Podatek VAT został wprowadzony w Rumunii w 1993 roku. Lokalnie nazywany jest Taxa pe valoarea adaugata. Przepisy dotyczące rumuńskiego podatku VAT zawarte są w krajowej ustawie o podatku VAT z 2003 roku oraz w kodeksie podatkowym.
Kiedy należy się zarejestrować do VAT w Rumunii?
Przedsiębiorcy nierezydenci działający w Rumunii mogą być zobowiązani do zarejestrowania się do celów podatku VAT, jeśli dotyczą ich m.in. poniższe czynności:
sprowadzanie towarów do UE jako import przez Rumunię,
wewnątrzwspólnotowa sprzedaż lub zakup towarów z innego kraju UE,
zakup i sprzedaż towarów w Rumunii,
przechowywanie towarów w Rumunii jako zapasów konsygnacyjnych w celu sprzedaży lokalnym klientom,
sprzedaż przez internet towarów konsumentom w Rumunii – jeżeli obrót na rzecz rumuńskich konsumentów przekroczył 118 000 RON (lejów rumuńskich)
(od 1 lipca 2021 próg 118 000 RON zostaje zastąpiony nowym limitem: 10 000 euro na rzecz wszystkich zagranicznych konsumentów).
Jak się zarejestrować do VAT w Rumunii?
Przedsiębiorstwa powinny zarejestrować się do VAT w ciągu 10 dni od końca miesiąca, w którym przedsiębiorstwo stało się zobowiązane do rejestracji.
Przedsiębiorstwa z siedzibą w UE mogą zarejestrować się bezpośrednio w rumuńskim urzędzie skarbowym lub skorzystać z usług przedstawiciela podatkowego.
Przedsiębiorstwa spoza UE mogą się zarejestrować jedynie za pośrednictwem przedstawiciela fiskalnego.
Przedsiębiorstwa z siedzibą w UE do wniosku o rejestrację, powinny dostarczyć następującą dokumentację:
zaświadczenie VAT (kopia notarialna) potwierdzające, że przedsiębiorstwo jest zarejestrowane jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli dotyczy,
statut spółki,
wyciąg (oryginał lub kopia poświadczona notarialnie) z krajowego rejestru handlowego przedsiębiorstwa,
dokumentację wykazująca, że przedsiębiorstwo będzie dokonywać transakcji podlegających opodatkowaniu w Rumunii, np. sprzedaż lub zamówienia i umowy.
Deklaracje VAT w Rumunii
Każda firma zarejestrowana w rumuńskim urzędzie skarbowym jako nierezydent VAT musi zgłaszać transakcje podlegające opodatkowaniu za pomocą okresowych raportów, zwanych deklaracjami.
W Rumunii domyślnym okresem składania deklaracji VAT jest jeden miesiąc. Przedsiębiorstwa z rocznym obrotem poniżej 100 000 euro mogą składać deklaracje kwartalne. Jednakże, jeśli przedsiębiorstwo dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia, wymagane jest miesięczne składane deklaracji VAT.
Deklaracje VAT (miesięczne i kwartalne) należy składać do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego. W tym terminie należy również zapłacić podatek.
Średnie i duże przedsiębiorstwa, tj. te z rocznym obrotem powyżej 7 milionów RON muszą składać rumuńskie deklaracje VAT drogą elektroniczną.
Co powinna zawierać rumuńska faktura?
Rumuńskie faktury VAT muszą być wystawione najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy/wykonaniu usługi.
Rumunia, podobnie jak wszystkie państwa członkowskie UE, zezwala obecnie na używanie faktur elektronicznych pod pewnymi warunkami.
Rumuńska faktura powinna zawierać m.in. następujące elementy:
data wystawienia,
kolejny numer,
numer VAT dostawcy i nabywcy,
pełna nazwa i adres dostawcy i klienta,
dane przedstawiciela podatkowego w Rumunii, w tym numer identyfikacyjny VAT – jeśli dotyczy,
opis dostarczonych towarów lub usług,
szczegóły dotyczące ilości towarów,
data dostawy, jeśli różni się od daty wystawienia,
wartość netto,
stawka VAT,
kwota VAT,
wartość brutto.
Faktury muszą być przechowywane przez dziesięć lat.
UWAGA!
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów w Rumunii po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować rumuńskich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT. W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Rumunii – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Stawki VAT w Rumunii
Rumuńskie stawki VAT kształtują się następująco:
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
19%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
9%
obniżona
niektóre artykuły spożywcze;
niektóre produkty farmaceutyczne;
sprzęt medyczny dla osób niepełnosprawnych;
książki (z wyłączeniem e-booków);
hotele i zakwaterowanie;
artykuły wodociągowe;
niektóre gatunki piwa;
napoje bezalkoholowe;
kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności;
niektóre artykuły rolne;
niektóre towary i usługi przeznaczone do konsumpcji w środkach transportu
5%
obniżona
mieszkania socjalne
gazety i czasopisma;
wstęp na imprezy kulturalne;
wstęp na imprezy sportowe;
wstęp do parków rozrywki;
niektóre produkty farmaceutyczne;
część sprzętu medycznego dla osób niepełnosprawnych;
książki (z wyłączeniem e-booków)
zakwaterowanie w hotelach
restauracje i usługi cateringowe (z wyłączeniem niektórych napojów alkoholowych);
żywność na wynos;
bary, kawiarnie i kluby nocne (z wyłączeniem niektórych napojów alkoholowych);
nieruchomości mieszkalne
0%
zerowa
wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport pasażerski
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Cała firma w jednym miejscu?
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Przedsiębiorcy nierezydenci działający w Rumunii mogą być zobowiązani do zarejestrowania się do celów podatku VAT, jeśli dotyczą ich m. in. sprowadzanie towarów do UE jako import przez Rumunie, zakup i sprzedaż towarów w Rumunii, przechowywanie towarów w Rumunii jako zapasów konsygnacyjnych w celu sprzedaży lokalnym klientom.
Rumuńska faktura VAT - co trzeba wiedzieć?
Rumuńskie faktury VAT muszą być wystawione najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy/wykonaniu usługi. Rumuńska faktura powinna zawierać jasno określone elementy oraz być przechowywana przez 10 lat.
Wiedza biznesowa, sposób jej gromadzenia i przekazywania są często niedocenianymi czynnikami biznesowego sukcesu. Natomiast duże i małe przedsiębiorstwa zmagają się stale z wyzwaniem efektywnego zarządzania ogromną ilością rozproszonych i niespójnych danych, z których trudno wyczytać cenny know-how. Sztuczna inteligencja oferuje rozwiązania, które nie tylko usprawniają proces zarządzania wiedzą, ale również otwierają nowe możliwości dla firm, które chcą rozwijać się, tworzyć i skutecznie wdrażać innowacje. Na czym jednak polega zarządzanie wiedzą z AI?
Już 22 i 23 października 2024 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation i Studio IntO. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za sobą, ale nadal możemy mówić o istnieniu setek aktywnych platform społecznościowych, z których każda ma unikalne cechy i zastosowania. Tak więc w dobie dominacji gigantów mediów społecznościowych takich jak Facebook, TikTok, YouTube czy Instagram wiele firm zastanawia się: czy warto inwestować czas i zasoby w mniej popularne platformy?
W dniu 2 lutego 2024 roku Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski podjęły porozumienie w sprawie dyrektywy ułatwiającej konsumentom naprawę uszkodzonych lub wadliwych towarów zamiast wymiany ich na nowe upływie terminu gwarancji.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo