



Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Z motywów do Dyrektywy (UE) 2024/2831 wynika, że cyfryzacja, mimo że sprzyja zwiększeniu produktywności i elastyczności pracy, to stwarza również realne zagrożenia dla jakości zatrudnienia i warunków pracy. Szczególne wyzwania wiążą się z dynamicznym rozwojem cyfrowych platform pracy, które coraz częściej wykorzystują algorytmy i zautomatyzowane systemy do organizowania zadań, nadzorowania pracowników oraz podejmowania decyzji wpływających na ich sytuację zawodową.
W motywach do dyrektywy platformowej wskazano, że choć platformy mogą otwierać nowe możliwości zawodowe (zwłaszcza dla osób wykluczonych z tradycyjnego rynku pracy), to brak odpowiednich regulacji może prowadzić do naruszeń praw pracowniczych, niepewności co do statusu zatrudnienia, nadmiernego nadzoru oraz braku przejrzystości w relacjach zawodowych. Niewłaściwa klasyfikacja stosunku pracy nie tylko ogranicza dostęp pracowników do ochrony socjalnej, ale także niejako zaburza konkurencję i osłabia systemy zabezpieczenia społecznego w państwach członkowskich.
Co więcej, w ocenie UE konieczne stało się przyjęcie dodatkowych, szczegółowych regulacji, które w sposób zrównoważony będą wspierać rozwój tej formy zatrudnienia, tj.:
ustanowienia minimalnych praw dla pracowników platformowych, wzmocnienia ochrony danych osobowych, ułatwienia prawidłowego określania statusu zatrudnienia, zwiększenia przejrzystości pracy platformowej, także w kontekście transgranicznym, zapewnienia podstawowych praw związanych z algorytmicznym zarządzaniem, w tym prawa do nadzoru ludzkiego, sprawiedliwości, bezpieczeństwa i odpowiedzialności systemów decyzyjnych.Celem tych działań jest zarówno ochrona osób wykonujących pracę za pośrednictwem platform, jak i zapewnienie równych warunków konkurowania między platformami cyfrowymi a tradycyjnymi dostawcami usług, co ma służyć zrównoważonemu rozwojowi gospodarki platformowej w całej Unii.
Jeśli chodzi zaś o przedmiot i zakres dyrektywy platformowej, to z przepisu art. 1 wynika, iż akt ten ma na celu kompleksową poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Jej główne cele to:
Dyrektywa ma zapewnić skuteczne narzędzia do rozróżnienia, czy dana osoba wykonująca pracę za pośrednictwem platformy powinna być uznana za pracownika, czy za osobę samozatrudnioną. Jej celem jest przeciwdziałanie nieprawidłowej klasyfikacji zatrudnienia, która może prowadzić do pozbawienia osób wykonujących pracę przysługujących im praw.
Dyrektywa wprowadza zasady dotyczące stosowania zautomatyzowanych systemów podejmowania decyzji (np. przydział zleceń, ocena pracy, zawieszanie kont).
Chodzi o ułatwienie zrozumienia zasad funkcjonowania platform, szczególnie gdy działalność odbywa się w więcej niż jednym państwie członkowskim.
Co więcej, dyrektywa:
Jeśli chodzi o definicję pracy platformowej, to praca za pośrednictwem platform „oznacza pracę organizowaną za pośrednictwem cyfrowej platformy pracy i wykonywaną w Unii przez osobę fizyczną na podstawie stosunku umownego między cyfrową platformą pracy lub pośrednikiem a osobą fizyczną, niezależnie od tego, czy istnieje stosunek umowny między osobą fizyczną lub pośrednikiem a usługobiorcą”.
Co to oznacza? Przede wszystkim praca platformowa to praca wykonywana przez osobę fizyczną w ramach organizacji stworzonej przez cyfrową platformę pracy. Ten rodzaj pracy jest koordynowany i zlecany przy użyciu platformy cyfrowej, czyli np. aplikacji lub strony internetowej (np. Uber, Glovo, Bolt). Co więcej:
Z kolei cyfrowa platforma pracy oznacza osobę fizyczną lub prawną świadczącą usługę spełniającą wszystkie następujące warunki:
Z powyższego wynika, że cyfrowa platforma pracy to nic innego jak firma lub osoba fizyczna lub prawna, która świadczy usługę łączącą klientów z osobami wykonującymi pracę, za pośrednictwem Internetu i z wykorzystaniem algorytmów.
W przepisie art. 5 dyrektywy platformowej uregulowane kwestie związaną z domniemaniem prawnym, tj. domniemywanie stosunku pracy. W przypadku, gdy platforma kontroluje i kieruje pracą danej osoby to ta osoba powinna być traktowana jak pracownik (czyli mieć stosunek pracy) – jest to wówczas tzw. domniemanie prawne stosunku pracy. W tym zakresie, państwa członkowskie, w tym Polska, będą musiały stworzyć ramy prawne i procedury, które zapewnią ochronę praw pracowników platformowych, ułatwią im uzyskanie statusu pracownika oraz zapewnią kontrolę nad prawidłową klasyfikacją stosunków pracy, tj.:
Przepisy dyrektywy wprowadzają również ograniczenia przetwarzania danych osobowych za pomocą zautomatyzowanych systemów monitorujących lub zautomatyzowanych systemów decyzyjnych.
Co więcej, państwa członkowskie UE muszą wymagać od cyfrowych platform pracy, aby zapewniały pełną transparentność i informowały osoby wykonujące pracę oraz ich przedstawicieli i odpowiednie organy o użyciu zautomatyzowanych systemów monitorujących i decyzyjnych.
Do konkretnych zadań platformy będzie należeć:
Z tego wynika, że państwa członkowskie UE muszą zapewnić odpowiedzialny i ludzki nadzór nad zautomatyzowanymi systemami monitorującymi i decyzyjnymi na cyfrowych platformach pracy oraz zagwarantować pracownikom prawo do wyjaśnień i kontroli tych decyzji.
Nadzór ludzki nad systemami zautomatyzowanymi, o którym mowa w artykule 10 dyrektywy platformowej, reguluje następujące zagadnienia:
Z kolei weryfikacja decyzji przez człowieka, została uregulowana w artykule 11 dyrektywy platformowej i wynika z niej:
W rozdziale 5 dyrektywy platformowej uregulowano kwestię związaną ze środkami ochrony prawnej i ich egzekwowaniem.
PRAWA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACĘ ZA POŚREDNICTWEM PLATFORM
ZAKRES | PRAWO |
PRYWATNOŚĆ KOMUNIKACJI | prawo do bezpiecznej i prywatnej komunikacji z innymi pracownikami oraz z ich przedstawicielami (por. art. 20 dyrektywy platformowej) |
BRAK NADZORU | prawo do braku monitorowania przez platformę komunikacji między pracownikami (por. art. 20 dyrektywy platformowej) |
DOSTĘP DO DOWODÓW | prawo do skorzystania z dowodów znajdujących się w posiadaniu platformy w ramach postępowania sądowego (por. art. 21 dyrektywy platformowej) |
OCHRONA PRZED REPRESJAMI | ochrona przed negatywnymi konsekwencjami za składanie skarg lub udział w postępowaniu (por. art. 22 dyrektywy platformowej) |
UZASADNIENIE ZWOLNIENIA | prawo do pisemnego uzasadnienia zwolnienia, rozwiązania umowy lub równoważnej decyzji (por. art. 23 ust. 2 dyrektywy platformowej) |
ODWRÓCONY CIĘŻAR DOWODU | prawo do skorzystania z domniemania odwetu – to platforma musi udowodnić, że zwolnienie nie było związane z korzystaniem z praw (por. art. 23 ust. 3 dyrektywy platformowej) |
OBOWIĄZKI CYFROWYCH PLATFORM PRACY I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
PODMIOT | OBOWIĄZEK |
PLATFORMY | zapewnienie kanałów komunikacji między pracownikami bez dostępu i monitoringu (por. art. 20 dyrektywy platformowej) |
nieingerowanie w prywatną komunikację (por. art. 20 dyrektywy platformowej) | |
ujawnianie dowodów na żądanie sądu (por. art. 21 dyrektywy platformowej) | |
przedstawienie pisemnych powodów zwolnienia lub rozwiązania umowy (por. art. 23 ust. 2 dyrektywy platformowej) | |
wykazanie, że zwolnienie nie było związane z korzystaniem z praw (por. art. 23 ust. 3 dyrektywy platformowej) | |
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE | zapewnienie możliwości bezpiecznej komunikacji (art. 20 dyrektywy platformowej) |
zapewnienie skutecznych środków sądowych w celu ujawniania dowodów, także poufnych, z zachowaniem ich ochrony (por. art. 21 dyrektywy platformowej) | |
wprowadzenie przepisów chroniących przed represjami (por. art. 22 dyrektywy platformowej) | |
zakazanie zwalniania pracowników z powodu korzystania z praw z dyrektywy (por. art. 23 ust. 1 dyrektywy platformowej) | |
umożliwienie odwrócenia ciężaru dowodu w przypadku podejrzenia zwolnienia z naruszeniem praw (por. art. 23 ust. 3 dyrektywy platformowej) |
Przepisy dyrektywy platformowej dedykowane są:
Nowe prawa dla osób pracujących przez platformy cyfrowe mają uporządkować sposób działania platform np. Uber, Glovo i lepiej chronić osoby, które wykonują za ich pośrednictwem pracę. Nowa dyrektywa wprowadza szereg obowiązków dla platform i praw dla pracowników, tj.:
Państwa członkowskie mają czas na wprowadzenie w życie wszystkich niezbędnych przepisów wykonawczych, ustawowych i administracyjnych do 2 grudnia 2026 roku. To oznacza, że do końca 2026 roku dyrektywa musi zostać formalnie zaimplementowana w krajowych systemach prawnych. Jednak już teraz cyfrowe platformy pracy powinny zacząć przygotowania do tych zmian, aby sprawnie dostosować swoje systemy, procedury i zasady funkcjonowania do nowych wymogów. Im szybciej platformy zaczną działać zgodnie z tymi standardami, tym lepiej dla osób korzystających z ich usług i samego rynku pracy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.