Przeprowadzenie analizy strategicznej może przynieść Ci szereg wartościowych informacji o czynnikach wewnętrznych i zewnętrznych, które wpływają na Twój biznes. Na czym ona polega i dlaczego warto z niej skorzystać? O tym poniżej!
Czym jest analiza strategiczna?
Analiza strategiczna stanowi pierwszy etap zarządzania strategicznego. Jest badaniem, które pozwala ocenić dotychczasowe działania firmy, a jednocześnie wyznaczyć nowe kierunki ekspansji, mając na uwadze zmienność otoczenia rynkowego.
W dużej mierze skupia się ona sprawdzeniu czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na kondycję przedsiębiorstwa, aniżeli naprawie błędów organizacyjnych.
Główne metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa
Sposoby badania kondycji i możliwości przedsiębiorstwa można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Zastosowanie ich obu pozwoli nabrać szerszej perspektywy i zachować obiektywność naszej oceny.
Koncepcja 5 sił Portera
Zakłada, że na atrakcyjność i powodzenie firmy w otoczeniu „makro” mają wpływ następujące aspekty:
- siła przetargowa nabywców,
- siła przetargowa dostawców
- natężenie konkurencji,
- zagrożenie związane z możliwością pojawienia się nowych producentów,
- dostępność substytutów.
Więcej o tej koncepcji przeczytasz tutaj.
Mapa grup strategicznych
Jest narzędziem pozwalającym określić konkurencyjność innych podmiotów na rynku. Przedsiębiorstwa z danej branży dzielone są na grupy strategiczne, które następnie przedstawia się za pomocą mapy. Dzięki takiej graficznej prezentacji w łatwy sposób można rozpoznać możliwości i problemy strategiczne. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Jest metodą, wskazującą na cechy organizacji, które mają największy wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Po skomponowaniu listy owych właściwości i określenia stopnia ich wpływu otrzymujemy jej profil strategiczny. Należy wykonać to dla swojej firmy i przynajmniej jednego przedstawiciela konkurencji. Zestawienie ich razem umożliwia wgląd w nasze mocne i słabe strony. Sprawdź więcej informacji na temat KCS.
Analiza PEST
Określa podstawowe obszary środowiska zewnętrznego decydujące o funkcjonowaniu i pozycji organizacji. Są to:
- sfera polityczna
- sfera ekonomiczna
- sfera społeczna
- sfera technologiczna
Poprzez ocenę makrootoczenia – analiza PEST pomaga wyznaczyć przyszłą strategię działania.
Jak wybrać odpowiednią metodę analizy?
Nie istnieje jeden, idealny sposób na zweryfikowanie działania przedsiębiorstwa. Jest to jednostka zbyt skomplikowana i zależna od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych, aby móc dokonać dokładnej analizy. W praktyce należy dobrać kilka dostępnych metod do charakteru, pozycji i celów organizacji. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga ono wiedzy teoretycznej, a przede wszystkim doświadczenia. Niewątpliwie wiąże się to z włożeniem wysiłku i często dużych nakładów finansowych, jednak skutek w postaci sukcesu firmy jest tego wart.
Etapy opracowania analizy strategicznej
Przed podjęciem decyzji ważnej dla przyszłości organizacji, konieczne jest zaznajomienie się z jej charakterem i pozycją na rynku. Skuteczną analizę strategiczną przeprowadzisz, wykonując poniższe kroki:
- Scharakteryzuj swój przedmiot badań − w jakiej branży działa firma, jaki jest jej charakter, czy badasz ją całościowo, czy jej określony dział?
- Rozmawiaj z zespołem − zaczynając od członków zarządu, kierownictwa wyższego i niższego szczebla, kończąc na pracownikach. Rozmowa z nimi może Ci dostarczyć cennych informacji o występujących nieprawidłowościach.
- Prześledź działania firmy w wybranym okresie, jakie skutki przyniosły?
- Zastosuj metody analityczne, o których mowa w artykule. Najlepiej, abyś użył/-a kilku z nich, aby przyjrzeć się sytuacji z różnych perspektyw.
- Wyciągnij wnioski z badań i zaproponuj możliwe rozwiązania.
- Przygotuj i przedstaw wytyczne mające usprawnić funkcjonowanie firmy – w postaci raportu, prezentacji. Aspekt wizualny i sposób przekazu są równie istotne co wartość merytoryczna.
- Nadzoruj proces wdrażania zmian i jeśli jest taka potrzeba − dokonaj poprawek.
- Kontaktuj się z interesariuszami, aby mieć kontrolę nad wprowadzonymi procedurami.
Dlaczego warto korzystać z analizy strategicznej?
Przeprowadzenie kompleksowej oceny przedsiębiorstwa jest czasochłonne i kosztowne. Prawdopodobnie zaistnieje potrzeba spowolnienia działań w innych obszarach działalności, aby skupić się na dogłębnej analizie. Pomimo to, wartość dodana, którą możesz z niej uzyskać, z pewnością zaprocentuje na przyszłość. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa pomoże Ci:
- Poznać specyfikę rynku i sektora, w którym działasz;
- Dowiedzieć się, jakie masz silne strony i możliwości dalszego rozwoju, a także jakie kroki powinieneś podjąć w tym kierunku;
- Zidentyfikować swoje słabości i ograniczyć ich wpływ lub jeśli to możliwe – usunąć je;
- Osiągnąć przewagę konkurencyjną.
Tempo rozwoju i pojawiania się nowych graczy na rynku sprawia, że posiadanie dobrej strategii zarządzania jest koniecznością. Wykorzystanie przedstawionych powyżej narzędzi umożliwi Ci rozpoznanie swojej pozycji wśród konkurencji, podkreślenie atutów Twojej firmy i stawienie czoła wyzwaniom biznesowym.