Czym jest cykl koniunkturalny? Cykle koniunkturalne w gospodarce
Ostatnimi czasy coraz łatwiej dostrzec niestabilność współczesnego rynku, co znacząco utrudnia prowadzenie biznesu. W gospodarce możemy wyróżnić kilka faz cyklu koniunkturalnego, które wpływają na wiele procesów ekonomicznych. Jeżeli nie wiesz, czym charakteryzują się poszczególne jego etapy i jak zmniejszać negatywne skutki recesji w swojej firmie – przeczytaj ten artykuł!
Jak wiadomo, każda gospodarka cechuje się dużą dynamiką i wahaniami, które tworzą zjawisko cyklu koniunkturalnego. Informuje on, na jakim etapie, w jakiej kondycji znajduje się np. dane państwo w wyznaczonym okresie. Mając taką wiedzę możemy podejmować lepsze decyzje w zakresie prowadzenia własnej firmy, inwestowania czy po prostu życia codziennego.
Badając fazy cyklu koniunkturalnego wykorzystuje się wskaźniki ekonomiczne m.in. stopa bezrobocia, PKB, indeks CPI (koszty towarów i usług), indeks produkcji przemysłowej (mierzący aktywność przemysłu w kraju), stopa inwestycji, poziom dochodów społeczeństwa itd.
Przyczyny cykli koniunkturalnych w gospodarce
Za przyczyny wahań koniunkturalnych podaje się takie czynniki jak:
Zmiana podaży pieniądza, czyli to, ile gotówki, aktywów finansowych itp. znajduje się w obiegu
Spadek popytu, czyli mniejsza skłonność konsumentów do nabywania towarów i usług – wynika z obaw przed pogorszeniem stanu gospodarki w przyszłości, gospodarstwa domowe dążą do kupowania produktów pierwszej potrzeby
Sposób prowadzenia polityki pieniężnej kraju (np. obniżanie/podnoszenie stóp procentowych, niższe/wyższe wydatki budżetowe)
Wprowadzanie innowacji technologicznych zwiększających wydajność, potencjał produkcyjny, nacisk na działalność badawczo-rozwojową
Zachowania i reakcje inwestorów na giełdzie, czego skutkiem może być np. pęknięcie bańki spekulacyjnej
Większa skłonność społeczeństwa do konsumpcji dóbr lub gromadzenia oszczędności, aniżeli inwestowania
Konflikty zbrojne, katastrofy naturalne itp.
Rodzaje cykli koniunkturalnych
Najczęściej klasyfikując wahania gospodarcze bierze się pod uwagę ich czas trwania. Należą do nich cykle koniunkturalne:
Sezonowe – trwa do około roku, dotyczą zwykle wybranych sektorów gospodarki np. turystyka, rolnictwo
Cykl Kitchina – trwa między 2-4 latami, powoduje wahania cen i zmniejszenie wskaźnika rotacji zapasów, co świadczy o niepotrzebnym magazynowaniu towarów (co generuje dodatkowe koszty, firmy powinny dążyć do spieniężenia zapasów oraz przeznaczania środków na inwestycje)
Cykl Juglara – trwa między 8-10 latami, występują tutaj zmiany w poziomie PKB, stopie bezrobocia i wyższej inflacji
Cykl Kuznetsa – trwa między 15-25 latami, jest spowodowany zmianami demograficznymi i decyzjami inwestycyjnymi
Cykl Kondratiewa – trwa między 40-60 latami i dotyczy istotnych odkryć, które rewolucjonizują przemysł, gospodarkę
Fazy cyklu koniunkturalnego
Cykle koniunkturalne można podzielić na kilka faz. Czas trwania każdej z nich może być różny, ze względu na wiele zmian zachodzących na rynku. Zdarzają się sytuację, kiedy poszczególne sektory w gospodarce danego kraju są w różnych fazach cyklu koniunkturalnego i jest to jak najbardziej normalne. Należą do nich:
Ożywienie – wzrost PKB przy jednoczesnym spadku bezrobocia, początek dynamicznych procesów gospodarczych
Szczyt/przegrzanie – najwyższy poziom wskaźnika PKB, „maksymalne” ożywienie gospodarki
Kryzys/spowolnienie – spadek PKB, rosnąca stopa bezrobocia, mniejsze wydatki inwestycyjne oraz inflacja, większa podaż niż popyt, co skutkuje niższą rotacją zapasów. Koszty wynikające z konieczności magazynowania niesprzedanego towaru w dalszej perspektywie wymusi ograniczenie produkcji, co w efekcie doprowadzi do niższych zysków. Mniejszy przychód uniemożliwi zachowanie takie samego poziomu zatrudnienia
Recesja – największy spadek PKB oraz jeszcze większy wzrost bezrobocia, mówi się wtedy o kryzysie danej gospodarki. Wiele przedsiębiorstw w tej sytuacji ogłasza upadłość
Jak przeciwdziałać recesji w firmie?
Znając charakterystykę poszczególnych faz cyklu koniunkturalnego, będziesz mógł/-a dostrzec oznaki zbliżającej się recesji. Jak działać, aby uchronić swoje przedsiębiorstwo przed bankructwem i wyjść z kryzysu obronną ręką?
Wprowadź rozwiązania agile oraz lean w swojej firmie
Może być to podzielenie poszczególnych procesów w firmie na tzw. Iteracje, które polega na analizowaniu każdego etapu osobno (a nie całościowego systemu). Dzięki temu możesz dostrzec błędy popełniane w procesie, marnotrawstwo zasobów i wprowadzić ulepszenia. Np. wprowadzenie pracy hybrydowej, aby ograniczyć koszty utrzymania biura.
Kontroluj swoją sytuację finansową
Analizuj wartość wskaźników finansowych, aby nie narażać się na zbędne ryzyko. Przeanalizuj wydatki w firmie i zastanów się, czy i w jaki sposób można je ograniczyć. Sprawdź, które procesy operacyjne w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Postaraj się znaleźć rozwiązania, które to zmienią, a jeżeli takich nie znajdziesz – wyeliminuj je. W szczególności uważaj na swój poziom zadłużenia i w miarę możliwości regularnie spłacaj swoje zobowiązania finansowe. Racjonalnie planuj budżet, w taki sposób, aby posiadać rezerwy gotówkowe, na wypadek niespodziewanych wydatków.
Inwestuj w automatyzację pracy
Dzięki technologii możesz usprawnić wiele procesów w firmie oraz ułatwić pracę swojemu zespołowi. W zależności od zapotrzebowania możesz zainwestować w programy do analizy danych, planowania i nadzoru pracy, procesów HR, komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, generowania leadów sprzedażowych itd.
Podsumowanie
Kryzysy ekonomiczne spowodowane m.in. pandemia, działaniami zbrojnymi, decyzjami politycznymi wpływają na wahania koniunktury. Rynek nieustannie się kształtuje, przybiera inne formy, co wymusza na firmach konieczność adaptacji. Zbierając informacje o aktualnym oraz spodziewanym stanie gospodarki, możesz odpowiednio przygotować się na niekorzystne warunki. Wdrożenie długoterminowych zmian w innych obszarach prowadzenia biznesu zapewniasz sobie nie tylko bezpieczeństwo, ale i sukces, szansę na rozwój.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Prowadzisz działalność gospodarczą i dokonałeś zgłoszenia do składki chorobowej? Sprawdź, czy zmiana planu opłacania składek będzie miała wpływ na składkę chorobową.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo