Dokonujesz nabycia od rolnika? Pamiętaj – jeśli nie prowadzi on działalności, do rozliczenia transakcji zobowiązany jesteś ty. Sprawdź, kiedy wystawisz fakturę VAT-RR, a kiedy będziesz się posiłkować dowodami wewnętrznymi.
Przedsiębiorca, który w ramach swojej działalności gospodarczej współpracuje z rolnikami, może spotkać się z problemem dokumentowania transakcji. Generalnie rolnicy mogą, ale nie muszą prowadzić działalności gospodarczej – jak zatem udokumentować operacje w tym drugim przypadku?
Faktura VAT-RR wystawiana przez nabywcę
Mimo że zakup co do zasady księgujemy na podstawie faktur wystawianych przez dostawców, w przypadku rolników przedsiębiorca może księgować nabycie na podstawie faktur wystawionych przez siebie. Takie dowody własne nazywamy fakturami VAT-RR i wystawiamy je w celu udokumentowania nabycia płodów rolnych albo usług rolniczych od rolnika.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
Uwaga!
Faktura VAT-RR może zostać wystawiona wyłącznie przez przedsiębiorcę zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Na podstawie dokumentu wystawca może uzyskać prawo do odliczenia VAT naliczonego – po spełnieniu określonych warunków. Z drugiej strony, rolnikowi ryczałtowemu będzie wtedy przysługiwał zwrot naliczonego VAT.
Gdy rolnik nie chce faktury – dowody wewnętrzne
Faktura VAT-RR wymaga podania określonych danych – m.in. z dowodu osobistego dostawcy. Może się zatem zdarzyć sytuacja, kiedy rolnikowi nie będzie zależało na zwrocie VAT i tym samym – odmówi nabywcy podania danych.
W takim przypadku przedsiębiorca powinien posiłkować się zwykłymi dowodami wewnętrznymi i na ich podstawie zaksięgować nabycie produktów rolniczych. Na takie rozwiązanie pozwala Rozporządzenie z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – zgodnie z nim, dowodów wewnętrznych użyjemy do zaksięgowania m.in.:
Zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeśli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
Zakupu od ludności (…) surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych.
Uwaga!
Warto zwrócić uwagę, że za pomocą dowodów wewnętrznych przedsiębiorca może zaksięgować również przyjęcie produktów roślinnych i zwierzęcych, pochodzących z jego własnej uprawy lub hodowli.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, można z nich skorzystać raz w roku. Sprawdź czy możesz skorzystać z wakacji ZUS i dowiedz się jak to zrobić.
Spółka europejska to rodzaj ponadnarodowej spółki akcyjnej, która pozwala działać firmie w kilku krajach na terenie Unii Europejskiej jednocześnie, bez konieczności zakładania osobnych spółek w każdym z nich. Jej statutowa siedziba musi znajdować się w kraju UE i być w tym samym miejscu co siedziba zarządu. Co ważne, SE podlega zarówno prawu unijnemu, jak i krajowemu, które reguluje bardzo wiele kluczowych obowiązków.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo