Deklaracje VAT, faktury korygujące czy sprzedaż środka trwałego – co możliwe jest w trakcie zawieszenia działalności?
Jesteś czynnym podatnikiem VAT i zawiesiłeś działalność gospodarczą? Sprawdź, czy w okresie zawieszenia możesz składać deklaracje VAT, wystawiać faktury korygujące czy dokonać sprzedaży środka trwałego.
Każdy przedsiębiorca może w dowolnym momencie prowadzenia firmy podjąć decyzję o zawieszeniu działalności gospodarczej. Ze swojej decyzji nie musi się nikomu tłumaczyć, nie musi również wskazywać przyczyn zawieszenia. Na temat tego co można, a czego nie można w okresie zawieszenia pisaliśmy już niejednokrotnie, jednak temat jest na tyle ważny, że po raz kolejny do niego wrócimy, tylko w nieco innej odsłonie. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem deklaracji VAT, wystawiania faktur korygujących i sprzedażą środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności gospodarczej a podatek VAT
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca co do zasady jest zwolniony z dokonywania rozliczania podatku VAT i składania deklaracji. Jednak życie pokazuje, że niektóre transakcje mogą mieć miejsce także w trakcie zawieszenia, a ustawa o podatku VAT reguluje te kwestie, chodzi mianowicie o rozliczanie:
Wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług
Obowiązkowej korekty proporcji w VAT
Otrzymanych faktur na podstawie umów zawartych przed zawieszeniem działalności, które dają prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego
Korekty deklaracji VAT składanej w okresie sprzed zawieszenia
Podatku VAT należnego w wyniku dokonania czynności opodatkowanej
W wymienionych powyżej przypadkach przedsiębiorca będzie miał obowiązek sporządzić i przesłać JPK_V7 do urzędu skarbowego. Poniżej omówimy niektóre sytuacje, w których po stronie przedsiębiorcy powstanie obowiązek rozliczenia podatku VAT.
Wystawienie faktury korygującej w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca w momencie zawieszania działalności nie jest w stanie przewidzieć, co się wydarzy w tym okresie. Instytucja zawieszenia działalności nie oznacza jej zakończenia, jest to tylko mniejsza (nie krótsza niż 30 dni) lub większa przerwa w prowadzeniu firmy. Oznacza to, że przedsiębiorca w dalszym ciągu ma obowiązki związane z działalnością. Jeżeli w okresie zawieszenia przykładowo dojdzie do:
zwrotu towarów,
reklamacji towaru lub usługi,
nabywca zwróci się o korektę faktury z uwagi na błędną stawkę podatku VAT,
faktura wystawiona w walucie obcej została przeliczona według nieprawidłowego kursu,
stwierdzono jakąkolwiek pomyłkę na wystawionej fakturze
to przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury korygującej.
Ważne!
Wystawienie faktury korygującej jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z ustawy o podatku VAT. Nie ma przy tym znaczenia, czy trzeba będzie wystawić taką fakturę w okresie prowadzenia działalności, czy w czasie zawieszenia działalności
Oczywiście wystawienie korekty faktury wiąże się automatycznie z koniecznością złożenia JPK_V7 na bieżąco lub poprzez skorygowanie wcześniejszej deklaracji, w zależności od przyczyny korekty.
Przykład 1
Pan Roman zawiesił działalność gospodarczą od miesiąca maja. Dnia 5 maja otrzymał zwrot towaru sprzedanego w kwietniu. W takim przypadku będzie musiał wystawić w maju korektę faktury w zakresie podatku VAT należnego i złożyć JPK_V7 za miesiąc maj.
Przykład 2
Pani Dominika zawiesiła działalność gospodarczą od 1 kwietnia. W miesiącu lutym wystawiła fakturę ze stawką VAT 5% a jak się okazało powinna to być stawka 23%. W związku z zaistniałą sytuacją musi wystawić fakturę korygującą z właściwą stawką podatku VAT, kwota podatku VAT należnego ulegnie podwyższeniu. Przyczyna korekty dotyczy lutego, dlatego też korekta faktury musi być ujęta w ewidencji VAT sprzedaży za luty i pani Dominika złoży korektę pliku JPK_V7 za luty.
Przykład 3
Pan Marcin wybrał metodę kasową rozliczania podatku VAT a to oznacza, że VAT należny od sprzedaży wykazuje dopiero w okresie, w którym nastąpi zapłata. Od miesiąca kwietnia zawiesił wykonywanie działalności, a w czerwcu otrzymał zaległą zapłatę za fakturę. W takim przypadku, pomimo zawieszenia działalności, pan Marcin wykaże podatek VAT należny w ewidencji VAT sprzedaży w czerwcu i złoży za ten miesiąc JPK_V7.
