Wiele przedsiębiorstw poszukuje sposobów na pozyskiwanie dodatkowego kapitału, aby móc zawierać określone transakcje handlowe. Jednym z nich jest forfaiting, który dosyć często jest uznawany za tożsamy z faktoringiem.
W tym artykule wyjaśnimy, na czym on polega oraz wskażemy różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami.
Forfaiting jest formą finansowania, która polega na wykupieniu (dyskontowaniu) wierzytelności, najczęściej w transakcjach międzynarodowych opartych np. na strategii global sourcingu.
Stronami umowy zawartej w ten sposób są:
W owym procesie biorą udział również importer (dłużnik forfaitingowy) zobowiązany do zapłaty oraz obsługujący go bank (gwarant), jednakże nie są oni stronami w umowie.
Warto wspomnieć, iż forfaiting jest zawierany poprzez tzw. umowę nienazwaną, która nie jest uregulowana żadnymi przepisami prawnymi. Wynika to z powszechnie obowiązującej w polskim prawie zasady swobody umów, co pozwala na kreowanie ich warunków w dowolny sposób. Oczywiście, muszą być one wciąż zgodne z innymi regulacjami. Zazwyczaj korzysta się w tym przypadku z przepisów prawa cywilnego dotyczących cesji wierzytelności oraz sprzedaży.
Jakie są zalety oraz wady forfaitingu? Są to m.in.:
ZALETY
WADY
Często mylonym z forfaitingiem sposobem finansowania firmy jest faktoring. Występują jednak pomiędzy nimi istotne różnice. Przedstawiamy kilka z nich:
Warto jednak wspomnieć o pewnych aspektach, które dla tych obu form finansowania są tożsame.
Forfaiting stanowi jedną z możliwości zarządzania finansami firmy i utrzymaniem przepływów pieniężnych na prawidłowym poziomie. Dosyć często jest on mylony z faktoringiem, dlatego też warto zaznajomić się z tymi dwoma pojęciami i zrozumieć ich specyfikę. Wybór najlepszego rozwiązania zależy od oczekiwań przedsiębiorcy i korzyści, jakie chce osiągnąć. Z reguły forfaiting jest bardziej dopasowany do potrzeb dużych firm, natomiast faktoring – małych i średnich przedsiębiorstw.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!