Na czym ona polega i jakie są jej zalety oraz wady? Sprawdźmy!
Fulfillment jest jednym z modeli usług logistycznych. Polega na obsłudze procesów magazynowych przez firmę zewnętrzną, która posiada własne magazyny, pracowników oraz zawarte umowy z firmami kurierskimi. Zakres wykonywanych zadań obejmuje szeroko pojętą realizację zamówień, której składowe zależą od oferty danego podmiotu oraz indywidualnych ustaleń z klientami (sprzedawcami). Przyjmuje się jednak, iż najczęściej są to:
Jest to dobre rozwiązanie biznesowe dla przedsiębiorców, którzy z różnych powodów nie są w stanie samodzielnie obsługiwać zamówień lub wolą skupić się na innych aspektach swojego biznesu.
Jak wygląda proces realizacji zamówienia w usłudze fulfillment w e-commerce? Składa się ona na kilku etapów:
Na samym początku musisz zdecydować się z jaką firmą chciałbyś/chciałabyś nawiązać współpracę. Zbierz o niej najważniejsze informacje, jaki jest zakres jej działalności, co zawiera jej oferta, cennik. Dowiedz się:
Po wybraniu usługodawcy musisz podpisać z nim umowę – poświęć czas na dokładne jej przeanalizowanie, sprawdzenie, czy wszystkie warunki są dla Ciebie zrozumiałe i czy się z nimi zgadzasz. Co powinno znaleźć się w takim dokumencie? Przede wszystkim dokładnie określone prawa i obowiązki stron umowy. Warto dodać do niej również załączniki z opisem przebiegu poszczególnych procesów logistycznych oraz wybranych wskaźników KPI. W ten sposób, łatwiej będzie w przyszłości zweryfikować, czy firma oferująca usługi fulfillment spełnia nasze oczekiwania. Warto również zawrzeć w umowie kwestię ubezpieczenia czy kar umownych za niewywiązanie się z nałożonych obowiązków. W celu ochrony tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa możesz posłużyć się umową o zachowaniu poufności lub zamieścić odpowiednią klauzulę. Przeczytaj ten artykuł, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak powinna wyglądać umowa NDA.
Kolejnym krokiem jest zintegrowanie swojego sklepu internetowego z hurtownią wybranego dostawcy. W ten sposób zagwarantujesz sobie aktualność swojej oferty, która po synchronizacji będzie dokonywać potrzebnych zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczną realizację zamówień. Będziesz mieć wgląd w stany magazynowe, ceny (wraz z marżą), zdjęciami produktów i ich opisami, status zamówienia itd. Ponadto Wykorzystując takie rozwiązanie masz pewność, że unikniesz tzw. wąskich gardeł (ograniczenia i problemy związane z przebiegiem procesów w firmie).
Po czasie przygotowywanie całego przedsięwzięcia do działania, czas na faktyczną realizację. Wybrany towar musi trafić do magazynów w najdogodniejszych lokalizacjach, aby następnie przejść do kolejnych etapów przygotowania zamówień i dystrybucji.
Zanim produkty nie zostaną zakupione przez klientów, muszą być one przechowywane w magazynie. W zależności od rodzaju towaru, obowiązują inne wytyczne dotyczące sposobu ich składowania. Jednym ze sposobów rozlokowywania produktów jest uwzględnienie częstotliwości jego rotacji. Najczęściej nabywane towary powinny być jak najłatwiej dostępne podczas późniejszej kompletacji, rzadziej kupowane mogą zostać umieszczone na wyższych, mniej dostępnych regałach itd. Mogą również obowiązywać określone zasady odnośnie przechowywania żywności, dużych gabarytów lub towarów o wysokiej wartości.
Po dokonaniu zakupu przez klienta następuje proces realizacji transakcji. W tym momencie istotną rolę odgrywa sprawność zintegrowanych systemów, ponieważ to one muszą w możliwie w jak najkrótszym czasie, poinformować o zamówieniu. Należy również zadbać o bezpieczeństwo i szybkość uiszczenia płatności.
Polegają na przygotowaniu towaru do wysyłki – pobraniu produktu z danej lokacji, a następnie spakowanie go w taki sposób, aby mógł bezpiecznie trafić do klienta.
To przekazanie paczki pracownikowi firmy przewozowej, aby dostarczył ją w jak najkrótszym czasie do klienta. Coraz częściej stosuje się strategię q-commerce, której założeniem, aby cały proces logistyczny trwał maksymalnie 24 godziny od momentu złożenia zamówienia do dostarczenia towaru. Jest to jednak uzależnione od lokalizacji centrum logistycznego i miejsc dostawy.
Nie zawsze zakupiony produkt spełnia oczekiwania klientów, dlatego musisz posiadać dobrze opracowaną politykę zwrotów i reklamacji. To ważny element budowania pozytywnej relacji z klientami. W usłudze fulfillment możliwa jest zarządzanie tym elementem procesu.
Jakie są korzyści i wady wynikające z usługi fulfillment w e-commerce?
ZALETY
WADY
Ceny usług fulfillment w tym zakresie zależy od tego, co poszczególni dostawcy oferują. Czynnikami, które wpływają na koszty logistyczne są np.:
Oprócz usługi fulfillment możemy wyróżnić jeszcze 3 inne formy organizacji logistyki w handlu elektronicznym. Są to:
Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę, jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie współpracy z dostawcą usług logistycznych? Oto kilka z nich:
Usługa fulfillment w e-commerce jest praktyką biznesową, polegającą na zewnętrznym zleceniu świadczenia usług logistycznych. Jest to dobry sposób na optymalizację kosztów oraz zasobów czasowych w firmie. Dzięki temu możliwe jest skoncentrowanie się na innych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej i ciągłym rozwoju.
Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…
Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…
Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…
Rodzice, którzy chcą wrócić na rynek pracy, mogą zatrudnić nianię w celu opieki nad swoim…
Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…
Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…