Ôć▓ Blog ifirma.pl

Metoda delficka i jej zastosowanie w zarz─ůdzaniu strategicznym

|
Kolokwialnie rzecz ujmuj─ůc, metoda delficka oparta jest na popularnym powiedzeniu ÔÇ×co dwie g┼éowy to nie jednaÔÇŁ. Nawi─ůzuje do staro┼╝ytnego miasta Delfy, w kt├│rym kap┼éanka Pytia ze ┼Ťwi─ůtyni Apollina przepowiada┼éa przysz┼éo┼Ť─ç. Czy wiesz, w jaki spos├│b mo┼╝esz j─ů wykorzysta─ç w tworzeniu strategii swojej firmy? Przekonajmy si─Ö!
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Czym jest metoda delficka?

Jest to technika badawcza, kt├│r─ů przeprowadza si─Ö w formie panelu, z┼éo┼╝onego z grupy specjalist├│w w okre┼Ťlonej dziedzinie (zazwyczaj powinno to by─ç 10-18 os├│b). Jego celem jest pozyskanie informacji i opinii na temat zjawiska, mo┼╝liwego do wyst─ůpienia w przysz┼éo┼Ťci. Spostrze┼╝enia ekspert├│w s─ů zbierane przez moderatora za pomoc─ů pyta┼ä (zazwyczaj zadawanych za pomoc─ů kwestionariusza ankiet). Nast─Öpnie uzyskane odpowiedzi s─ů podsumowane w raporcie ko┼äcowym. Proces jest powtarzany, dop├│ki nie uzyskamy sp├│jnej informacji zwrotnej, wsp├│lnego stanowiska przez wszystkich cz┼éonk├│w grupy.

Zastosowanie metody delfickiej w zarz─ůdzaniu strategicznym

Przewidywanie mo┼╝liwych wydarze┼ä, kryzys├│w gospodarczych, trend├│w czy mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju ma du┼╝e znaczenie w biznesie i zarz─ůdzaniu w┼éasnym przedsi─Öbiorstwem. Jednak ilo┼Ťciowa analiza dost─Öpnych danych nie zawsze jest w stanie dostarczy─ç wyczerpuj─ůcych informacji. W szczeg├│lno┼Ťci w przypadku innowacyjnych pomys┼é├│w i ca┼ékowicie nowych produkt├│w, kt├│re nie mog─ů dostarczy─ç danych historycznych, kt├│re mo┼╝na by por├│wna─ç z aktualn─ů sytuacj─ů. W├│wczas pozostaj─ů nam badania jako┼Ťciowe, do kt├│rych nale┼╝y m.in. metoda delficka.

Jak korzysta─ç z metody delfickiej?

Poszczeg├│lne etapy badania mo┼╝na przedstawi─ç za pomoc─ů poni┼╝szego schematu.

  1. Okre┼Ťlenie problemu
  2. Sprecyzuj jak─ů kwesti─Ö chcesz poruszy─ç, wyra┼║ j─ů w spos├│b konkretny i klarowny.

  3. Stworzenie panelu badania
  4. To wa┼╝ny krok, kt├│rego dobre przygotowanie zapewni Ci sprawne przeprowadzenie ca┼éego procesu. Na pocz─ůtek, wybierz ekspert├│w, z kt├│rymi chcia┼éby┼Ť/-aby┼Ť nawi─ůza─ç wsp├│┼éprac─Ö. Grupa powinna by─ç zr├│┼╝nicowana, aby zachowa─ç obiektywizm i mie─ç dost─Öp do r├│┼╝nych perspektyw. W zale┼╝no┼Ťci od tematu badania mog─ů to by─ç np. wyk┼éadowcy akademiccy, biznesmeni z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem, a nawet osoby dopiero stawiaj─ůce swoje pierwsze kroki w wybranej dziedzinie, bran┼╝y. Po┼é─ůczenie wiedzy, praktyki oraz ┼Ťwie┼╝ego spojrzenia mo┼╝e dostarczy─ç Ci ciekawych wynik├│w.

    W dalszej kolejno┼Ťci, zdecyduj, kto b─Ödzie moderatorem panelu. Musi by─ç to osoba posiadaj─ůca wiedz─Ö z zakresu tematyki badania, aby zrozumie─ç tok my┼Ťlenia uczestnik├│w, a jednocze┼Ťnie powinna by─ç bezstronna i zajmowa─ç neutraln─ů pozycj─Ö.

    Przygotuj narz─Ödzie, dzi─Öki kt├│remu zbierzesz opinie uczestnik├│w. Mo┼╝e by─ç to kwestionariusz ankiety, do kt├│rego nale┼╝y skonstruowa─ç trafne pytania.

  5. Zbieranie informacji
  6. Przeprowad┼║ ankiet─Ö w┼Ťr├│d cz┼éonk├│w grupy, zbierz udzielone odpowiedzi.

  7. Analiza informacji
  8. Po┼é─ůcz i zestaw ze sob─ů zebrane informacje.

  9. Ocena otrzymanych odpowiedzi
  10. Okre┼Ťl, czy przedstawione stanowiska s─ů ze sob─ů sp├│jne. Za pierwszym podej┼Ťciem jest to raczej ma┼éo prawdopodobne. Stw├│rz raport podsumowuj─ůcy wyniki, kt├│ry przeka┼╝esz do wgl─ůdu uczestnikom panelu wraz z kolejnym kwestionariuszem ankiety (pytania maj─ů dotyczy─ç tego samego tematu, aczkolwiek mo┼╝esz je udoskonali─ç). Eksperci b─Öd─ů mogli przejrze─ç sprawozdanie i anonimowo wyrazi─ç opini─Ö o pogl─ůdach reszty uczestnik├│w.

  11. Osi─ůgniecie konsensusu
  12. Proces przeprowadzania ankiety i analizy powinien trwa─ç do momentu, a┼╝ odpowiedzi ekspert├│w zaczn─ů tworzy─ç pewn─ů sp├│jn─ů ca┼éo┼Ť─ç, ich tok my┼Ťlenia zacznie by─ç zbie┼╝ny.

  13. Prezentacja wynik├│w
  14. Po osi─ůgni─Öciu porozumienia, przeanalizuj otrzymane wyniki i przygotuj plan dzia┼éania.

Rys.1 Schemat procedury

 

schemat metody delfickiej

Metoda delficka – schemat

Zalety i wady metody delfickiej

ZALETY

  • Anonimowo┼Ť─ç uczestnik├│w badania, co zach─Öca do swobodnego dzielenia si─Ö swoj─ů opini─ů;
  • Mniejsze ryzyko wyst─ůpienia konflikt├│w, ze wzgl─Ödu na udzia┼é moderatora, kt├│ry kontroluje ca┼éy proces i daje czas oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç do modyfikacji pogl─ůd├│w;
  • Eksperci anga┼╝uj─ů si─Ö w ca┼éy proces i mog─ů pomaga─ç we wdra┼╝aniu wybranych rozwi─ůza┼ä;
  • Otrzymanie obiektywnych wynik├│w;
  • Mo┼╝na uzyska─ç kilka mo┼╝liwo┼Ťci rozwi─ůzania problemu;
  • Przeprowadzenie panelu zazwyczaj nie wymaga du┼╝ych nak┼éad├│w finansowych, ani specjalnych narz─Ödzi ÔÇô najistotniejszy jest czas, potrzebny do zebrania finalnych pomys┼é├│w.

WADY

  • Je┼╝eli wyst─Öpuje du┼╝a r├│┼╝nica zda┼ä mi─Ödzy uczestnikami, ca┼éy proces mo┼╝e si─Ö znacznie wyd┼éu┼╝y─ç;
  • Ograniczona mo┼╝liwo┼Ť─ç dyskusji i wymiany pogl─ůd├│w mi─Ödzy sob─ů;
  • Moderator musi mie─ç wysokie kompetencje interpersonalne, aby nadzorowa─ç proces oraz umiej─Ötno┼Ť─ç analityczne, potrzebne do przygotowania kompletnego raportu.
Metoda delficka ÔÇô przyk┼éad
Metod─Ö delfick─ů mo┼╝na wykorzysta─ç w r├│┼╝nych obszarach, r├│wnie┼╝ w biznesie do np. opracowania kluczowych czynnik├│w sukcesu (KCS) w bran┼╝y e-commerce.

1. Okre┼Ťlenie problemu

Handel e-commerce jest pr─Ö┼╝nie rozwijaj─ůc─ů si─Ö bran┼╝─ů, umo┼╝liwiaj─ůc─ů wykonywanie mi─Ödzynarodowych transakcji. Przewiduje si─Ö, ┼╝e do 2040 roku 95% transakcji zakupowych b─Ödzie dokonywana online. Z tego wzgl─Ödu warto inwestowa─ç w ten obszar, a przy tym mie─ç na uwadze rosn─ůc─ů konkurencj─Ö. Dob├│r KCS pomo┼╝e Ci zdecydowa─ç, na czym skupi─ç si─Ö w swojej strategii zarz─ůdzania. Twoimi problemami badawczymi mog─ů by─ç:

  • Jaki jest obecny stan bran┼╝y e-commerce i czy mo┼╝liwa jest jego poprawa?
  • Jakie dzia┼éania maj─ů najwi─Öksz─ů szans─Ö powodzenia w bran┼╝y na przestrzeni 5-10 lat?
  • Jakie rozwi─ůzania s─ů mo┼╝liwe do realizacji, bior─ůc pod uwag─Ö warunki polityczno-gospodarcze?

2. Stworzenie panelu badania

Selekcja ekspert├│w posiadaj─ůcych kwalifikacje do udzia┼éu w badaniu i moderatora. Przygotowanie kwestionariusza ankiety, kt├│ry powinien umo┼╝liwi─ç zidentyfikowanie wspomnianych czynnik├│w, ich selekcj─Ö oraz nadanie wag stosuj─ůc skal─Ö Likerta (od 1 do 5, przy czym 1 oznacza brak/niewielki wp┼éyw czynnika, a 5 ÔÇô du┼╝y/bardzo du┼╝y wp┼éyw).

3. Zbieranie informacji

Zgromadzenie wybranych przez ekspert├│w KCS dla bran┼╝y e-commerce.

4. Analiza informacji

Zestawienie ze sob─ů wynik├│w ankiety.

5. Ocena otrzymanych odpowiedzi

Weryfikacja, czy przedstawione kluczowe czynniki sukcesu s─ů istotne dla badania. Usuni─Öcie czynnik├│w nieistotnych lub tych, kt├│re by┼éy wspominane najrzadziej. Opracowanie raportu podsumowuj─ůcego.

6. Ponowne zbieranie i analiza informacji oraz ocena otrzymanych odpowiedzi

Przekazanie raportu uczestnikom i przeprowadzenie kolejnej rundy ankiety w celu skorygowania odpowiedzi.

7. Osi─ůgni─Öcie konsensusu

Proces nale┼╝y powtarza─ç, dop├│ki z odpowiedzi nie wy┼éoni─ů si─Ö kluczowe czynniki sukcesu wraz z ich wagami.

8. Prezentacja wynik├│w

Przygotowanie raportu konsoliduj─ůcego badanie i strategii dzia┼éania dla podmiotu z bran┼╝y e-commerce.

Podsumowanie

Przedstawiona w artykule metoda opiera si─Ö o subiektywne opinie i przekonania ludzi. Pomimo ograniczenia wp┼éywu grupowego poprzez anonimowe i indywidualne udzielanie odpowiedzi, wci─ů┼╝ wyst─Öpuje ryzyko projektowania cudzych os─ůd├│w. Warto mie─ç to na uwadze, decyduj─ůc si─Ö na ten spos├│b szukania rozwi─ůza┼ä strategicznych i pos┼éugiwa─ç si─Ö r├│wnie┼╝ innymi rodzajami analizy (zw┼éaszcza o charakterze ilo┼Ťciowym), aby otrzyma─ç pe┼ény obraz badanego problemu.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zesp├│┼é specjalist├│w tworzony przez osoby wyr├│┼╝niaj─ůce si─Ö do┼Ťwiadczeniem oraz wiedz─ů z r├│┼╝nych obszar├│w.

┼Üwiadomi potrzeb naszych czytelnik├│w, skupiamy si─Ö na tworzeniu zrozumia┼éych tre┼Ťci, kt├│re b─Öd─ů w stanie przybli┼╝y─ç im cz─Östo zawi┼ée zagadnienia z zakresu rachunkowo┼Ťci, marketingu, ekonomii, ksi─Ögowo┼Ťci czy zarz─ůdzania. Ostateczny dob├│r bie┼╝─ůcej tematyki uzale┼╝niany jest od preferencji docelowych odbiorc├│w, zmian zachodz─ůcych w biznesowym ┼Ťrodowisku, a tak┼╝e samych do┼Ťwiadcze┼ä i umiej─Ötno┼Ťci specjalist├│w odpowiadaj─ůcych za proces tworzenia tekst├│w.

W efekcie zesp├│┼é ekspert├│w Ifirma bierze czynny udzia┼é w rozwoju r├│┼╝nego rodzaju biznes├│w, pomagaj─ůc zar├│wno ich za┼éo┼╝ycielom, jak i pracownikom efektywniej organizowa─ç prac─Ö przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwi─ůza┼ä.

Rozumiej─ůc istot─Ö profesjonalnego podej┼Ťcia do poruszanych zagadnie┼ä, ka┼╝dy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty spos├│b, zwi─Ökszaj─ůc tak istotn─ů jasno┼Ť─ç przekazu, co pozytywnie wp┼éywa na podkre┼Ťlenie najbardziej u┼╝ytecznych tre┼Ťci. W efekcie podejmowane przez nasz zesp├│┼é praktyki w szerszej perspektywie mo┼╝na rozpatrywa─ç jako d─ů┼╝enie do zwi─Ökszenia ┼Ťwiadomo┼Ťci i wyczucia biznesowego os├│b aktywnie dzia┼éaj─ůcych na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firm─Ö

Już za 149 zł

miesi─Öcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokument├│w i formalno┼Ťciach
  • Przydzielamy dedykowan─ů ksi─Ögow─ů
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,ÔÇĘa ksi─Ögowa rozlicza miesi─ůc i wysy┼éa deklaracje
My┼Ťlisz o zmianie ksi─Ögowego?

Zostaw sw├│j numer telefonu, a my znajdziemy ksi─Ögowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zach─Öcamy do komentowania naszych artyku┼é├│w. Wyra┼║ swoje zdanie i w┼é─ůcz si─Ö w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatk├│w i ksi─Ögowo┼Ťci) u┼╝ytkownik├│w ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon ÔÇô skontaktuj si─Ö z nami.

    Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzib─ů we Wroc┼éawiu. Dodaj─ůc komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imi─Ö i nazwisko, adres e-mail oraz tre┼Ť─ç komentarza. W systemie odnotowywany jest tak┼╝e adres IP, z wykorzystaniem kt├│rego doda┼ée┼Ť komentarz. Dane zostaj─ů zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane s─ů przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikaj─ůcej z dodania komentarza. Dane s─ů przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak r├│wnie┼╝ w celu obrony lub dochodzenia roszcze┼ä. Dane w bazie systemu WordPress s─ů w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczeg├│┼éach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz si─Ö ze strony polityki prywatno┼Ťci serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wsz─Ödzie

    Z ifirma.pl masz ksi─Ögowo┼Ť─ç w swoim telefonie. Wysy┼éaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jeste┼Ť. Aplikacj─Ö znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie