VAT w Rumunii – kompletny przewodnik. Stawki, rejestracja, deklaracje

VAT w Rumunii

Wysyłasz towary na rzecz klientów z Rumunii? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować do rumuńskiego systemu VAT i jakie są stawki VAT w Rumunii.

Podatek VAT został wprowadzony w Rumunii w 1993 roku. Lokalnie nazywany jest Taxa pe valoarea adaugata. Przepisy dotyczące rumuńskiego podatku VAT zawarte są w krajowej ustawie o podatku VAT z 2003 roku oraz w kodeksie podatkowym.

Kiedy należy się zarejestrować do VAT w Rumunii?

Przedsiębiorcy nierezydenci działający w Rumunii mogą być zobowiązani do zarejestrowania się do celów podatku VAT, jeśli dotyczą ich m.in. poniższe czynności:

  • sprowadzanie towarów do UE jako import przez Rumunię,
  • wewnątrzwspólnotowa sprzedaż lub zakup towarów z innego kraju UE,
  • zakup i sprzedaż towarów w Rumunii,
  • przechowywanie towarów w Rumunii jako zapasów konsygnacyjnych w celu sprzedaży lokalnym klientom,
  • sprzedaż przez internet towarów konsumentom w Rumunii – jeżeli obrót na rzecz rumuńskich konsumentów przekroczył 118 000 RON (lejów rumuńskich) (od 1 lipca 2021 próg 118 000 RON zostaje zastąpiony nowym limitem: 10 000 euro na rzecz wszystkich zagranicznych konsumentów).

Jak się zarejestrować do VAT w Rumunii?

Przedsiębiorstwa powinny zarejestrować się do VAT w ciągu 10 dni od końca miesiąca, w którym przedsiębiorstwo stało się zobowiązane do rejestracji.

Przedsiębiorstwa z siedzibą w UE mogą zarejestrować się bezpośrednio w rumuńskim urzędzie skarbowym lub skorzystać z usług przedstawiciela podatkowego.

Przedsiębiorstwa spoza UE mogą się zarejestrować jedynie za pośrednictwem przedstawiciela fiskalnego.

Przedsiębiorstwa z siedzibą w UE do wniosku o rejestrację, powinny dostarczyć następującą dokumentację:

  • zaświadczenie VAT (kopia notarialna) potwierdzające, że przedsiębiorstwo jest zarejestrowane jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli dotyczy,
  • statut spółki,
  • wyciąg (oryginał lub kopia poświadczona notarialnie) z krajowego rejestru handlowego przedsiębiorstwa,
  • dokumentację wykazująca, że przedsiębiorstwo będzie dokonywać transakcji podlegających opodatkowaniu w Rumunii, np. sprzedaż lub zamówienia i umowy.

Deklaracje VAT w Rumunii

Każda firma zarejestrowana w rumuńskim urzędzie skarbowym jako nierezydent VAT musi zgłaszać transakcje podlegające opodatkowaniu za pomocą okresowych raportów, zwanych deklaracjami.

W Rumunii domyślnym okresem składania deklaracji VAT jest jeden miesiąc. Przedsiębiorstwa z rocznym obrotem poniżej 100 000 euro mogą składać deklaracje kwartalne. Jednakże, jeśli przedsiębiorstwo dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia, wymagane jest miesięczne składane deklaracji VAT.

Deklaracje VAT (miesięczne i kwartalne) należy składać do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego. W tym terminie należy również zapłacić podatek.

Średnie i duże przedsiębiorstwa, tj. te z rocznym obrotem powyżej 7 milionów RON muszą składać rumuńskie deklaracje VAT drogą elektroniczną.

Co powinna zawierać rumuńska faktura?

Rumuńskie faktury VAT muszą być wystawione najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy/wykonaniu usługi.

Rumunia, podobnie jak wszystkie państwa członkowskie UE, zezwala obecnie na używanie faktur elektronicznych pod pewnymi warunkami.

Rumuńska faktura powinna zawierać m.in. następujące elementy:

  • data wystawienia,
  • kolejny numer,
  • numer VAT dostawcy i nabywcy,
  • pełna nazwa i adres dostawcy i klienta,
  • dane przedstawiciela podatkowego w Rumunii, w tym numer identyfikacyjny VAT – jeśli dotyczy,
  • opis dostarczonych towarów lub usług,
  • szczegóły dotyczące ilości towarów,
  • data dostawy, jeśli różni się od daty wystawienia,
  • wartość netto,
  • stawka VAT,
  • kwota VAT,
  • wartość brutto.

Faktury muszą być przechowywane przez dziesięć lat.

Stawki VAT w Rumunii

Rumuńskie stawki VAT kształtują się następująco:

 
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
19% standardowa
  • wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
9% obniżona
  • niektóre artykuły spożywcze;
  • niektóre produkty farmaceutyczne;
  • sprzęt medyczny dla osób niepełnosprawnych;
  • książki (z wyłączeniem e-booków);
  • hotele i zakwaterowanie;
  • artykuły wodociągowe;
  • niektóre gatunki piwa;
  • napoje bezalkoholowe;
  • kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności;
  • niektóre artykuły rolne;
  • niektóre towary i usługi przeznaczone do konsumpcji w środkach transportu
5% obniżona
  • mieszkania socjalne
  • gazety i czasopisma;
  • wstęp na imprezy kulturalne;
  • wstęp na imprezy sportowe;
  • wstęp do parków rozrywki;
  • niektóre produkty farmaceutyczne;
  • część sprzętu medycznego dla osób niepełnosprawnych;
  • książki (z wyłączeniem e-booków)
  • zakwaterowanie w hotelach
  • restauracje i usługi cateringowe (z wyłączeniem niektórych napojów alkoholowych);
  • żywność na wynos;
  • bary, kawiarnie i kluby nocne (z wyłączeniem niektórych napojów alkoholowych);
  • nieruchomości mieszkalne
0% zerowa
  • wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport pasażerski

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość