Kolokwialnie rzecz ujmując, metoda delficka oparta jest na popularnym powiedzeniu „co dwie głowy to nie jedna”. Nawiązuje do starożytnego miasta Delfy, w którym kapłanka Pytia ze świątyni Apollina przepowiadała przyszłość. Czy wiesz, w jaki sposób możesz ją wykorzystać w tworzeniu strategii swojej firmy? Przekonajmy się!
Jest to technika badawcza, którą przeprowadza się w formie panelu, złożonego z grupy specjalistów w określonej dziedzinie (zazwyczaj powinno to być 10-18 osób). Jego celem jest pozyskanie informacji i opinii na temat zjawiska, możliwego do wystąpienia w przyszłości. Spostrzeżenia ekspertów są zbierane przez moderatora za pomocą pytań (zazwyczaj zadawanych za pomocą kwestionariusza ankiet). Następnie uzyskane odpowiedzi są podsumowane w raporcie końcowym. Proces jest powtarzany, dopóki nie uzyskamy spójnej informacji zwrotnej, wspólnego stanowiska przez wszystkich członków grupy.
Przewidywanie możliwych wydarzeń, kryzysów gospodarczych, trendów czy możliwości rozwoju ma duże znaczenie w biznesie i zarządzaniu własnym przedsiębiorstwem. Jednak ilościowa analiza dostępnych danych nie zawsze jest w stanie dostarczyć wyczerpujących informacji. W szczególności w przypadku innowacyjnych pomysłów i całkowicie nowych produktów, które nie mogą dostarczyć danych historycznych, które można by porównać z aktualną sytuacją. Wówczas pozostają nam badania jakościowe, do których należy m.in. metoda delficka.
Poszczególne etapy badania można przedstawić za pomocą poniższego schematu.
Sprecyzuj jaką kwestię chcesz poruszyć, wyraź ją w sposób konkretny i klarowny.
To ważny krok, którego dobre przygotowanie zapewni Ci sprawne przeprowadzenie całego procesu. Na początek, wybierz ekspertów, z którymi chciałbyś/-abyś nawiązać współpracę. Grupa powinna być zróżnicowana, aby zachować obiektywizm i mieć dostęp do różnych perspektyw. W zależności od tematu badania mogą to być np. wykładowcy akademiccy, biznesmeni z wieloletnim doświadczeniem, a nawet osoby dopiero stawiające swoje pierwsze kroki w wybranej dziedzinie, branży. Połączenie wiedzy, praktyki oraz świeżego spojrzenia może dostarczyć Ci ciekawych wyników.
W dalszej kolejności, zdecyduj, kto będzie moderatorem panelu. Musi być to osoba posiadająca wiedzę z zakresu tematyki badania, aby zrozumieć tok myślenia uczestników, a jednocześnie powinna być bezstronna i zajmować neutralną pozycję.
Przygotuj narzędzie, dzięki któremu zbierzesz opinie uczestników. Może być to kwestionariusz ankiety, do którego należy skonstruować trafne pytania.
Przeprowadź ankietę wśród członków grupy, zbierz udzielone odpowiedzi.
Połącz i zestaw ze sobą zebrane informacje.
Określ, czy przedstawione stanowiska są ze sobą spójne. Za pierwszym podejściem jest to raczej mało prawdopodobne. Stwórz raport podsumowujący wyniki, który przekażesz do wglądu uczestnikom panelu wraz z kolejnym kwestionariuszem ankiety (pytania mają dotyczyć tego samego tematu, aczkolwiek możesz je udoskonalić). Eksperci będą mogli przejrzeć sprawozdanie i anonimowo wyrazić opinię o poglądach reszty uczestników.
Proces przeprowadzania ankiety i analizy powinien trwać do momentu, aż odpowiedzi ekspertów zaczną tworzyć pewną spójną całość, ich tok myślenia zacznie być zbieżny.
Po osiągnięciu porozumienia, przeanalizuj otrzymane wyniki i przygotuj plan działania.
Rys.1 Schemat procedury
ZALETY
WADY
1. Określenie problemu
Handel e-commerce jest prężnie rozwijającą się branżą, umożliwiającą wykonywanie międzynarodowych transakcji. Przewiduje się, że do 2040 roku 95% transakcji zakupowych będzie dokonywana online. Z tego względu warto inwestować w ten obszar, a przy tym mieć na uwadze rosnącą konkurencję. Dobór KCS pomoże Ci zdecydować, na czym skupić się w swojej strategii zarządzania. Twoimi problemami badawczymi mogą być:
2. Stworzenie panelu badania
Selekcja ekspertów posiadających kwalifikacje do udziału w badaniu i moderatora. Przygotowanie kwestionariusza ankiety, który powinien umożliwić zidentyfikowanie wspomnianych czynników, ich selekcję oraz nadanie wag stosując skalę Likerta (od 1 do 5, przy czym 1 oznacza brak/niewielki wpływ czynnika, a 5 – duży/bardzo duży wpływ).
3. Zbieranie informacji
Zgromadzenie wybranych przez ekspertów KCS dla branży e-commerce.
4. Analiza informacji
Zestawienie ze sobą wyników ankiety.
5. Ocena otrzymanych odpowiedzi
Weryfikacja, czy przedstawione kluczowe czynniki sukcesu są istotne dla badania. Usunięcie czynników nieistotnych lub tych, które były wspominane najrzadziej. Opracowanie raportu podsumowującego.
6. Ponowne zbieranie i analiza informacji oraz ocena otrzymanych odpowiedzi
Przekazanie raportu uczestnikom i przeprowadzenie kolejnej rundy ankiety w celu skorygowania odpowiedzi.
7. Osiągnięcie konsensusu
Proces należy powtarzać, dopóki z odpowiedzi nie wyłonią się kluczowe czynniki sukcesu wraz z ich wagami.
8. Prezentacja wyników
Przygotowanie raportu konsolidującego badanie i strategii działania dla podmiotu z branży e-commerce.
Przedstawiona w artykule metoda opiera się o subiektywne opinie i przekonania ludzi. Pomimo ograniczenia wpływu grupowego poprzez anonimowe i indywidualne udzielanie odpowiedzi, wciąż występuje ryzyko projektowania cudzych osądów. Warto mieć to na uwadze, decydując się na ten sposób szukania rozwiązań strategicznych i posługiwać się również innymi rodzajami analizy (zwłaszcza o charakterze ilościowym), aby otrzymać pełny obraz badanego problemu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!