VAT na Słowenii – kompletny przewodnik. Stawki, rejestracja, deklaracje

Wysyłasz towary na rzecz klientów ze Słowenii? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować do słoweńskiego systemu VAT i jakie są stawki VAT na Słowenii.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Odpowiednikiem podatku od wartości dodanej (VAT) w Słowenii jest DDV. Podatnikiem VAT (DDV) w Słowenii w staje się osoba, której roczny obrót przekracza 50.000 euro.

Kto powinien się zarejestrować do VAT na Słowenii?

Zagraniczne firmy dostarczające towary VAT do Słowenii mogą być zobowiązane do rejestracji VAT w tym państwie. Czynności, które do tego obligują, to m.in.:

  • sprowadzanie towarów do UE przez Słowenię po raz pierwszy (import),
  • handel słoweńskimi towarami, w tym kupno i sprzedaż lokalnym lub innym zagranicznym firmom, gdzie towary nie opuszczają kraju,
  • przechowywanie towarów w celu lokalnej odsprzedaży klientom w Słowenii (magazyn konsygnacyjny),
  • internetowa sprzedaż towarów konsumentom słoweńskim, z zastrzeżeniem progu rejestracji sprzedaży na odległość.

Progi rejestracyjne do VAT na Słowenii

Dla zagranicznych firm handlujących w Słowenii, które są zarejestrowane jako płatnicy VAT/GST/Tax w swoim kraju, próg rejestracji VAT jest zerowy.

Dla firm zarejestrowanych w UE do VAT, które sprzedają towary przez Internet konsumentom w Słowenii, próg rejestracji do VAT (sprzedaż na odległość) wynosi 10 000 euro.

Firmy niebędące rezydentami muszą uzyskać numer identyfikacji podatkowej przed rejestracją do VAT. Można to zrobić poprzez złożenie formularza DR-04 w słoweńskim urzędzie skarbowym.

Po uzyskaniu numeru podatkowego dla nierezydentów zagraniczne przedsiębiorstwa mogą zarejestrować się dla celów podatku VAT, składając formularz DDV-P3 wraz z następującymi dokumentami uzupełniającymi:

  • certyfikat VAT potwierdzający, że przedsiębiorstwo jest zarejestrowane dla celów podatku VAT w innym miejscu w UE – jeśli ma zastosowanie,
  • dokument potwierdzający rodzaj działalności, którą firma będzie prowadzić w Słowenii.

Przedsiębiorstwa niebędące rezydentami powinny złożyć formularz rejestracyjny we właściwym regionalnym urzędzie podatkowym, co najmniej 15 dni przed rozpoczęciem działalności podlegającej opodatkowaniu.

Deklaracje VAT na Słowenii

Domyślnym okresem rozliczenia podatkowego w Słowenii jest jeden miesiąc kalendarzowy. Przedsiębiorstwa o obrotach poniżej 210.000 EUR rocznie mogą zdecydować się na składanie deklaracji kwartalnych, jednakże przedsiębiorstwa dokonujące jakichkolwiek transakcji wewnątrzwspólnotowych muszą składać deklaracje miesięczne bez względu na wysokość obrotów.

Nowo zarejestrowane firmy oraz firmy niebędące rezydentami muszą również składać miesięczne deklaracje niezależnie od wysokości obrotów.

Termin na złożenie deklaracji VAT to ostatni dzień roboczy miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

Termin zapłaty VAT

Podatek należy zapłacić do 10 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc lub kwartał.

Co powinna zawierać słoweńska faktura?

W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych, słoweńskie faktury VAT muszą być wystawione do 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy podlegającej opodatkowaniu.

W przypadku pozostałych transakcji nie ma limitu czasowego na wystawienie faktury. Jednakże podatek VAT musi zostać zapłacony i uwzględniony w deklaracji podatkowej za okres podatkowy, w którym miała miejsce transakcja.

Faktury muszą być przechowywane przez dziesięć lat. Słowenia, podobnie jak wszystkie kraje członkowskie UE, zezwala obecnie na używanie faktur elektronicznych po spełnieniu odpowiednich warunków.

Podstawowe elementy słoweńskiej faktury to:

  • data wystawienia,
  • unikalny, kolejny numer,
  • numer VAT dostawcy,
  • pełna nazwa i adres dostawcy i nabywcy,
  • pełny opis dostarczonych towarów lub usług,
  • szczegóły dotyczące ilości towarów, w stosownych przypadkach,
  • data dostawy, jeżeli różni się od daty wystawienia,
  • wartość netto,
  • stawka VAT,
  • wartość brutto na fakturze.

Stawki VAT na Słowenii

Szwedzkie stawki VAT kształtują się następująco:

 
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
22%standardowa
  • wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
9,5%obniżona
  • niektóre artykuły spożywcze;
  • napoje bezalkoholowe;
  • żywność na wynos;
  • drobne naprawy rowerów, obuwia i wyrobów skórzanych, odzieży i wyrobów włókienniczych użytku domowego;
  • zakwaterowanie w hotelach;
  • usługi restauracyjne i cateringowe;
  • niektóre dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki
  • krajowy transport pasażerski;
  • książki (w tym e-booki);
  • gazety i niektóre czasopisma;
  • wstęp na wydarzenia kulturalne (z wyłączeniem kina);
  • pisarze i kompozytorzy;
  • wstęp na wydarzenia sportowe;
  • korzystanie z obiektów sportowych
0%zerowa
  • leki wydawane na receptę lub sprzedawane szpitalom;
  • poligrafia i inne usługi związane z produkcją czasopism dla organizacji nienastawionych na zysk;
  • wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport pasażerski

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
PowrótBlog – strona główna
Aktualności Blog E-commerce Podatki
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce