelem pracy jest samozatrudnienie?
Mnogość klasyfikacyjna zawodów może powodować problemy z wyodrębnieniem jednej, konkretnej nazwy, w przypadku realizowanych obowiązków służbowych.
Klasyfikacja zawodów i specjalności obejmuje przeszło 50 grup zawodów dot. kierowców. Poszczególne profesje różnią się niewielkimi szczegółami, co może wprowadzać w błąd. Przykładowo, kierowca trolejbusu posiada kod zawodu o wartości 833102, zaś kierowca tramwaju przedstawia się ciągiem 833103. Łatwo w takiej sytuacji o pomyłkę, dlatego wpisując dane do formularza należy zachować wyjątkowo dużą ostrożność i skupienie. Błędnie wypełniony dokument będzie musiał zostać skorygowany, co generuje dodatkowe problemy.
Czym jest samozatrudnienie?
Jak zaznaczyliśmy wcześniej, obowiązek podawania danych na formularzach ZUS o kodzie zawodu dotyczy również osób prowadzących własną działalność gospodarczą.
Samozatrudnienie charakteryzuje się tym, że osoba fizyczna bierze na siebie odpowiedzialność za wykonywanie pracy, działając przy tym samodzielnie i na własny rachunek. Jednoosobowa działalność może wiązać się z większym ryzykiem finansowym, jednakże pracujący otrzymuje zdecydowanie szerszą swobodę działania. Samozatrudniony może pracować dla wielu podmiotów jednocześnie, otrzymuje wiele korzyści podatkowych, może liczyć także na preferencyjne zarobki, w których nie uwzględnia się kosztów pracodawcy.
Obowiązek podawania kodu zawodu do ZUS przez samozatrudnionych. Z czego wynika?
Zaktualizowane formularze ZUS dla samozatrudnionych dostarczą informacji o tym, jak duża liczba pracowników korzysta z absencji chorobowych w konkretnych grupach zawodowych. Dane statystyczne mają dać odpowiedź, w jakich grupach zawodowych występuje największa zachorowalność w kontekście badanych okresów. To oficjalna wersja, przyjęta przez decydentów ZUS-u. Eksperci są podzieleni co do zasadności ujawniania danych tego typu przez samozatrudnionych. Pojawiają się głosy mówiące o niepotrzebnym poszerzaniu kompetencji ZUS-u.
Kod wykonywanego zawodu ZUS i kwestie problematyczne
Inną kwestią sporną jest konieczność wnikliwej analizy przepisów, w celu ustalenia konkretnego zawodu wykonywanego przez pracownika. W rozporządzeniu wyróżniono kilka tysięcy podgrup zawodowych, obejmujących drobiazgowe rozgraniczenie etatów. Niektórzy mogą mieć spory problem ze zdecydowaniem się, który konkretnie kod zawodu wpisać. W kilkudziesięciostronicowym akcie prawnym wyróżniono tak podobne zawody, jak rozlepiacz afiszy i dystrybutor ulotek. Tak dokładne sprawdzanie rozporządzenia wymaga sporego nakładu czasowego.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Dlaczego muszę znać kod swojego zawodu, skoro jestem osobą pracującą na samozatrudnieniu?
Obowiązek wynika z przepisów, wprowadzonych aktem rozporządzenia w maju 2021 roku. Dokument nakłada, m.in. na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, konieczność uzupełniania rubryki kodu zawodu w formularzach ZUS ZUA i ZUS ZZA.
Gdzie mogę najszybciej sprawdzić klasyfikację kodów zawodu?
Została ona uwzględniona w wielostronicowym rozporządzeniu. Wystarczy jednak skorzystać z narzędzi udostępnionych w ramach GUS-u bądź Wortalu PSZ. Użytkownicy aplikacji ePłatnik mogą zrobić to jeszcze szybciej, wybierając z rozwijanej listy rodzaj zawodu, bezpośrednio przy wypełnianiu formularza.
Z czym wiążą się największe problemy dotyczące kodu zawodu?
Problematyczną kwestią jest nie tylko odszukanie zawodu w szerokiej klasyfikacji, ale także wybranie odpowiedniego, w szczególności gdy nie jesteśmy pewni swojej decyzji. Warto w takim przypadku skonsultować się z osobą, która ma doświadczenie w tej dziedzinie (np. księgowa).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Link bezpośredni do wyszukiwarki zawodów:
https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow