Portal urzędowy ePUAP to szybki sposób na załatwienie spraw administracyjnych online. Do autoryzacji dostępu wystarczy jedynie profil zaufany, który można w mgnieniu oka założyć za pośrednictwem bankowości internetowej. Indywidualny środek identyfikacji elektronicznej umożliwia weryfikację użytkownika, dzięki czemu większość spraw urzędowych zrealizujemy tak samo, jakbyśmy udali się do placówki stacjonarnej.
Funkcjonalność ePUAP jest systematycznie rozszerzana: już teraz można wypełnić wnioski, przesłać dokumenty, czy załatwić inne formalności związane z działalnością Urzędu Stanu Cywilnego, ZUS-u, czy Urzędu Skarbowego.
Funkcja e-deklaracje profil zaufany. Jak uzyskać dostęp?
Profilem zaufanym określa się zweryfikowane zestawienie danych identyfikujących, które potwierdzają tożsamość posiadacza w sieci. Dzięki niemu możliwe jest korzystanie z szerokich usług podmiotów publicznych. Założenie profilu zaufanego może zostać zrealizowane na trzy sposoby:
- w pełni zdalnie, za pomocą bankowości online (lub innych podmiotów uprawnionych);
- hybrydowo, wnioskując o założenie profilu zaufanego i weryfikując go w stacjonarnym punkcie potwierdzającym;
- w pełni stacjonarnie, składając wniosek w placówce instytucji – ze względu na uwarunkowania epidemiczne nie jest to polecany sposób.
Jak najszybciej założyć profil zaufany?
Aby założyć profil zaufany za pośrednictwem Internetu, należy potwierdzić swoją tożsamość logując się do swojego banku. To w pełni bezpieczny sposób, dzięki któremu dane osobowe uwierzytelniane są przez wiarygodną instytucję.
Pierwszym krokiem jest skorzystanie ze strony profilu zaufanego, a następnie przejście do sekcji logowanie (kliknięcie odpowiedniego logo banku). Po potwierdzeniu danych użytkownik zostaje przekierowany do kolejnego etapu tworzenia profilu. Po zatwierdzeniu prawidłowości danych, proces rejestracji kończy się sukcesem.
Od tej pory użytkownik każdorazowo logując się do np. portalu ePUAP, wybiera opcję logowania przez bankowość internetową. Tak założonego profilu nie trzeba potwierdzać urzędowo – jest on aktywny od momentu utworzenia.
Deklaracja VAT online ePUAP. Jakie funkcjonalności posiada urzędowy serwis?
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, dzięki któremu interesant może załatwić setki spraw urzędowych, bez konieczności udawania się do stacjonarnych placówek instytucji.
Na witrynie dostępnych jest 29 stref tematycznych, poświęconych osobnym zagadnieniom. Przykładowo, wchodząc w rubrykę „Podatki, opłaty, cła” możemy złożyć akces o uzyskanie ulgi podatkowej, złożyć deklarację na podatek leśny, wnioskować o zwrot opłaty skarbowej, czy też rozliczyć podatek od środków transportu.
Deklaracje VAT ePUAP. Czy możliwe jest złożenie deklaracji VAT przez ePUAP?
Nie wszystkie usługi, właściwe dla określonych podmiotów publicznych, mogą być realizowane za pośrednictwem portalu ePUAP. Deklaracje VAT ePUAP nie są w tym momencie udostępniane dla interesantów.
Podatnik, który chce złożyć dokument, musi skorzystać z innych możliwości, przygotowanych przez Urząd Skarbowy. Instytucja wyłączyła możliwość potwierdzania formularzy za pomocą profilu zaufanego, a wysyłanie dokumentów przez platformę ePUAP jest niedozwolone. Dotyczy to wszystkich rodzajów deklaracji VAT.
Decyzję tę potwierdza poniższy komunikat, zaprezentowany na stronie podatki.gov.pl:
Alternatywna metoda jak złożyć VAT przez ePUAP
Podatnik i przedsiębiorca, który chce złożyć deklarację podatkową online, powinien korzystać z funkcjonalności przygotowanej przez e-Urząd Skarbowy. Mowa o usłudze e-Deklaracje, dzięki której możliwe jest przesłanie gotowego dokumentu, wypełnionego za pomocą interaktywnego formularza.
Każdy PIT, wyłączając z listy formularze karty podatkowej, może zostać złożony w formie interaktywnego pliku PDF. Poniżej przedstawiamy proces deklarowania podatku VAT za pomocą przygotowanych funkcjonalności online.
1. Wpisanie adresu w przeglądarkę i przejście do podstrony
Po wejściu na stronę podatki.gov.pl/e-deklaracje/ należy kliknąć interesujący nas odnośnik. Przyjmijmy, iż naszym celem będzie złożenie deklaracji podatku VAT.
2. Kliknięcie odpowiedniej grupy formularzy
Na następnej podstronie klikamy w duży niebieski baner. Zanim to zrobimy, warto zapoznać się z informacjami o systemie, przygotowanymi przez urzędników. Są one dostępne w dolnej części strony:
3. Przejście do poniższych sekcji; wybranie odpowiedniego formularza VAT
Poniższa podstrona umożliwia odnalezienie konkretnego formularza VAT. Dla potrzeb naszego artykułu przyjmijmy, że w naszym przypadku będzie to dokument VAT-8. Klikamy w niebieski odnośnik VAT-8(11).
4. Wypełnienie deklaracji podatkowej i weryfikacja danych
W kolejnym etapie ukazuje się nam interaktywny formularz, który należy wypełnić poprawnymi danymi osobowymi. Po akceptacji uzyskujemy Urzędowe Poświadczenia Odbioru, które należy pobrać i zachować.
Co ważne, dokument należy potwierdzić za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Deklaracja może nie otwierać się na niektórych rodzajach przeglądarek. Urząd sugeruje, aby do tego celu wykorzystywać przeglądarkę Internet Explorer.