Czym jest boolean search i jak wykorzystywać tę metodę w rekrutacji?
Czy istnieje sposób, aby jeszcze szybciej i efektywniej pozyskiwać idealnych kandydatów na stanowiska pracy w Twojej firmie? Osoby zajmujące się rekrutacją mogą skorzystać z boolean search, dostosowując operatory logiczne wyszukiwania oraz docierać do potencjalnych pracowników.
Boolean search to sposób wyszukiwania logicznego, który wykorzystuje w tym celu określone słowa kluczowe i tzw. operatory do selekcji wyników. Jest on wykorzystywany w różnych bazach danych, systemach bibliotecznych, wyszukiwarkach, a także podczas procesów rekrutacyjnych (za pomocą LinkedIn lub wyszukiwarki Google). Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zawężenie otrzymanych wyszukiwań do tych najlepiej dopasowanych do naszych potrzeb.
Operatory logiczne
W tej technice stosuje się już wspomniane operatory logiczne, które pozwalają łączyć interesujące nas słowa kluczowe i otrzymać trafne wyniki. W boolean search stosuje się:
Operator I (AND)
Operator I (AND) wstawia się podczas wyszukiwania dwóch lub więcej kryteriów (słów kluczowych). W tym przypadku nie jest konieczne korzystanie z tego operatora – taką samą funkcję spełni użycie spacji pomiędzy danymi frazami. Otrzymane wyniki będą zawierać je obie.
Np. poszukując kierownika do działu księgowości możesz użyć Kierownik I Księgowość
Jeśli chcesz, aby kandydat na księgowego miał min. 5 lat doświadczenia w zawodzie, zastosuj Księgowy I 5 lat
Operator NIE (NOT) lub – (myślnik)
Ten operator wyklucza wyniki, które pojawią się po nim np. Doradca podatkowy NIE Księgowy/ Doradca podatkowy -Księgowy
Operator LUB (OR)
Jest przydatne, jeżeli chcemy poszerzyć sieć poszukiwań. Wyniki mogą bowiem być nazywane określeniami zbliżonymi znaczeniowo np. Biuro rachunkowe LUB Biuro księgowe
Cudzysłów “ “
Umożliwia dokładne dopasowanie wyników wyszukiwania do wpisanej frazy np. “Projekt IT”
Bez cudzysłowu w wyszukiwaniach mogą również pojawić się wyniki dotyczące innego rodzaju projektów np. graficznego lub architektonicznego.
Nawiasy ( )
Wyrazy ujęte w nawiasie zyskują „pierwszeństwo” w wynikach wyszukiwania np. Księgowość (sklep internetowy LUB programista) -freelancer
Wyszukiwania będą dotyczyć usług biur księgowych dedykowanych dla sklepów internetowych bądź programistów, jednakże wykluczone zostaną oferty kierowane do freelancerów.
Jeśli zależy Ci, aby znaleźć biuro rachunkowe z Wrocławia bądź Warszawy, zastosuj Biuro rachunkowe (Wrocław LUB Warszawa)
Nazwa formatu pliku
Jeśli chcesz znaleźć w wyszukiwarce określone formaty pliku, zastosuj np. .pdf, .docx
Wyszukiwanie tekstowe
Użyj tej opcji, jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tekście strony internetowej np. tekst: księgowa LUB doradca podatkowy
Wyszukiwanie adresów URL
Jeśli chcesz uzyskać w wyszukiwarce wyniki odnoszące do witryn internetowych z wybranym słowem kluczowym, wpisz np. Inurl:księgowa
Wyszukiwanie w witrynie internetowej
Jeśli zależy Ci na wynikach wyszukiwania z danej sieci społecznościowej, zastosuj np. strona:linkedin.com księgowa
Wyszukiwanie tytułów
Jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tytule strony internetowej np. tytuł: księgowa LUB doradca podatkowy
Korzyści i wady boolean search w rekrutacji
Poniżej przytoczymy powody, dla których boolean search może być przydatnym narzędziem podczas rekrutacji:
Większa precyzyjność i kontrola – umożliwia wyszukanie dokładnie takich informacji, jakich oczekujemy np. określenie konkretnej lokalizacji, umiejętności, kwalifikacji. Warto również wspomnieć, iż im lepsze dopasowanie kandydata, tym prawdopodobnie firma uniknie w przyszłości dużej rotacji pracowników;
Oszczędność czasu i większa wydajność – precyzyjniejsze dopasowanie skraca cały proces rekrutacyjny i zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy. Można to zaliczyć jako jeden sposobów wdrożenia strategii lean managementu w przedsiębiorstwie;
Możesz znaleźć kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy, ale istnieje szansa, że po przedstawieniu oferty, będą chcieli wziąć udział w rekrutacji;
Optymalizacja kosztów – boolean search umożliwia szybkie znalezienie kandydata na dane stanowisko, co jednocześnie wiąże się z krótszym procesem rekrutacyjnym i niższymi wydatkami na ten cel;
Dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Za wady wyszukiwania logicznego uważa się:
Użycie zbyt dużej ilości operatorów skutkuje otrzymanie zbyt zawężonych wyników, które dla rekrutera mogą okazać się mało wartościowe;
Otrzymywanie wyników, które dokładnie pasują do zastosowanego operatora, jednakże nie bierze pod uwagę powiązanych ze słowem kluczowym umiejętności, stanowisk, które są cenną informacją. W ten sposób rekruter może pominąć kandydata, który pomimo użycia innych sformułowań w swoim CV, jest dobrze dopasowany do danej posady.
Podsumowanie
Boolean search może pełnić ważną funkcję w procesach rekrutacyjnych i ułatwić dotarcie do idealnych kandydatów, zwłaszcza tych, którzy w danym momencie nie poszukują aktywnie zatrudnienia. Z pewnością warto zapoznać się z tą metodą pozyskiwania pracowników, jednocześnie mając na uwadze, iż obecnie coraz więcej dziedzin jest zdominowanych przez sztuczną inteligencję. Nie inaczej jest w tym przypadku i okazuje się, iż narzędzia AI radzą sobie coraz lepiej również w obszarze rekrutacji niż opisywana w niniejszym artykule taktyka.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Autorskie prawa majątkowe są niewątpliwie kluczowym elementem ochrony twórczości, który pozwala twórcom w sposób legalny kontrolować wykorzystywanie ich dzieł przez osoby trzecie oraz czerpać z tego korzyści finansowe. Istotne jest jednak umiejętne sporządzenie umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych, aby jasno określić zakres uprawnień, obowiązki stron oraz warunki korzystania z utworu.
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo