Czas obowiązywania nowych plików JPK_VAT zbliża się nieubłaganie. 1 października 2020 r. jest momentem wejścia w życie nowych struktur plików i nowych dodatkowych oznaczeń w ewidencjach VAT. Zakres wprowadzanych zmian jest na tyle obszerny, że poszczególne kwestie powinny być omawiane odrębnie, aby dokładniej zrozumieć i przyswoić zmiany. Najwięcej nowości obejmie część ewidencyjną, a więc rejestry VAT sprzedaży i zakupu, w których dokonuje się zapisywania wszystkich operacji gospodarczych firmy.
Nowe oznaczenia grup towarowo-usługowych (GTU)
Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2019 poz. 1988) w sposób szczegółowy odnosi się do oznaczenia grup towarowo-usługowych. Nowe dodatkowe dane będą zobowiązani zamieszczać w części ewidencyjnej wszyscy przedsiębiorcy czynni podatnicy VAT. Katalog oznaczeń GTU jest dość obszerny dlatego warto z pewnym wyprzedzeniem zapoznać się ze zmianami.
Zapraszamy do pobrania naszego e-booka – praktycznej ściągawki z kodami GTU:
Co oznacza podmiot powiązany w przepisach podatkowych?
Do definicji podmiotu powiązanego odnosi się zarówno ustawa o VAT jak i ustawa o PIT.
W ustawie o VAT jest zapis:
“(…) Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (…).”
A przez powiązania pomiędzy dostawcą i nabywcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o PIT należy rozumieć:
“a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
– ten sam inny podmiot lub – małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład.”
Jak widać pod pojęciem podmiotów powiązanych należy rozumieć duży krąg podmiotów i osób. Z uwagi na użycie nieostrych sformułowań w przepisach należy jeszcze dokładniej analizować podane przepisy pod własnym kątem.
Jak oznaczać podmiot powiązany w nowym JPK_VAT?
Sprzedawca w nowym pliku JPK_VAT będzie musiał dokonywać dodatkowych oznaczeń w ewidencji VAT sprzedaży w przypadku przeprowadzania transakcji z podmiotem powiązanym. Powiązania dotyczą nie tylko powiązań kapitałowych, ale również rodzinnych i nie należy o tym zapominać. Są to relacje rodzinne do drugiego stopnia pokrewieństwa, a więc obejmują: małżonków, rodziców, dzieci, dziadków, wnuczęta.
Podmioty powiązane będą oznaczone w nowym pliku JPK_VAT symbole “TP”. Od 1 października 2020 r. przy symbolu “TP” pojawi się “1” jeżeli będzie istniało powiązanie pomiędzy nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usług. Po stronie nabywcy w ewidencji zakupu takie oznaczenie nie będzie obowiązywało.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Robienie notatek już dawno przestało oznaczać tylko wpisywanie tekstu w edytorze. Obecnie aplikacje do notatek to zaawansowane narzędzia, które potrafią porządkować wiedzę, przekształcać nagrania głosowe w tekst, integrować się z kalendarzem i korzystać z AI do organizowania informacji. Co więcej – wiele z nich dostępnych jest za darmo i działa równie dobrze na telefonie, tablecie i komputerze.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo