Zakupy przez Internet nie są już jedynie wygodną alternatywą, a coraz częściej stanowią standardową praktykę. W związku z tym tak ważne jest, aby właściciele takich firm potrafili wyróżniać się na tle dużej konkurencji i rozwijać swój biznes. Pomóc Ci w tym może strategiczna karta wyników!
Czym jest strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników (BSC – balanced scorecard) stanowi jedno z narzędzi, służące do efektywnego zarządzania strategią firmy. Odbywa się to poprzez określenie celów przedsiębiorstwa lub projektu, wykorzystaniu danych ilościowych (wskaźników KPI) do mierzenia postępu, a następnie wdrożenia wybranych rozwiązań.
4 perspektywy strategicznej karty wyników
Punktem wyjścia metody jest spojrzenie na swoją działalność z 4 różnych aspektów, które są od siebie zależne. Zrozumienie każdej z nich pozwala spełnić potrzeby interesariuszy (klientów, dostawców itd.) i osiągać wymierne korzyści finansowe. Są to następujące perspektywy:
Finanse – skupia się na wynikach finansowych (zyski, koszty, zobowiązania itd.);
Procesy wewnętrzne – zwraca uwagę na wydajność i jakość procesów biznesowych (np. produkcja produktu, poziom obsługi klienta). Pozwala na kontrolę pod kątem wykrywania wszelkich nieprawidłowości;
Rozwój – odnosi się do sposobu zarządzania wiedzą w firmie, infrastrukturą IT czy kapitałem ludzkim (sprawdzenie m.in. czy sposoby przechowywania informacji są wystarczająco bezpieczne, skuteczności szkoleń przeprowadzanych wśród pracowników itd.);
Klient – jest istotna ze względu na opinie i satysfakcję konsumentów, informacje zwrotne są wykorzystywane do doskonalenia oferty, zmiany cen, podnoszenia jakości usług itp.
Przykład strategicznej karty wyników – e-commerce
Jedną z branż, w której można użyć strategicznej karty wyników, jest e-commerce. W tym przypadku, ze względu na jej specyfikę i silną zależność od Internetu istotna będzie tutaj zwłaszczaperspektywa klienta. Efektywność wewnętrzna jest niemniej ważna, gdyż ściśle wiąże się z jakością oferowanych usług wpływającą na zadowolenie odbiorców oferty.
Określ swoje cele względem 4 perspektyw
Do każdej z wcześniej wspomnianych perspektyw dopasuj cele strategiczne, które chciałbyś/-abyś osiągnąć. Powinny być one dokładnie sprecyzowane i realne do wykonania. Np.:
Perspektywa finansowa
Cele: zwiększyć przychody ze sprzedaży o 20% i obniżyć koszty o 10%
Perspektywa procesów wewnętrznych
Cel: dywersyfikacja oferty produktów lub usług
Perspektywa rozwoju
Cele: zwiększenie satysfakcji pracowników, zwiększenie ilości szkoleń
Perspektywa klienta
Cel: zwiększenie bazy klientów o 5%, zwiększenie zadowolenia klientów z usług do 95%
Dobierz KPI do każdego obszaru
Chcąc zrealizować powyższe cele, potrzebujesz danych, dzięki którym będziesz wiedział/-a od czego zaczynasz i czy podejmowane decyzje mają przełożenie na wyniki. Jakich wskaźników warto użyć?
Finanse – zysk brutto/netto, średni przychód na użytkownika, wolne przepływy pieniężne, wydatki na marketing;
Procesy wewnętrzne – liczba nowych produktów wprowadzonych na rynek w danym roku, przychód ze sprzedaży nowych produktów;
Rozwój – pomiar wydajności pracowników, rotacja pracowników, stosunek awansów wewnętrznych do rekrutacji zewnętrznej, ilość pracowników biorących udział w danym szkoleniu, wskaźnik satysfakcji ze szkolenia, pomiar efektywności pracy przed i po danym szkoleniu;
Klient – pomiar satysfakcji klienta z produktu, usług za pomocą ankiet, wskaźnik zwrotów, wskaźnik retencji, cykl życia klienta.
Zbierz dane i przeanalizuj wyniki
Monitoruj systematycznie statystyki, raz na jakiś czas porównuj je z danymi z przeszłości. Czy podjęte działania przynoszą oczekiwane rezultaty, co wymaga poprawienia? Wprowadź potrzebne zmiany.
Dostosuj swoje cele
Być może wcześniej określone cele okażą się na dany moment niemożliwe do zrealizowania. W takim razie dostosuj je do swojej sytuacji. Jeden cel możesz podzielić na kilka mniejszych, które będą łatwiejsze do osiągnięcia, w krótkim czasie lub wydłuż czas na realizację poszczególnych działań.
Powtórz proces
Warto korzystać ze strategicznej karty wyników co jakiś czas, aby móc na bieżąco badać, czy nasze działania pozwalają osiągnąć, a później utrzymać dobrą pozycję na rynku.
Korzyści strategicznej karty wyników
Jakie zalety niesie ze sobą wykorzystanie strategicznej karty wyników w swoim biznesie? Są to przede wszystkim:
Kompleksowy wgląd w wyniki finansowe i niefinansowe firmy, które posłużą do weryfikacji celów i doskonalenia;
Optymalizacja kosztów, a także nieefektywnych procesów;
Niewłaściwe dopasowanie wskaźników do postawionych celów;
Brak śledzenia postępów;
Traktowanie BSC jako jednorazowego projektu, aniżeli składowej długoterminowej strategii zarządzania.
Podsumowanie
Strategiczna karta wyników to sposób na wykrywanie błędów i niedociągnięć w procesach e-commerce. Wedle 4 opisanych perspektyw, możesz wprowadzić potrzebne zmiany w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, procesami wewnętrznymi, relacji z klientami czy poprawy swojej sytuacji finansowej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników stanowi jedno z narzędzi, służące do efektywnego zarządzania strategią firmy. Odbywa się to poprzez określenie celów przedsiębiorstwa lub projektu, wykorzystaniu danych ilościowych do mierzenia postępu, a następnie wdrożenia wybranych rozwiązań.
Czemu służy strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników to sposób na wykrywanie błędów i niedociągnięć w procesach e-commerce.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jesteś wspólnikiem spółki cywilnej i zastanawiasz się, jak będą płacone zaliczki na podatek dochodowy w przypadku zmiany wspólników lub udziałów w spółce? W dzisiejszym artykule opiszemy ten temat.
Fizjoterapeuci, którzy chcą prowadzić własną działalność, mogą to robić jako podmiot leczniczy lub praktyka zawodowa. Zanim rozpoczną własną praktykę, muszą jednak wypełnić formalności związane z założeniem firmy. Jakie są zasady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej dla fizjoterapeutów?
Księga protokołów to kolejny ważny w spółce z o.o. dokument o charakterze korporacyjnym. Jest to niejako oficjalny rejestr podejmowanych przez wspólników uchwał oraz przebiegu zgromadzeń wspólników w spółce z o.o. Czym jest księga protokołów, jak należy ją prowadzić oraz co powinna zawierać?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo