



Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Reklamacja to uprawnienie konsumenta do zgłoszenia sprzedawcy lub producentowi, że zakupiony towar jest wadliwy lub niezgodny z umową. Zatem jak długo sprzedawca odpowiada za wady towaru? Odpowiedź brzmi: 2 lata od dnia wydania towaru i w tym okresie konsument może skutecznie zgłosić reklamację. Jeżeli sprzedawca określił dłuższy termin przydatności towaru (np. data ważności na żywności), ten dłuższy termin obowiązuje w zakresie odpowiedzialności.
Towar uznaje się za niezgodny z umową, jeśli:
Warto również zapamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od okazania paragonu, bowiem nie jest jedynym dowodem zakupu. Mogą nim być również:
Reklamacja pozwala konsumentowi:
Wybór pomiędzy naprawą a wymianą należy do konsumenta. Sprzedawca może jednak zaproponować inne rozwiązanie, jeżeli wybrane przez konsumenta żądanie jest niemożliwe do wykonania lub wiąże się z nadmiernymi kosztami. Co ważniejsze, koszty reklamacji ponosi sprzedawca – konsument nie powinien ponosić żadnych dodatkowych wydatków.
Prawidłowo sporządzona reklamacja powinna zawierać:
Warto pamiętać, że obecnie przepisy przewidują dwa główne narzędzia ochrony konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową reklamację oraz gwarancję. Dotychczas stosowana rękojmia w obrocie konsumenckim została zastąpiona nowymi regulacjami dotyczącymi niezgodności towaru z umową. Ponadto w nowym porządku prawnym uwzględniono przepisy dyrektywy UE 2019/771 dotyczącej niektórych aspektów umów sprzedaży towarów oraz dyrektywy 2019/770 dotyczącej dostarczania treści cyfrowych i usług cyfrowych.
Zmiany te weszły w życie 1 stycznia 2023 r. i wynikają z ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe.
Nowelizacja wprowadziła:
KONSUMENCI
Tym samym od 1 stycznia 2023 r. w relacjach z konsumentami obowiązuje pojęcie niezgodności towaru z umową, które zastąpiło dotychczasową rękojmię. Oznacza to, że:
Zmieniono również kolejność uznawania roszczeń, tj. najpierw przedsiębiorca może zaproponować naprawę, następnie wymianę towaru, a dopiero później zwrot pieniędzy lub obniżenie ceny.
PRZEDSIĘBIORCY
W przypadku relacji między przedsiębiorcami (np. dostawca towarów sprzedaje je detalistom):
Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, w szczególności z art. 7a ust. 1, „Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania”.
Z powyższego przepisu wynika, że przedsiębiorca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni kalendarzowych od jej otrzymania:
Co obejmuje obowiązek odpowiedzi przedsiębiorcy? Przede wszystkim przedsiębiorca powinien:
Jeżeli przedsiębiorca nie odpowiada w ustawowym terminie, prawo działa na korzyść klienta, czyli reklamacja jest automatycznie uznawana za zasadną. Konsument może domagać się wykonania swojego żądania, np. zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru.
Brak odpowiedzi na reklamację i co dalej?Bierność przedsiębiorcy w odpowiedzi na reklamację, niezależnie od tego, jakie żądanie wskazał konsument, często prowadzi do frustracji klienta. W takich sytuacjach konsument może dojść do wniosku, że nie chce już naprawy ani wymiany towaru, lecz jedynie zwrot pieniędzy.
Poniżej przedstawiamy propozycję kroków, które warto podjąć w takiej sytuacji:
Klient może wysłać przypomnienie o reklamacji, przypominając przedsiębiorcy o obowiązku udzielenia odpowiedzi.
Warto w nim określić termin, w którym oczekuje reakcji, np. „Proszę o odpowiedź w ciągu 7 dni od otrzymania tego pisma”.
Jeśli reklamacja nie została rozpatrzona w terminie lub towar jest wadliwy w sposób istotny, konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i żądać zwrotu pieniędzy.
Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, jeżeli przedsiębiorca nadal nie zwróci pieniędzy, klient może wysłać wezwanie do zapłaty, formalnie domagając się spełnienia obowiązku finansowego.
Jeżeli powyższe kroki nie przyniosą skutku, ostatecznością jest wniesienie pozwu do sądu, w którym klient może domagać się zwrotu pieniędzy oraz ewentualnych odszkodowań.
Brak odpowiedzi na reklamację to ryzykowne zachowanie przedsiębiorcy, które może prowadzić do automatycznego uznania reklamacji za zasadną oraz utraty zaufania klientów i negatywnego wizerunku firmy. Najbezpieczniejszą praktyką jest reakcja na reklamację w ustawowym terminie, a jeśli rozpatrzenie reklamacji wymaga więcej czasu, poinformowanie klienta o przewidywanym terminie odpowiedzi. Takie podejście nie tylko minimalizuje ryzyko prawne, ale także buduje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy dbającego o swoich klientów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.