Sprzedaż środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Dość powszechne są sytuacje, w których w okresie zawieszenia działalności dochodzi do sprzedaży środka trwałego czy wyposażenia firmy. W takim przypadku, o ile przedsiębiorcy przysługiwało prawo do doliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów, zrodzi to obowiązek zapłaty podatku VAT należnego od sprzedaży.
Przykład 4
Pani Aneta zawiesiła działalność gospodarczą od 1 lipca. Z przyczyn osobistych musi sprzedać samochód osobowy, który jest środkiem trwałym w firmie. Sprzedaż będzie udokumentowana fakturą wystawioną we wrześniu z naliczonym podatkiem VAT należnym. Również w takim przypadku pani Aneta wykaże transakcję w ewidencji VAT sprzedaży i złoży JPK_V7 za miesiąc wrzesień. Jeżeli w tym przypadku w grę będzie wchodziła korekta podatku VAT naliczonego, to pani Aneta powinna również ją wykazać w JPK_V7.
Zagadnienie związane z korektą podatku VAT naliczonego przy sprzedaży samochodu osobowego zostało szczegółowo omówione w podlinkowanej publikacji.
Deklaracja VAT w okresie zawieszenia a wykreślenie z rejestru VAT
Ustawa o podatku VAT zakłada, że jeżeli zawieszenie działalności gospodarczej trwa co najmniej 6 miesięcy, to naczelnik urzędu skarbowego wykreśla przedsiębiorcę z rejestru czynnych podatników VAT. I w tym miejscu można mieć wątpliwości, w jaki sposób złożyć JPK_V7 skoro nie mamy już statusu czynnego podatnika VAT? Otóż nie stanowi to najmniejszej przeszkody, jednak wymaga od przedsiębiorcy podjęcia pewnych działań. Mianowicie musi on zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, w jakim okresie będzie wykonywał czynności opodatkowane i na ten czas naczelnik przywróci go do rejestru czynnych podatników.
Przykład 5
Pani Zofia zawiesiła działalność gospodarczą od miesiąca sierpnia. W listopadzie postanowiła sprzedać komputer wykorzystywany w firmie, faktura została wystawiona 30 listopada. W tej sytuacji pani Zofia powinna zawnioskować do naczelnika o przywrócenie do rejestru VAT w okresie przykładowo od 30 listopada do 5 grudnia, żeby w tym czasie wystawić fakturę, zaksięgować ją w ewidencji sprzedaży i złożyć JPK_V7 za listopad.
Zawieszenie działalności – podsumowanie
Każdy przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą na dowolny czas. Jeśli zawieszenie trwa dłużej niż 6 miesięcy naczelnik urzędu skarbowego wykreśla czynnego podatnika VAT z rejestru. Przepisy nie zabraniają, a wręcz nakazują rozliczenie podatku VAT należnego od sprzedaży w okresie zawieszenia. W szczególności będzie to obejmowało wystawienie korekty faktury czy sprzedaż środka trwałego. W takich okolicznościach naturalną konsekwencją będzie złożenie JPK_V7. Jeśli przedsiębiorca jest wykreślony z rejestru podatników, to na czas rozliczenia podatku VAT musi zawnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przywrócenie do rejestru. Taka sytuacja może powtarzać się cyklicznie, w zależności od częstotliwości przeprowadzanych czynności. Warto pamiętać, że status zawieszenia nie jest tożsamy z zakończeniem działalności gospodarczej, podatnik w świetle przepisów jest nadal przedsiębiorcą, a to oznacza, że musi przestrzegać obowiązujących przepisów podatkowych.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Formularz NIP-7, czyli zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem, składają osoby, które nie są zarejestrowane w CEIDG, ale z różnych względów potrzebują uzyskać numer identyfikacji podatkowej (NIP). Kiedy należy złożyć taki wniosek? W jaki sposób najlepiej załatwić sprawę?
Wprowadzenie wspólnika do spółki z o.o. może wynikać z różnych okoliczności, od konieczności zbycia udziałów przez dotychczasowego wspólnika po chęć pozyskania dodatkowego kapitału. Niezależnie od przyczyny dodanie nowego wspólnika do spółki wymaga dopełnienia kilku formalności.
System ifirma.pl umożliwia automatyczne księgowanie e-faktur. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymujesz od obsługiwanych przez nas wystawców, możesz łatwo zaksięgować w systemie. Sprawdź, jak to zrobić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo