Czym jest analiza strategiczna? Metody analizy strategicznej

Podejmowanie decyzji stanowi codzienność w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa − od nich zależy jego szybkość rozwoju i osiąganie zysków.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przeprowadzenie analizy strategicznej może przynieść Ci szereg wartościowych informacji o czynnikach wewnętrznych i zewnętrznych, które wpływają na Twój biznes. Na czym ona polega i dlaczego warto z niej skorzystać? O tym poniżej!

Czym jest analiza strategiczna?

Analiza strategiczna stanowi pierwszy etap zarządzania strategicznego. Jest badaniem, które pozwala ocenić dotychczasowe działania firmy, a jednocześnie wyznaczyć nowe kierunki ekspansji, mając na uwadze zmienność otoczenia rynkowego.

W dużej mierze skupia się ona sprawdzeniu czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na kondycję przedsiębiorstwa, aniżeli naprawie błędów organizacyjnych.

Główne metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa

Sposoby badania kondycji i możliwości przedsiębiorstwa można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Zastosowanie ich obu pozwoli nabrać szerszej perspektywy i zachować obiektywność naszej oceny.

Koncepcja 5 sił Portera

Zakłada, że na atrakcyjność i powodzenie firmy w otoczeniu „makro” mają wpływ następujące aspekty:

  • siła przetargowa nabywców,
  • siła przetargowa dostawców
  • natężenie konkurencji,
  • zagrożenie związane z możliwością pojawienia się nowych producentów,
  • dostępność substytutów.

Więcej o tej koncepcji przeczytasz tutaj.

Mapa grup strategicznych

Jest narzędziem pozwalającym określić konkurencyjność innych podmiotów na rynku. Przedsiębiorstwa z danej branży dzielone są na grupy strategiczne, które następnie przedstawia się za pomocą mapy. Dzięki takiej graficznej prezentacji w łatwy sposób można rozpoznać możliwości i problemy strategiczne. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Analiza kluczowych czynników sukcesu

Jest metodą, wskazującą na cechy organizacji, które mają największy wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Po skomponowaniu listy owych właściwości i określenia stopnia ich wpływu otrzymujemy jej profil strategiczny. Należy wykonać to dla swojej firmy i przynajmniej jednego przedstawiciela konkurencji. Zestawienie ich razem umożliwia wgląd w nasze mocne i słabe strony. Sprawdź więcej informacji na temat KCS.

Analiza PEST

Określa podstawowe obszary środowiska zewnętrznego decydujące o funkcjonowaniu i pozycji organizacji. Są to:

  • sfera polityczna
  • sfera ekonomiczna
  • sfera społeczna
  • sfera technologiczna

Poprzez ocenę makrootoczenia – analiza PEST pomaga wyznaczyć przyszłą strategię działania.

Jak wybrać odpowiednią metodę analizy?

Nie istnieje jeden, idealny sposób na zweryfikowanie działania przedsiębiorstwa. Jest to jednostka zbyt skomplikowana i zależna od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych, aby móc dokonać dokładnej analizy. W praktyce należy dobrać kilka dostępnych metod do charakteru, pozycji i celów organizacji. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga ono wiedzy teoretycznej, a przede wszystkim doświadczenia. Niewątpliwie wiąże się to z włożeniem wysiłku i często dużych nakładów finansowych, jednak skutek w postaci sukcesu firmy jest tego wart.

Etapy opracowania analizy strategicznej

Przed podjęciem decyzji ważnej dla przyszłości organizacji, konieczne jest zaznajomienie się z jej charakterem i pozycją na rynku. Skuteczną analizę strategiczną przeprowadzisz, wykonując poniższe kroki:

  1. Scharakteryzuj swój przedmiot badań − w jakiej branży działa firma, jaki jest jej charakter, czy badasz ją całościowo, czy jej określony dział?
  2. Rozmawiaj z zespołem − zaczynając od członków zarządu, kierownictwa wyższego i niższego szczebla, kończąc na pracownikach. Rozmowa z nimi może Ci dostarczyć cennych informacji o występujących nieprawidłowościach.
  3. Prześledź działania firmy w wybranym okresie, jakie skutki przyniosły?
  4. Zastosuj metody analityczne, o których mowa w artykule. Najlepiej, abyś użył/-a kilku z nich, aby przyjrzeć się sytuacji z różnych perspektyw.
  5. Wyciągnij wnioski z badań i zaproponuj możliwe rozwiązania.
  6. Przygotuj i przedstaw wytyczne mające usprawnić funkcjonowanie firmy – w postaci raportu, prezentacji. Aspekt wizualny i sposób przekazu są równie istotne co wartość merytoryczna.
  7. Nadzoruj proces wdrażania zmian i jeśli jest taka potrzeba − dokonaj poprawek.
  8. Kontaktuj się z interesariuszami, aby mieć kontrolę nad wprowadzonymi procedurami.

Dlaczego warto korzystać z analizy strategicznej?

Przeprowadzenie kompleksowej oceny przedsiębiorstwa jest czasochłonne i kosztowne. Prawdopodobnie zaistnieje potrzeba spowolnienia działań w innych obszarach działalności, aby skupić się na dogłębnej analizie. Pomimo to, wartość dodana, którą możesz z niej uzyskać, z pewnością zaprocentuje na przyszłość. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa pomoże Ci:

  • Poznać specyfikę rynku i sektora, w którym działasz;
  • Dowiedzieć się, jakie masz silne strony i możliwości dalszego rozwoju, a także jakie kroki powinieneś podjąć w tym kierunku;
  • Zidentyfikować swoje słabości i ograniczyć ich wpływ lub jeśli to możliwe – usunąć je;
  • Osiągnąć przewagę konkurencyjną.

Tempo rozwoju i pojawiania się nowych graczy na rynku sprawia, że posiadanie dobrej strategii zarządzania jest koniecznością. Wykorzystanie przedstawionych powyżej narzędzi umożliwi Ci rozpoznanie swojej pozycji wśród konkurencji, podkreślenie atutów Twojej firmy i stawienie czoła wyzwaniom biznesowym.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
PowrótBlog – strona główna
Analiza strategiczna Blog Metody analizy strategicznej
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce