Forfaiting jako źródło finansowania firmy. Faktoring a forfaiting – główne różnice
Wiele przedsiębiorstw poszukuje sposobów na pozyskiwanie dodatkowego kapitału, aby móc zawierać określone transakcje handlowe. Jednym z nich jest forfaiting, który dosyć często jest uznawany za tożsamy z faktoringiem.
W tym artykule wyjaśnimy, na czym on polega oraz wskażemy różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami.
Co to forfaiting?
Forfaiting jest formą finansowania, która polega na wykupieniu (dyskontowaniu) wierzytelności, najczęściej w transakcjach międzynarodowych opartych np. na strategii global sourcingu.
Stronami umowy zawartej w ten sposób są:
Forfaitysta/cedent – zbywca wierzytelności/eksporter, sprzedawca produktów lub usług za granicą/ firma korzystająca z usługi forfaitingu;
Forfaiter – bank lub inna instytucja finansowa wykupujące wierzytelności fortaitysty.
W owym procesie biorą udział również importer (dłużnik forfaitingowy) zobowiązany do zapłaty oraz obsługujący go bank (gwarant), jednakże nie są oni stronami w umowie.
Warto wspomnieć, iż forfaiting jest zawierany poprzez tzw. umowę nienazwaną, która nie jest uregulowana żadnymi przepisami prawnymi. Wynika to z powszechnie obowiązującej w polskim prawie zasady swobody umów, co pozwala na kreowanie ich warunków w dowolny sposób. Oczywiście, muszą być one wciąż zgodne z innymi regulacjami. Zazwyczaj korzysta się w tym przypadku z przepisów prawa cywilnego dotyczących cesji wierzytelności oraz sprzedaży.
Przebieg forfaitingu
Forfaiting opiera się na tym, iż eksporter sprzedaje swój towar poza granice kraju z długim terminem płatności. Z tego tytułu zawiera umowę handlową z importerem, który staje się jednocześnie dłużnikiem.
Następnie nabywca towaru zwraca się do banku, instytucji finansowej, aby zabezpieczyć ową płatność. Wykonuje się to przeważnie poprzez wystawienie weksla lub zawarcie akredytywy z drugą stroną transakcji.
Następnie forfaiter kupuje powstałą wierzytelność przed koniec terminu płatności i pobiera odsetki dyskontowe lub przejmuje ryzyko niewypłacalności nabywcy.
Spełnienie warunków umowy handlowej pomiędzy eksporterem a importerem – dostawa towaru, wykonanie usługi.
Bank wypłaca ustaloną kwotę wierzytelności (z tej wartości pobiera również prowizję za pośrednictwo w całym procesie) eksporterowi.
Transakcja dobiega końca – importer ma obowiązek spłaty należności.
Zalety i wady forfaitingu
Jakie są zalety oraz wady forfaitingu? Są to m.in.:
ZALETY
Elastyczność – można z niego korzystać w wielu rodzajach transakcji, a jego warunki można negocjować w taki sposób, aby każda ze stron umowy czerpała z tego korzyści;
Minimalizacja ryzyka – przedsiębiorcy dostają możliwość przeniesienia ryzyka finansowego na inną instytucję (forfaitera), w ten sposób mogą uniknąć np. bankructwa, upadłości firmy;
Jest alternatywą dla innych sposobów finansowania np. kredytów bankowych, pożyczek;
Pozwala na utrzymanie prawidłowej wartości wskaźnika płynności finansowej, który w dużej mierze decyduje o dobrej sytuacji przedsiębiorstwa;
To skrócony i uproszczony sposób zawierania transakcji w handlu międzynarodowym;
Szczegóły transakcji są poufne, co zabezpiecza podmioty gospodarcze przed wyjawieniem tajemnic handlowych.
WADY
Jest dedykowany transakcjom międzynarodowym, więc nie sprawdzi się dla firm, które działają jedynie na terenie własnego kraju;
Przeważnie minimalna wartość transakcji, którą można wykonać za pomocą forfaitingu, jest dosyć wysoka. Dla małych i średnich firm mogą być to zbyt wysokie sumy;
Forfaiting wymaga przygotowania rzetelnej dokumentacji, a sam proces może być bardzo czasochłonny;
Ze względu na przeniesienie ryzyka na instytucję finansową czy bank oznacza to mniejszą kontrolę dla sprzedawcy.
Faktoring a forfaiting – różnice
Często mylonym z forfaitingiem sposobem finansowania firmy jest faktoring. Występują jednak pomiędzy nimi istotne różnice. Przedstawiamy kilka z nich:
Jak już było to wcześniej wspomniane, forfaiting stosowany jest w transakcjach międzynarodowych. Faktoring wykorzystuje się zarówno w handlu międzynarodowym, jak i krajowym.
Z forfaitingu korzystają przeważnie duże przedsiębiorstwa. Faktoring jest łatwiej dostępny dla małych i średnich firm.
Forfaiting dotyczy transakcji długoterminowych, trwających nawet kilka lat. Faktoring dotyczy należności krótkoterminowych (zazwyczaj maksymalnie do 3 miesięcy).
Umowa forfaitingu może dotyczyć jedynie jednej transakcji. W faktoringu możliwe jest zawarcie pojedynczej umowy na kilka różnych wierzytelności.
Za uiszczenie kosztów forfaitingu odpowiada importer (nabywca towarów lub usług). Z kolei w faktoringu jest to obowiązek faktoranta, czyli sprzedawcy.
Usługa forfaitingu opiera się zawarciu akredytywy, wystawieniu weksli, gwarancji, co może dodatkowo może komplikować proces. W faktoringu jest to uproszczone – należności reguluje się na podstawie faktur.
Forfaiting ogranicza się jedynie do wykupu wierzytelności. Firmy faktoringowe dosyć często oferują dodatkowo usługi windykacyjne lub scoring kredytowy.
Finansowanie w ramach forfaitingu wynosi 100% wartości transakcji, natomiast w faktoringu – pomiędzy 80% a 90%.
Faktoring i forfaiting – podobieństwa
Warto jednak wspomnieć o pewnych aspektach, które dla tych obu form finansowania są tożsame.
Faktoring i forfaiting dotyczą sprzedaży i przeniesienia aktywów finansowych (należności lub faktur);
Są wykorzystywane do poprawy płynności finansowej lub zdolności kredytowej przedsiębiorstwa, zdobycia dodatkowego kapitału;
Obie transakcje wymagają przedstawienia odpowiedniej dokumentacji świadczącej o kondycji firmy i przeprowadzenia w związku z tym badania due diligence;
Służą do zmniejszenia ryzyka finansowego.
Usługi faktoringowe oraz forfaitingowe są pełnione przez wyspecjalizowane w tej dziedzinie firmy.
Podsumowanie
Forfaiting stanowi jedną z możliwości zarządzania finansami firmy i utrzymaniem przepływów pieniężnych na prawidłowym poziomie. Dosyć często jest on mylony z faktoringiem, dlatego też warto zaznajomić się z tymi dwoma pojęciami i zrozumieć ich specyfikę. Wybór najlepszego rozwiązania zależy od oczekiwań przedsiębiorcy i korzyści, jakie chce osiągnąć. Z reguły forfaiting jest bardziej dopasowany do potrzeb dużych firm, natomiast faktoring – małych i średnich przedsiębiorstw.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Upadłość konsumencka to proces, który pozwala osobom fizycznym na pozbycie się długów w przypadku trwałej niewypłacalności. Wielu przedsiębiorców jednak zastanawia się, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej uniemożliwia skorzystanie z tej formy wsparcia prawnego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo