Anulowanie faktury nie zostało uregulowane w przepisach podatkowych. Jednak takie sytuacje w praktyce zdarzają się dość często i przedsiębiorcy zastanawiają się, w jaki sposób takie transakcje powinny być ewidencjonowane w JK_V7. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie, jak postąpić z fakturą, która została już zaewidencjonowana w JPK_V7.
Kiedy możemy mówić o anulowaniu faktury?
Z uwagi na brak przepisów praktyka postępowania z fakturami, które mogą być anulowane, została wypracowana w wydawanych interpretacjach podatkowych i wyrokach sądowych. W oparciu o tę linię interpretacyjną można wnioskować, że o możliwości anulowania faktury mówimy w przypadku, gdy spełnione zostały łącznie 2 warunki:
faktura nie trafiła do obrotu, nie została wysłana do odbiorcy lub do niego nie dotarła,
transakcja nie doszła do skutku.
Wskazane jest posiadanie oryginału i kopii faktury. Wyjątek stanowi sytuacja, w której doszło do zagubienia przesyłki wraz z fakturą, ale i w tym przypadku powinno być potwierdzenie zaistniałego zdarzenia od firmy spedycyjnej.
Na stronach rządowych, gdzie publikowane są różne informacje dla przedsiębiorców, można przeczytać, że nie można dokonywać anulowania faktury w następujących przypadkach:
Wystawiona faktura dokumentuje przeprowadzoną transakcję, ale została wystawiona nieprawidłowo.
W takim przypadku pomimo braku księgowania u odbiorcy powinna zostać wystawiona faktura korygująca.
Faktura została wprowadzona do obrotu prawnego, ale transakcja nie została dokonana.
Faktura nie została odesłana przez kontrahenta. Należy wystawić fakturę korygującą do zera.
W interpretacji 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ z dnia 21.03.2019 r. Dyrektor KIS napisał, że anulowanie faktury, gdzie dochodzi do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie dopuszczalne jest w przypadku, gdy faktura nie została wprowadzona przez podatnika do obrotu prawnego oraz dokumentuje czynność niedokonaną. Aby móc anulować fakturę wystawca musi posiadać oba egzemplarze faktur – oryginał i kopię – a kontrahent nie może uwzględnić faktury w swoich ewidencjach. W naszym przypadku wystawca nie posiada dwóch egzemplarzy wystawionej faktury i nie może stwierdzić, czy faktura nie została wprowadzona do rejestrów VAT u nabywcy. Skoro nie ma możliwości anulowania faktury, to pozostaje jedynie wystawić fakturę korygującą do zera.
W jednym z wyroków sądowych sygn. akt. I SA/Gl 1175/20 z dnia 27.01.2021 r. Sąd WSA stoi na stanowisku, że do anulowania faktury może dojść zarówno w sytuacji, gdy przedsiębiorca wystawia i wysyła fakturę VAT do nabywcy usługi lub towaru, która nie jest przez niego odebrana, jak również w przypadku, w którym wystawca wysyła fakturę VAT, zaś nabywca usługi lub towaru fakturę odbiera, ale ją odsyła do wystawcy bez wprowadzenia do swoich ksiąg podatkowych. W takim przypadku przedsiębiorca jest również w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii faktury VAT.
Dla przedsiębiorcy, który chce dokonać anulowania faktury kluczowe będzie posiadanie zarówno oryginału, jak i kopii faktury.
Wystawienie faktury elektronicznej.
W takim przypadku faktura znajduje się u odbiorcy i nie ma możliwości jej zwrotu. Należy wystawić fakturę korygującą.
W jaki sposób anulować fakturę zaewidencjonowaną w JPK?
Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania plików JPK wraz z ewidencjami VAT sprzedaży i zakupu w cyklach miesięcznych, bez względu na wybraną formę składania części deklaracyjnej:
JPK_V7M – miesięczne rozliczenia VAT,
JPK_V7K – kwartalne rozliczenia VAT.
Jeżeli faktura, która ma zostać anulowana, znajdzie się już w rejestrach VAT sprzedaży i zostanie wysłany miesięczny JPK, to w takim przypadku należy wysłać korektę tego pliku bez uwzględniania tej faktury. Taka informacja znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów w pytaniach i odpowiedziach dotyczących JPK VAT.
Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. W jednej z nich nr 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK z dnia 29.09.2020 r. wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, że anulowana faktura została już uwzględniona w rozliczeniu (deklaracji) VAT za dany okres rozliczeniowy. W ocenie wnioskodawcy anulowanie faktury powinno się odbyć w ramach tego samego okresu rozliczeniowego, poprzez „wycofanie” anulowanej fakturę z rozliczenia (deklaracji) VAT za okres, w którym została ona pierwotnie ujęta. Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu napisał m.in., że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym jej wypełnieniu.
W zależności od programu księgowego, w którym wystawiane są faktury sprzedaży, proces anulowania może przebiegać na nieco odmiennych zasadach. Ważne jest, żeby nie została zachwiana chronologia numerów wystawianych faktur.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Branża beauty to bardzo rozległy obszar, który obejmuje wiele różnych działalności i w którym wielu przedsiębiorców może widzieć drogę do rozwijania swojego biznesu. Zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje o tym sektorze, aby przedstawić pigułkę wiedzy dla każdego, kto rozważa start w branży beauty.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo