Czy opłata prolongacyjna może stanowić koszt podatkowy?
Otrzymałeś decyzję z urzędu skarbowego o odroczeniu terminu zapłaty podatku z naliczoną opłatą prolongacyjną? Sprawdź, czy wydatek taki możesz zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej!
Opłata prolongacyjna naliczana jest przez urząd skarbowy w momencie wydania decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległości podatkowych. Czy taki wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Opłata prolongacyjna – co to takiego?
Zgodnie z art. 57 Ordynacji podatkowej opłata prolongacyjna ustalana jest przez organ podatkowy w decyzji dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu państwa, której przedmiotem jest:
odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie go na raty,
odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę
– wydawanej na wniosek podatnika, płatnika, inkasenta, następny prawnego lub osoby trzeciej. Jej stawka wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę. Więcej na temat opłaty prolongacyjnej przeczytasz tutaj.
Opłata prolongacyjna – czy stanowi koszt podatkowy?
Opłata prolongacyjna (stanowiąca dodatkową opłatę, ale bez charakteru sankcyjnego) to z pewnością wydatek związany z prowadzoną działalnością. Co więcej, często fakt odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej ma znaczący wpływ na płynność finansową przedsiębiorcy.
W związku z powyższym, nic nie stoi na przeszkodzie, by opłatę prolongacyjną zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Stanowisko takie potwierdzają także organy podatkowe – przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 października 2013 roku (sygn. IPPB3/423-667/13-2/GJ) czytamy:
„Swoisty charakter opłaty prolongacyjnej i okoliczności jej naliczania wskazują, że jej zapłata przez podatnika wiąże się z prowadzoną przez niego działalnością i służy zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Podatnicy sięgają po instytucje odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenie na raty kwoty podatku (także zaległości podatkowej) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika. (…) Powyższe prowadzi do wniosku, że zapłata przez podatnika opłaty prolongacyjnej, stanowiącej swego rodzaju wynagrodzenie za czasowe odstąpienie organu podatkowego od egzekwowania należności podatkowej, służy jego działalności i powinna być postrzegana jako uzasadniony wydatek chroniący majątek Spółki.”
Opłata prolongacyjna – ujęcie w KPiR
W tym miejscu warto zaznaczyć, iż opłata prolongacyjna staje się kosztem w momencie faktycznej zapłaty, a nie w chwili wydania decyzji, z której wynika jej wysokość oraz termin zapłaty. Wydatek taki należy ująć na podstawie stworzonego dowodu wewnętrznego w kolumnie 13 (pozostałe wydatki) podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedajesz coś przez internet? A może dopiero planujesz założyć swój sklep online albo wystawić pierwsze produkty na Allegro, Vinted czy OLX? Bez względu na to, na jakim jesteś etapie, jedna kwestia prędzej czy później Cię dosięgnie – podatki.
Każda współpraca, nawet ta w marketingu afiliacyjnym, powinna mieć jasne i niebudzące wątpliwości ustalenia. Choć wiele współprac działa „na zasadzie zaufania”, to zawsze dobrze przygotowana umowa daje obu stronom ochronę i pewność, że wszystko jest uporządkowane.
Od 1 lutego 2026 r. w Polsce wchodzi w życie Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli państwowy system faktur elektronicznych, który wprowadza pełną cyfryzację procesu fakturowania. Dla branży e-commerce, w której sprzedaż odbywa się online, KSeF to szczególnie korzystne rozwiązanie, które pozwala zautomatyzować fakturowanie, ograniczyć błędy i zapewnić klientom wiarygodne, elektroniczne dokumenty.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo