Deklaracje VAT, faktury korygujące czy sprzedaż środka trwałego – co możliwe jest w trakcie zawieszenia działalności?
Jesteś czynnym podatnikiem VAT i zawiesiłeś działalność gospodarczą? Sprawdź, czy w okresie zawieszenia możesz składać deklaracje VAT, wystawiać faktury korygujące czy dokonać sprzedaży środka trwałego.
Każdy przedsiębiorca może w dowolnym momencie prowadzenia firmy podjąć decyzję o zawieszeniu działalności gospodarczej. Ze swojej decyzji nie musi się nikomu tłumaczyć, nie musi również wskazywać przyczyn zawieszenia. Na temat tego co można, a czego nie można w okresie zawieszenia pisaliśmy już niejednokrotnie, jednak temat jest na tyle ważny, że po raz kolejny do niego wrócimy, tylko w nieco innej odsłonie. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem deklaracji VAT, wystawiania faktur korygujących i sprzedażą środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności gospodarczej a podatek VAT
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca co do zasady jest zwolniony z dokonywania rozliczania podatku VAT i składania deklaracji. Jednak życie pokazuje, że niektóre transakcje mogą mieć miejsce także w trakcie zawieszenia, a ustawa o podatku VAT reguluje te kwestie, chodzi mianowicie o rozliczanie:
Wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług
Obowiązkowej korekty proporcji w VAT
Otrzymanych faktur na podstawie umów zawartych przed zawieszeniem działalności, które dają prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego
Korekty deklaracji VAT składanej w okresie sprzed zawieszenia
Podatku VAT należnego w wyniku dokonania czynności opodatkowanej
W wymienionych powyżej przypadkach przedsiębiorca będzie miał obowiązek sporządzić i przesłać JPK_V7 do urzędu skarbowego. Poniżej omówimy niektóre sytuacje, w których po stronie przedsiębiorcy powstanie obowiązek rozliczenia podatku VAT.
Wystawienie faktury korygującej w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca w momencie zawieszania działalności nie jest w stanie przewidzieć, co się wydarzy w tym okresie. Instytucja zawieszenia działalności nie oznacza jej zakończenia, jest to tylko mniejsza (nie krótsza niż 30 dni) lub większa przerwa w prowadzeniu firmy. Oznacza to, że przedsiębiorca w dalszym ciągu ma obowiązki związane z działalnością. Jeżeli w okresie zawieszenia przykładowo dojdzie do:
zwrotu towarów,
reklamacji towaru lub usługi,
nabywca zwróci się o korektę faktury z uwagi na błędną stawkę podatku VAT,
faktura wystawiona w walucie obcej została przeliczona według nieprawidłowego kursu,
stwierdzono jakąkolwiek pomyłkę na wystawionej fakturze
to przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury korygującej.
Ważne!
Wystawienie faktury korygującej jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z ustawy o podatku VAT. Nie ma przy tym znaczenia, czy trzeba będzie wystawić taką fakturę w okresie prowadzenia działalności, czy w czasie zawieszenia działalności
Oczywiście wystawienie korekty faktury wiąże się automatycznie z koniecznością złożenia JPK_V7 na bieżąco lub poprzez skorygowanie wcześniejszej deklaracji, w zależności od przyczyny korekty.
Przykład 1
Pan Roman zawiesił działalność gospodarczą od miesiąca maja. Dnia 5 maja otrzymał zwrot towaru sprzedanego w kwietniu. W takim przypadku będzie musiał wystawić w maju korektę faktury w zakresie podatku VAT należnego i złożyć JPK_V7 za miesiąc maj.
Przykład 2
Pani Dominika zawiesiła działalność gospodarczą od 1 kwietnia. W miesiącu lutym wystawiła fakturę ze stawką VAT 5% a jak się okazało powinna to być stawka 23%. W związku z zaistniałą sytuacją musi wystawić fakturę korygującą z właściwą stawką podatku VAT, kwota podatku VAT należnego ulegnie podwyższeniu. Przyczyna korekty dotyczy lutego, dlatego też korekta faktury musi być ujęta w ewidencji VAT sprzedaży za luty i pani Dominika złoży korektę pliku JPK_V7 za luty.
Przykład 3
Pan Marcin wybrał metodę kasową rozliczania podatku VAT a to oznacza, że VAT należny od sprzedaży wykazuje dopiero w okresie, w którym nastąpi zapłata. Od miesiąca kwietnia zawiesił wykonywanie działalności, a w czerwcu otrzymał zaległą zapłatę za fakturę. W takim przypadku, pomimo zawieszenia działalności, pan Marcin wykaże podatek VAT należny w ewidencji VAT sprzedaży w czerwcu i złoży za ten miesiąc JPK_V7.
Sprzedaż środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Dość powszechne są sytuacje, w których w okresie zawieszenia działalności dochodzi do sprzedaży środka trwałego czy wyposażenia firmy. W takim przypadku, o ile przedsiębiorcy przysługiwało prawo do doliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów, zrodzi to obowiązek zapłaty podatku VAT należnego od sprzedaży.
Przykład 4
Pani Aneta zawiesiła działalność gospodarczą od 1 lipca. Z przyczyn osobistych musi sprzedać samochód osobowy, który jest środkiem trwałym w firmie. Sprzedaż będzie udokumentowana fakturą wystawioną we wrześniu z naliczonym podatkiem VAT należnym. Również w takim przypadku pani Aneta wykaże transakcję w ewidencji VAT sprzedaży i złoży JPK_V7 za miesiąc wrzesień. Jeżeli w tym przypadku w grę będzie wchodziła korekta podatku VAT naliczonego, to pani Aneta powinna również ją wykazać w JPK_V7.
Zagadnienie związane z korektą podatku VAT naliczonego przy sprzedaży samochodu osobowego zostało szczegółowo omówione w podlinkowanej publikacji.
Deklaracja VAT w okresie zawieszenia a wykreślenie z rejestru VAT
Ustawa o podatku VAT zakłada, że jeżeli zawieszenie działalności gospodarczej trwa co najmniej 6 miesięcy, to naczelnik urzędu skarbowego wykreśla przedsiębiorcę z rejestru czynnych podatników VAT. I w tym miejscu można mieć wątpliwości, w jaki sposób złożyć JPK_V7 skoro nie mamy już statusu czynnego podatnika VAT? Otóż nie stanowi to najmniejszej przeszkody, jednak wymaga od przedsiębiorcy podjęcia pewnych działań. Mianowicie musi on zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, w jakim okresie będzie wykonywał czynności opodatkowane i na ten czas naczelnik przywróci go do rejestru czynnych podatników.
Przykład 5
Pani Zofia zawiesiła działalność gospodarczą od miesiąca sierpnia. W listopadzie postanowiła sprzedać komputer wykorzystywany w firmie, faktura została wystawiona 30 listopada. W tej sytuacji pani Zofia powinna zawnioskować do naczelnika o przywrócenie do rejestru VAT w okresie przykładowo od 30 listopada do 5 grudnia, żeby w tym czasie wystawić fakturę, zaksięgować ją w ewidencji sprzedaży i złożyć JPK_V7 za listopad.
Zawieszenie działalności – podsumowanie
Każdy przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą na dowolny czas. Jeśli zawieszenie trwa dłużej niż 6 miesięcy naczelnik urzędu skarbowego wykreśla czynnego podatnika VAT z rejestru. Przepisy nie zabraniają, a wręcz nakazują rozliczenie podatku VAT należnego od sprzedaży w okresie zawieszenia. W szczególności będzie to obejmowało wystawienie korekty faktury czy sprzedaż środka trwałego. W takich okolicznościach naturalną konsekwencją będzie złożenie JPK_V7. Jeśli przedsiębiorca jest wykreślony z rejestru podatników, to na czas rozliczenia podatku VAT musi zawnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przywrócenie do rejestru. Taka sytuacja może powtarzać się cyklicznie, w zależności od częstotliwości przeprowadzanych czynności. Warto pamiętać, że status zawieszenia nie jest tożsamy z zakończeniem działalności gospodarczej, podatnik w świetle przepisów jest nadal przedsiębiorcą, a to oznacza, że musi przestrzegać obowiązujących przepisów podatkowych.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rozliczenie PIT za 2024 rok to coroczny obowiązek osób uzyskujących dochody. Do wyboru jest kilka formularzy, w zależności od źródła i rodzaju uzyskiwanych dochodów. PIT-36, PIT-37, PIT-28 to tylko niektóre z nich. Poznaj kluczowe informacje, terminy oraz ulgi, aby prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Wstęp Świadczenie usług poza terytorium kraju wymaga znajomości zasad zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ustawie o podatku VAT, na podstawie których określa się w jakim państwie usługa jest opodatkowana i kto jest płatnikiem podatku. Dodatkowo w związku z tym, iż zmienił się […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo